runerebellion Skrevet Juni 4, 2010 Share Skrevet Juni 4, 2010 Har fått en irriterende klonkelyd på venstre side fremme som er blitt verre og verre. 3 ganger har jeg hatt bilen inne på verksted uten at de klarer finne ut hva som er galt, men etter jeg var inne på service så fant de ut at tannstanga var sliten. Kan det være tannstanga som lager klonkelyder når man kjører i humper ol.? Har etterfylt kanskje 1dl servoolje på 1 år så den svetter ikke så mye heller. Bilen er en 1999 e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Autonils Skrevet Juni 4, 2010 Share Skrevet Juni 4, 2010 Det er ikke først og fremst selve tannstengene som slites - det begynner oftere i lagrene/foringene i begge ender (der indre endeledd går inn). Godt mulig at det er dette du opplever. Slakk der kan man som oftest enkelt konstatere selv (med bilen på ei smøregrav eller løftebukk) ved ta godt i hver av endene og riste opp og ned. Begynnende slakk i foringene føles vanligvis ikke ved kjøring på slett vei, men helst ved litt rattutslag på hullete vei. Kan ellers tipse om at markedet for fabrikkoverhalte tannstenger i USA er enormt, og at man typisk får tak i slike på Ebay fra seriøse selgere (med garanti!) for 3-4000 kr m/frakt og mva. Seriøse merker: Cardone, Maval mfl. En ny tannstang fra forhandler i Norge typisk koster 10-15000kr! Et verksted vil typisk beregne ca. 3 timer for å skifte tannstang, pluss hjulstillings-kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runerebellion Skrevet Juni 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2010 Hmm.. Kanskje jeg får ha bilen på verkstedet for 4 gang for å være helt sikker. De sier de ikke finner slakk noen plass bortsett fra tannstangen. Blir for dumt å bytte tannstangen for å finne ut at det ikke var den som laget de ¤/#/%&% klunkelydene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørner Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Sjekk motorfestene. Kjørte med klonkelyder som ingen verksted fant ut av, hvor på de mente det kom fra tannstanga siden de ikke fant slakke i andre ledd framme. Motorfestene ble etter et par år så dårlige at de ble oppdaget på eu kontroll og byttet. Klonkelyde kom ved sving, stopp/oppbremsning og akselerasjon. Hardheten på motorfestene er vakumstyrt og når de sprekker minster man sannsynligvis hardheten under kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå