nocoffeeman Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Hei. Har googla litt rundt, men fant ikke noe særlig godt svar på dette. Har en E36 sedan 316 97 mod, og etter å ha kjørt den i et par mil med den begynner den å knirke veldig i forstilliga. Lyden er høyeste ved svinging, det kan faktisk høres ut som den kommer bakenifra rattet. Men regner med at lyden bare forborrer seg inn mot det. Uansett lyden er ikke der da jeg stopper bilen og prøver å gynge den, og den er ikke der de første kilometerene jeg kjører. Er en tendens til klunkelyder derfra også. Har prøvd å smurt alt av ledd og gummiforinger. Men det hjelper lite. Noen som vet hva det kan være? Når jeg rikker på hjulet vertikalt rører det seg ikke, men om jeg tar horisontalt grep rikker det seg så vidt.
AutoMartin Skrevet Juni 5, 2010 Skrevet Juni 5, 2010 Kanskje tårn/støtdemperlageret? Det er jo det som sørger for at styringen er "lagret opp" med kulelager, så visst ulyd kommer når du vrir på rattet kan det være det. Kan i tillegg komme "klunkelyder" i humper siden det er slark i samme lager..
nocoffeeman Skrevet Juni 5, 2010 Forfatter Skrevet Juni 5, 2010 Hmmm.. Så slike lyder kan ikke komme fra endeledd f.eks? Vanskelig å bytte disse lagrene? Må vel av med hele dempern? Er det noen lett måte å sjekke om det faktisk er dette? Uten å bytte tenkte jeg.
mspec Skrevet Juni 5, 2010 Skrevet Juni 5, 2010 er det kun fra rattet du hører knirkingen?hører du det utenfra hvis du sitter med vindu oppe?
nocoffeeman Skrevet Juni 5, 2010 Forfatter Skrevet Juni 5, 2010 Hører det utenifra også. Mest utenifra. Det kan også komme da jeg ikke svinger, men da er somregel lyden lav. Klunkelyden kommer kun da jeg svinger og jeg kjører på f.eks grus.
AutoMartin Skrevet Juni 6, 2010 Skrevet Juni 6, 2010 Hmmm.. Så slike lyder kan ikke komme fra endeledd f.eks?Vanskelig å bytte disse lagrene? Må vel av med hele dempern? Er det noen lett måte å sjekke om det faktisk er dette? Uten å bytte tenkte jeg. Hadde det vært ett endeledd eller kanskje en foring tror jeg det ikke ville vært så mye lyd når du svinger. Er ikke vanskelig, syns jeg, å bytte disse lagrene, men du må av med demperen ja. I tillegg trenger du fjærklemmer fordi du må demontere selve fjærbeinet, hvor dette lageret ligger øverst. For å sjekke kan du jekke opp bilen, demontere dekket og ta godt tak i fjæra og prøv å rikke frem og tilbake. Hvis lageret er ødelagt mener jeg at det vil være slark i det. Du kan også få en til å sitte i førersetet å vri på rattet mens du står over dette lageret, det ligger synlig i toppen av innerskjermen foran på hver side. Hvis du hører lyder derfra mens rattet vris, er det nok det. Det passer også med beskrivelsen din at det også kommer ulyder i humper o.l. Men uansett, en sjekk MÅ til
nocoffeeman Skrevet Juni 6, 2010 Forfatter Skrevet Juni 6, 2010 Tusen takk for tipset, lyden begynner å bli rimelig irriterende. Så greit å få fikset dette
nocoffeeman Skrevet Juni 6, 2010 Forfatter Skrevet Juni 6, 2010 Da har jeg vært ute å rikka litt i fjæra, og det er litt slark der. Det er stor sannsynlighet for at det er denne, da jeg hører knirke og klunkelyden da jeg rikker fjæra til høyre og venstre. Da er det vel bare å bestille opp nye lager på begge sider og begynne å skru Vurderer å smelle på senkefjører også. Siden jeg må av med fjærene nå så kan jeg like så godt gjøre det. Er 60/40 senk på disse bilene greit? Og går det gjennom godkjenninga om man har TUVpapirer + forstillingskontroll osv?
nocoffeeman Skrevet Juni 18, 2010 Forfatter Skrevet Juni 18, 2010 Har nå funnet ut at det er nedre indre bærekule som er problemet. Har hørt det er lettere å bytte hele bærearmen enn å bare bytte kula. Noen som har noen DIY på dette? Burde jeg la verksted ta seg av dette?
jsr-Racing Skrevet Juni 18, 2010 Skrevet Juni 18, 2010 bærearmen er veldig enkel og skiffte vist du ikke har ti tommler ville eg aldri gått på verksted for det.. med mindre du skal ha pressa inn nye foringer da men da er det jo og enklere og ta bare med seg holderen til ett verksted og få di til og bresse inn nye.. eg skal bytte begge mine i morgen på min e36 325 coupe så kan ta noen bilder og slikt vist du er intressert i det,,
nocoffeeman Skrevet Juni 20, 2010 Forfatter Skrevet Juni 20, 2010 Hvordan gikk det, er vel for seint å spørre om bilder nå?
jsr-Racing Skrevet Juni 20, 2010 Skrevet Juni 20, 2010 hehe ja desverre:P men kan se om eg ikke kan ta noen bilder på tirsdag vist det ikke er forlenge og vente,, er en enkel sak..
nocoffeeman Skrevet Juni 21, 2010 Forfatter Skrevet Juni 21, 2010 Hvis du hadde giddi å gjort det, hadde det vært til stor hjelp
jsr-Racing Skrevet Juni 22, 2010 Skrevet Juni 22, 2010 det blir dessverre ikke noen bilder i dag siden eg blir så seint hjem fra jobb og har ikke vert hjemme på et par dager så får ikke lov av kåne mor og gå i garasjen med en gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå