Gå til innhold

stille inn gain?


Anbefalte innlegg

etter denne kvelden så har jeg klart å brent et av elementen mine [-X dette var et 400watt rms element som ble spilt på en 500watt rms fortsterker i 4ohm, og derfor har jeg i dag lært at det å stille gainen for høyt ikke er så lurt :lol: derfor vurderer jeg nå ny 1000watt rms element, med samme forsterkeren (som yter 800watt rms i 2ohm), og derfor lurer jeg på, det å kjøre 800watt på en 1000watt element, er det dumt? så lenge jeg stiller gainen så de ikke vrenger seg? og også er det noen som har et tips åssen jeg skal stille gainen så jeg ikke brenner dette og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere watt på høyttaler jo mer tåler de. Watt er jo måleenheten som brukes, og viser hva absolutt høyeste effekt f.eks forsterkeren klarer å levere, eller hva høyttalerelementet tåler av påkjenning. Det går fint som du sier å bruke 800w forsterker på ett 1000w element. Men det som er meget viktig, uansett watt, er å stille inn anlegget sånn at det spiller uten å vrenge, og at du f.eks vet når du ikke bør øke mer på volumet. Da vil anlegget ditt vare lenger. Gain er fint å ha fordi med den kan du stille inn forsterkeren til å fungere fint med forskjellige høyttalerelementer. Når du stiller inn går du først og fremst for god/fin lyd, deretter finner du ut når effekten blir for høy for elementene. Det beste er å jobbe deg oppover på volumskalaen på spiller, begynn med mindre volum, still lyd og gain, så øker du .feks 5 trinn på volum å gjør det samme igjen. Du må sikkert minke gain når du kommer oppover i volumet i forhold til hvordan du stilte det med mindre volum, helt normalt da de fleste vil ha mest mulig effekt med minst mulig lyd. Når du kommer opp i volum til der det begynner å vrenge, stopper du innstillingen og vet da hvor høyt du IKKE bør spille......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å bruke et 2 ohm 1000Wrms element på en forsterker som gir 800Wrms i 2ohm.

Stille inn gain:

Still gain på null, på alle forsterkere i bilen(frontset, midbass, sub osv) Sett volum på 4/5 på spilleren - grunnen til at du ikke skrur på fult, er fordi noen sanger er spilt inn lavere(signalene deres ble mindre gainet opp under innspilling av CD) og da har man "headroom" til å dra volumet litt lengre ved disse sangene, som er "lave".

Når du har volumet på 4/5, så stiller du inn EQ, for å gjengi frekvensene høyttalerene dine skal spille, på riktigst mulig måte. Det vil si at høyttalerne dine spiller like høyt, ved like sterkt signal, ved alle frekvenser.(er ganske vansklig tho, men still det tilnærmet riktig). En måte å stille inn etter god lyd på, er å stille alt på EQ på null, også stille opp deretter. Diskant har ofte ikke noe problem med å komme frem, men bass kan være litt vansklig å spille like høyt over alle frekvenser. Det jeg sier, er at det er lurt å begynne med de lave frekvensene.

Når du har den lyden du ønsker, kan du stille gainen på forsterker. Still det så høyt det går uten at det vrenger seg. Men, det må for all del stemme overrens med hverandre, frekvensene må "smelte sammen" i musikken. Det skal fortsatt spille like høyt(linjært) over hele frekvensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...