Gå til innhold

Lyd fra bagasjerom til coupe på E34 sedan

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ei JBL sub kasse 12" med slipstream, dunker godt bak i bagasjerommet ;) Det er som nevnt i emnet en E34 sedan det er snakk om.

Har dog et problem med at lyden ikke er like god i coupen. Har midtarmlene i baksete nede og der er det et skiposehull med kun ei "gardin" i skinn som henger imellom. Har prøvd å sette kassa så at slipstream porten står rett frem for hullet. Vet ikke om dette er det ultimate eller hva som er.

Har vurdert å bygge ei kasse rundt kassa med bassen i, med isolasjon på innsiden for å retningsstyre lyden inn igjennom hullet. Vet ikke om det vil være særlig effektivt? Har masse ressonanse i bakluka, og bakenden generelt. Kan det være en ide å lydisolere hele bagasjerommet? Vet det skal være en del plass i sidene og bak trekket i bagasjeluka. Får ikke fjernet resten av isolasjon bak seteryggen, da det er ei hel plate som er på en måte en del av oppbyggingen av bila der setene er skrudd fast. Spillte før med elementet mot åpningen, men synes det funka dåligere. Det er fra 20-5 cm klaring mellom kassa og baksetet, alt etter som vinkelen på setet.

Vil heller ikke sette kassa lengre ifra da det ikke blir mye bagasjerom igjen. Noen som har tips til hvordan å få lyden inn i coupen? Er lei av at det er baki der lyden er, og at det bare blir resonanse ut av det.

Takker for svar

Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har blitt tatt opp så mange ganger på dette forumet nå, så hvorfor ikke søke litt før man begynner å spørre?

men det skal være tett mellom kasse og bagasjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt og ikke funnet noe endelig svar. Det eneste folk kommer med er innkjøp av nye/dyrere elementer og bygging av nye kasser. Om det er tatt opp og blitt ordentlig gjort rede for, kan du ikke sitere eller linke til tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet litt i min bil. Jeg kom frem til at jeg ville bruke lukket kasse, pekende mot bagasjeluken. Var ikke veldig stor forskjell på de forskjellige løsningene..Med mindre du er flink, og klarer å bygge en bra bandpasskasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompiss har 2 stk 12 ground zero i bagasjen sin. han har 2 stk 4'' porter opp ijennom hatthylla. det speler som bare f*** :) Bandpass kasse som sakt.. det er og mer praktisk om du vil ha 5 stk i bilen. har erfaring når de hjeller bass port hjennom (svigermora) :) altså mittarmlene bak :P lykke til videre med stereoen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er jo en vurderingssak etter hva ma tror egner seg best :)

jeg vurderte hattehylla selv, me da er det lett for tjuvradd faen å se at det er anlegg der, og bare knuse rutene for å stjæle :(

jeg vet med sikkerhet at det ikke skal 5 stk. in i min bil, så for min del var valget enkelt, armlenet ned, bassen pressa igjennom :P

men det er en fordel å få konsentrert så mye av trykket inn dit lyden skal være, så båndpasskasse med hull opp til hattehylla eller igjennom skiposehullet fungerer sikkert veldig bra

jeg gadd rettogslett ikke lage noe båndpass, men ble veldig fornøyd med resultatet, kassa er på rekomandert volum - porta og om jeg tetter igjenn porten så er det akkurat på maks av hva en lukka kasse skulle være :D så jeg har iallefall noen muligheter for å endre på lyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bygget bandpasskasse som jeg bruker nå, er fornøyd og den trykker greit. Har også prøvd lukket og bassrefleks, men dette har noe med både musikksmak,elementer og ikke minst hva du selv vil. du kan også gjøre som feks meg selv, skite i hva andre sier og selv prøve forskjellige kassetyper, mye jobb, men da vet du hva du for, og ikke minst, du for en erfaring og VET selv forskjellen ;)

PS link til et veldig bra E34 bygg :)

http://www.bilforumet.no/5-serien/93872 ... ilder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Takker for alle tilbakemeldinger. Skal se å tenke litt på det, men tror jeg blir å gå for å tette rundt å presse alt igjennom "svigermora". Porten på kassa sitter jo mot setene allerede, så blir kanskje like like bra med portet i hatthylla i tillegg, men bare tette mot setene. Er sjeldent å aldri 5 stk i bilen uansett, og om man er 5 som er ute å kjører er det vel mer interesse for prat enn dunk dunk uansett. Noen tips for å få litt mer kick/punch istede for den durrrrrrrr effekten nor man tuner? Liker å kjenne at det er små slag mot brustet istede for den dype durrrrrr som man får vondt i hodet av ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for å få litt mer kick/punch istede for den durrrrrrrr effekten nor man tuner? Liker å kjenne at det er små slag mot brustet istede for den dype durrrrrr som man får vondt i hodet av ;P

Er vel midbass du snakker om, og ikke bass. Midbass skal du ikke presse ut av en sub.

"Durrrr" som du snakker om, er lavfrekvente sinustoner, forekommer ofte i rap og RnB. Dunk kan vel oversettes til trommeslag. Det er bass i trommer også, bare at et trommeslag er mer enn bare èn sinustone. Derfor får du "dunk".

E34? Da har du jo fine kickpaneler å montere midbass i. Tett kickpanelene skikkelig og monter 6'5" eller 8" der. Så snakker vi skikkelig dunk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for å få litt mer kick/punch istede for den durrrrrrrr effekten nor man tuner? Liker å kjenne at det er små slag mot brustet istede for den dype durrrrrr som man får vondt i hodet av ;P

D er som regel slik lyd man kan få om man ikke gjør d riktig, feil porta kasse,ikke 100% tett osv,litt vanskelig å svare på, men element og amp kan også ha en betydelse. mange faktorer skjønner du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trykker jo godt, bare det at det trykker mer i bagasjerommet enn inne i resten av bila :P

Vurderer å kjøpe ny sub med kasse. Hva er fordelen med 2x10" mot 2x12" og visa versa? Er det best med 1 forsterker da på hvert av elementene? Trenger noen tips. Dette blir da til en kommende E46 jeg er på utkikk etter. Blir sedan eller coupe, ikke helt sikker enda, men bekker litt mot coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trykker jo godt, bare det at det trykker mer i bagasjerommet enn inne i resten av bila :P

Vurderer å kjøpe ny sub med kasse. Hva er fordelen med 2x10" mot 2x12" og visa versa? Er det best med 1 forsterker da på hvert av elementene? Trenger noen tips. Dette blir da til en kommende E46 jeg er på utkikk etter. Blir sedan eller coupe, ikke helt sikker enda, men bekker litt mot coupe.

Mer lydkvalitet med 2x12" kontra 2x10", sett at de er av samme modell. Større overflate = mer lydkvalitet, stort sett. En 10" kan være litt hardere å drive, altså, å få lyd ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...