Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli lei av 140hk, og vil ha mere.

Så har vært innom tanken å bygge om til en M50B25 motor..

Noen som har erfaring me ombygging til m50 i 318is?

Hva trengs osv?

Takk for svar :)

Skrevet

Heisann,

Har nettopp bygget om selv og anbefaler på det sterkeste og kjøpe hel dele-bil da det er litt forsjellig som må byttes.

Du må f.eks ha nytt stabbstag grunnet dypere bunnpanne på m50.

Eg er ikke sikker, men eg mener å huske at eg flyttet over motorfestene fra dele-bilen også..

I tillegg er det slike små ting som at på m50 er batteriet orginalt bak i bilen mens på m42 er det forran i motorrommet og derfor er det lett for at det ser rotete ut og vekt fordeling blir enda mer ustibil siden m50 allerede i seg selv er en tyngre motor og skaper dårligere vektbalansering i karosseriet.

Så det du trenger å vite:

Du må skjere vekk stativet til coilene.

Servotanken må flyttes.

Motorfestene må være til m50

Stabstag under må være til m50/s50

Det må strekkes ny strømmkabel mellom "sikringsboksen" og batteriet.

Og eksosen til m42 blir for pinglete så den må oppgraderes.

Ellers passer alt av ledningsnett rett over på de orginale kontaktene så alt det går enkelt.

og til slutt ikke ta motor fra 5-serie da det er ende mer jobb.

Da må bunnpannen byttes, oljepumpe byttes, radiator passer ikke osv osv..

Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på..

Eg brukte selv en helg på ombyggingen, men ble noen skruer i etterkant grunnet at diffen ikke likte motorbytte ;)

Skrevet

Har m50b25 motor du kan kjøpe. Stammer fra e34 men kan muligens klare å skaffe bunnpanne til e36. Kan være interisert i den is motorn din..

Skrevet
Heisann,

Har nettopp bygget om selv og anbefaler på det sterkeste og kjøpe hel dele-bil da det er litt forsjellig som må byttes.

Du må f.eks ha nytt stabbstag grunnet dypere bunnpanne på m50.

Eg er ikke sikker, men eg mener å huske at eg flyttet over motorfestene fra dele-bilen også..

I tillegg er det slike små ting som at på m50 er batteriet orginalt bak i bilen mens på m42 er det forran i motorrommet og derfor er det lett for at det ser rotete ut og vekt fordeling blir enda mer ustibil siden m50 allerede i seg selv er en tyngre motor og skaper dårligere vektbalansering i karosseriet.

Så det du trenger å vite:

Du må skjere vekk stativet til coilene.

Servotanken må flyttes.

Motorfestene må være til m50

Stabstag under må være til m50/s50

Det må strekkes ny strømmkabel mellom "sikringsboksen" og batteriet.

Og eksosen til m42 blir for pinglete så den må oppgraderes.

Ellers passer alt av ledningsnett rett over på de orginale kontaktene så alt det går enkelt.

og til slutt ikke ta motor fra 5-serie da det er ende mer jobb.

Da må bunnpannen byttes, oljepumpe byttes, radiator passer ikke osv osv..

Ellers er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på..

Eg brukte selv en helg på ombyggingen, men ble noen skruer i etterkant grunnet at diffen ikke likte motorbytte ;)

takk for svar! Hvis jeg bytter så får du vell noen spørsmål :P

har funnet et 325 til salgs i Sverige for 12k, hvordan er det å hente delebil fra sverige ? betale 25% moms tro ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...