Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt til å skru opp trykket litt på turboen min til ca 0.6-0.7 bar!

Spørsmålet er da: Hvor bør jeg sette LMM ?

Den står på trykksiden nå, men har kjørt på 0.5 bar. Så vidt jeg vet tåler den ikke særlig mer enn dette!

Men jeg forestiller meg att om jeg setter den på sugesiden, kommer den til å gi feil signaler anngående blandingen, da LMM ikke får med seg att Luften er komprimert, og da kommer til å gi magrere blanding !?

har jeg rett i dette ?

Kjører på 535 dyser og tillegsprut, med S50B30 dyser.

Skrevet

vel, det høres jo ut som om at du er inne på noe, men vet ikke om det har noe å si i praksis. For på orginal m102 f.eks er luftmengdemåleren satt på sugesiden av turboen..

Skrevet

Den vil måle likt enten du setter den på suge- eller trykksiden av turbo,den måler som sagt luftmengde og ikke luftmasse.

Du vil sikkert få mange ulike svar ettersom det er ulik praksis på dette. Begge deler virker iallefall.

Skrevet

Kan ikke helt se forskjellen på luft mengde og luft masse ! Mengden luftmolekyler vill jo øke når den er komprimert Kontra 1 atmosfærisk trykk ! ?!

Skrevet
Kan ikke helt se forskjellen på luft mengde og luft masse ! Mengden luftmolekyler vill jo øke når den er komprimert Kontra 1 atmosfærisk trykk ! ?!

Jo,men luftmassen minker i densitet(antall oksygenmolekyler) når luftemperaturen øker,og vice versa. Derfor nyere biler ikke har luftmengdemåler lenger,men luftMASSEmåler. Mer korrekt måling og dertil bedre og renere forbrenning. Kom som et krav via Sveits og omegn,og vart innført som LH-jetronic.

Så har du 10 liter luft på 60grader celsius så har denne en lavere densitet(mindre masse) enn samme luftmengden på f.eks 30grader.

Er derfor en turbo-motor kan faktisk gå bedre med redusert trykk dersom motorens flødesystem blir optimalisert,høyt trykk med dårlig fløde gir bare høy temp og lav densitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...