Gå til innhold

Olje til automatkasse.(BILTEMA)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fylte på biltema DXIII olje på kassa mi. Bmw skulle ha 259,- for en liter,biltema tar 49,-pr liter. Mener denne olja holder for denne kassa. BMW mente noe helt annet:) BMWs olje er såkalt longlife olje,noe som er veldig missvisende. Jeg skal skifte olje på kassa ofte heretter. Skal da holde meg til biltemas DXIII. Kassa girer fint,også ved litt hard kjøring der oljen blir varmere. Enkelt og bytte olje på denne kassa. I følge BMW verkstedene rundt så skulle man tro man måtte være hjernekirurg!! Har forøvrig overhalt kassa 2 ganger tidligere,da med longlife olje og etter "boka" hos BMW. Mistet litt trua på disse folka:)

Skrevet

Hjernekirurgi er vel og bra det. Men er det noe man ville gjort i jungelen i Midt Afrika av en lokal stamme ?

Hvorfor er kassen overhalt 2 ganger tidligere ?

Skrevet

Første gangen var det en del i kassa som jeg ikke husker hva het er. Men GS som overhalte kassa sa de ikke hadde vært borti et slikt tillfelle før. 2.gang var da reversmodulen,som er av aluminium,dette er vanlig,skjør sak.

Dette er i og for seg enn test,men jeg mener etter å ha trålet internett etter spesifikasjoner på oljer,så er DXIII til biltema grei og bruke. DXIII er egentlig bare en betegnelse som GM brukte opp til 2006. Etter det så heter det DX6 hvis jeg ikke husker feil. Oljespesifikasjon. Problemet med min kasse er at den er enkeltlammellet i følge BMW,nyere har visst doble. Ikke hatt problem med de da. Men kommer til og skifte ganske ofte,ca.10000-15000 km. Mener det er feil og kalle en olje for lifetime uansett.

Skrevet

når du da skiftet olje, flushet du eller skiftet du KUN olja i panna ?

halvparten av olja sitter nemmelig i konverteren, ikke bra og blande to typer oljer. kan jeg bruke DXIII hvis jeg flusher på min 530dat (01/2000) GM-kasse med grønnt skilt.

Skrevet

Fikk på litt i overkant av 8 liter. Kassa mi har grønt merke under. Hva olje du vil bruke kan ikke jeg anbefale,da jeg på en måte "ofrer" kassa mi for ikke å betale 259 kroner literen,noe jeg synes er hårreisende av BMW.Kan jo ikke være 100% sikker på hva som skjer med ømfintlige deler inni kassa(les:lammeller). Men jeg tror ut fra hva jeg har lest meg til på nett,da hos leverandører av olje+sammenlignet olje som BMW verkstedene har putttet på min tidligere,det har jo ikke vært suksess!! Så tror jeg at biltemas DX III olje er grei nok.

Skrevet

Spørsmålet er ikke om DXIII-olja er god nok, men om du har fått bytta ut all longlifeolja som var i kassa. Det er nemlig der problemet ligger, du kan ikke blande longlife-olja med vanlig DXIII.

Du sier du fikk på i overkant av 8 l. Siden kassa di tar ca. 9 liter(kommer ann på temperaturen på olja) så høres det ut som du har fått bytta alt, så da går det sikkert greit.

Bare vær nøye med at du får fylt til riktig nivå...

Edit: Mulig at jeg missforstår deg, men mener du at du har en GM-kasse? Hvis det er snakk om tds'en du har i profilen så er jeg ganske sikker på at du har en ZF-kasse...

Skrevet

hvis man flusher vha og kjøre ny olje igjennom konverteren til det kommer ny olje ut vil det vel enda være litt "lifetime"-olje igjenn i blandinga? men dersom olja bare koster en femtilapp pr liter kan man jo flushe med 15 liter...

Skrevet

En ting jeg lurer på er hvor det står og er påvist at man ikke kan blande longlife og DXIII. DXIII er bare en olje spesifikasjon som er kommet fra GM. Dvs.longlife kan ha DXIII egenskaper.

Skrevet

tok bilde av merkeskiltet på min og dro innom Bmw-forhanleren i bodø...

han sa at det var DXIII som var på kassa, og de skulle ha 133.-/litern for olja, har det da noe og si om jeg putter på DXIII fra castrol eller biltema?

Skrevet
En ting jeg lurer på er hvor det står og er påvist at man ikke kan blande longlife og DXIII. DXIII er bare en olje spesifikasjon som er kommet fra GM. Dvs.longlife kan ha DXIII egenskaper.

Jeg har ikke noe bevis, men dette står i TIS'en: "Livstidsolja får användas endast i de därtill avsedda växellådorna (grön typskylt) och den får inte blandas

eller förväxlas med andra ATF-växellådsoljor, eftersom detta leder till växellådshaveri."

Dette er informasjon fra BMW selv, så det er lett å tenke at de sier det kun for å selge mer. Men hvis du sammenligner med hva de sier om motorolje så virker det mer troverdig. Der sier de nemlig bare noe om hvilke spesifikasjoner oljen må oppfylle...

Og til Trollet; Hvis du snakker om 530D'en din så skal den ha Lifetimeolje og IKKE vanlig DXIII... Mer nøyaktig så skal den ha Texaco ETL 7045 E. BMW delenr. 83 22 0 403 248.

Skrevet

litt forvirrende, hvorfor las de da ut ifra merkeskiltet at den skulle ha DXIII? holdt nemmelig på og kjøpe det isted nemmelig, kansje jeg bare skal levere bilen inn til oljeskift, for så og kjøre en stund til det havarerer for så og kreve ny kasse hos de :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...