hillmar Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 At de på BMW klarer å lese DXIII ut fra merkeskiltet ditt overasker meg egentlig ikke. Når jeg skulle ha olje til tds'en min ('97) måtte jeg finne ut selv hvilken olje jeg skulle ha siden de ikke klarte det. Det er riktignok litt vankeligere på tds'en da siden den ble levert både med vanlig DXIII og Lifetime. Men på 530D'en er det ingen tvil, den har aldri blitt levert med no annet enn Texaco ETL 7045 E. Ingen BMW'er etter 98-99 er levert med no annet enn lifetimeolje såvidt jeg vet... Ja hvis du vil gamble med at de vil gi deg ny kasse så Jeg ville enten lest meg opp på hvordan det skal gjøres og gjøre det selv, eller levert den til et automatkasseverksted som flusher den for ca. 4000...
Trollet_ Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 har funnet flushemetoden selv, skal lage en DIY når det er utført... må bare finne korrekt olje først. han på bmw-forhandleren sa også at det kun kunne være to typer olje, en for GM-kassa og en for ZF-kassa. spurte om man ikke bare kunne fylle vanlig DXIII, og da sa han at det måtte jeg ikke finnepå, KUN "lifetimeolja". så ga jeg han bildet av merkeskiltet så han kunne dobbeltsjekke, han forsvant da bak på verkstedet og kom tilbake litt bleikere og sa at denne kassa skulle ha DXIII-olje... kan bilen min ha en annen kasse? er det mulig og lese ut med 200%sikkerhet hvilken olje jeg skal fylle på denne kassa?
hillmar Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Ser ut som delelageret har mer kontroll enn mekanikerne her ja Bare det at skiltet er grønt burde være nok bevis på at den skal ha Lifetimeolje. Grønnt merkeskilt=Lifetimeolje uansett om det er ZF eller GM. Og siden det er en GM-kasse og det står "VT" er jeg 100% sikker på at det er Texaco ETL 7045 E som er riktig olje. Men som det er sagt tidligere i tråden, hvis du bytter ut ALL olja kan det hende at du bare trenger å finne en olje med like spec's... Men der kan ikke jeg hjelpe deg..
Trollet_ Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 noen idê på hvor man kan bestille denne olja... har ikke spesielt lyst til og handle mer olje hos Østbyen bil iværtfall...
hillmar Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 Både Koed og GS har den på 20l dunk til ca 2000kr. Med BMW delenr. selges den bare på 20l dunker... Det kan hende andre bilmerker selger den på 1l flasker (vet at man får tak i ZF-olja på 1l flasker hos andre bilmerker). Eventuelt kan det hende et verksted er greie nok til å tappe av det du trenger og kun selge det...
thraks Skrevet Juni 21, 2010 Forfatter Skrevet Juni 21, 2010 Ny kasse får du i allefall ikke. Anbefaler de DXIII? Bruk Texaco ETL 7045 E,eller tilsvarende.Trenger ikke å bruke Texaco som leverandør.Alle olje produsenter har olje til det meste.
Trollet_ Skrevet Juni 21, 2010 Skrevet Juni 21, 2010 betryggende at hvis jeg hadde levert inn bilen så hadde de skiftet ut halvparten av olja til DXIII... får bestille en dunk fra GS da så kan jeg jo flushe flushe til jeg har 7 liter igjenn til et til oljeskift senere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå