Sturlis Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 Har et "lite" problem med motoren min. Det er en 88' m20b25, som står i e30. Motoren ble plukket i deler og overhalt ifjor(!). Da ble det byttet alt av pakninger, toppen ble planet, ventilseter frest, nye ventiltetninger, ny toppakning, nye råde- og veivlager++ Nå, bare 10-15.000 km etter har den plutselig begynt å drekke olje, må fylle ett par ganger i uka, og den ryker blått. Syns det skal være rart at toppakningen eller ventiltetningene har tatt kvelden allerede, og det er lissom på alle 6 sylindrene og (pluggene er svarte og kokset). Målte kompresjon forrige uke, og den var ca 10 bar på alle sylindrene, så dette kan vel ikke være slitne stempelringer heller? Motoren går som den skal. Fusker litt når den er kald, men drar like godt som den alltid har gjort.
tonyku Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 Byttet du ikke stempelringer? Edit: Ja dem har du byttet Men de ringene nederst på stemplene (oljeringen) ?
Sturlis Posted June 22, 2010 Author Posted June 22, 2010 Nei, stempelringene ble ikke byttet, var ikke meg som overhalte den. Har tenkt det samme, at det er oljeringene som er slitne, men ville det ikke da vært ujevn / dårlig kompresjon?
Rodeglæppen Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 trenger ikke å være dårlig komp siden oljeringene er borte. er vel 3 ringer på et stempel tror jeg.
Johnsen86 Posted June 22, 2010 Posted June 22, 2010 Lukter stempelringer av dette ja, men sjekk slitekant og mål størrelse på sylinder og stempler med micrometer og sjekk med toleransegrensene før du gidder å bytte ringer. Har vært borti folk som bare bytter ringene hvor oljeforbruk kommer tilbake.
Sturlis Posted June 22, 2010 Author Posted June 22, 2010 æææææh, hvor er tauet hen? Gøy med gammal bil...
Johnsen86 Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 Hehe, så ille er de ikke å skru på de enkle motorene der Vet ikke åssen det er med veivhusventilasjonsventil på denna maskinen, vil nå tro at den er ganske primitiv og ikke går i stykker, men det kan ihvertfall gi oljeforbruk om ventilasjonen er defekt.
Ballder Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 For meg så høres det ut som dårlig rengjøring av topp før montering, og dermed tok ventiforingene kvelden ganske kjapt. Bare en tanke, siden den plutselig begynte og bruke olje etter såpass kort tid. Var det olje/stempel ringene som var årsaken, så ville jo forbruket hvert mer eller mindre konstant fra dag 1.
Tom K Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 Det er vel også liten sjanse for at alle 6 oljeringene ryker samtidig...sjekk ventiltettningene dine du, tror feilen ligger her
BMW ///BJ Posted June 23, 2010 Posted June 23, 2010 som flere nevner her så kan det være ventiltettningene som har gått, kan være de er satt feil for det pleiere å være forskjell på innsug og eksos tettningene!
Sturlis Posted June 23, 2010 Author Posted June 23, 2010 Toppen ble syrevasket ellerno etter planing, så ut som om den var ny fra fabrikk, så den var ikke dårlig rengjort hvertfall... Er det ikke litt rart at alle ventiltetningene plutselig skal ta kvelden samtidig, bare ett år etter de var nye? Skal få sjekket åndingen, og se om problemet kan ligge der...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now