Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Autoglym ble hvertfall brukt det er det eneste eg vet siden det var en kompis som gjorde dette, for han skal låne bilen av meg en stund. Men så resultatet og det var ikke noe bedre.

Skrevet

Må nok lakkrens(rubbing) til for å få matthet og oksidering ut fra lakken.

Vanlige "forbrukerartikler" fra Autoglym (som f.eks Paint Renovator) vil ikke funke i denne sammenhengen.

Heller ikke "Biltema-type" polermaskin. Få tips/trix fra noen som kan dette, evt les grundig på http://www.detailersclub.no

Skrevet

Megs er langt ifra dårlig, men finnes produkter som er bedre/lettere å jobbe med.

Skriv/ring til Kjetil på http://www.Scandicshine.no og forklar situasjonen, så hjelper han deg med å finne de beste produktene til deg. Koster mye penger å gå til innkjøp av slikt utstyr, men er verdt hver en krone når man ser resultatene det gir

Skrevet

Hvis ikke lakken er beyond repair da og må våtslipes (fjerne et tynt, tynt lag klarlakk) for og få frem glans og dybde igjen i lakken..

Mtp at det har blitt brukt AutoGlym produkter (uten og vite hvilke) uten bra resultat.

Skrevet

Ta turen på Bilextra og kjøp Meguiars sin rubbing.

Virker ikke det så må du nok våtslipe klarlakken din er jeg redd

Skrevet
Er det noe vanskelig og våtslipe lakken da?

Du prøver selfølgeligt først med polering. Er sjeldent at det er behov for våtsliping

Med polering meiner eg roterende maskin med skikkelige midler. (f.eks. scholl, menzerna, meguair`s osv)

Må du våtslipe må du selfølgeligt polera etterpå.

Skrevet

Er det noen som kan legge opp en liste til meg som har erfaring med polering,lakkrens osv og hvilke produkter og slik jeg skal gå til innkjøp av for best mulig resultat.

Skrevet

Først må du ha en roterende maskin av denne typen eller lignede.

Du trenger rubbingpute til maskinen.

Så trenger du rubbe/lakkrensemiddel som f.eks denne, som jeg har meget gode erfaringer med å bruke på meget matte lakktyper.

Neste steg er ikke helt nødvendig, men du oppnår et bedre resultat hvis du er perfeksjonist.

Bruk orasje pute på maskinen og bruk dette poleringsmiddelet for å jevne ut lakken og dekke skjolder/defekter som kan ha oppstått i steg 1.

Neste steg er en wipedown som du kan lese mere om på http://www.detailersclub.no, er allerede laget en DIY på dette forumet på hvordan man gjør de forskjellige stegene, så jeg går ikke inn i detajl om dette her.

Neste steg er lakkforsegling, denne kan fint legges på for hånd. Har gode erfaringer med Chemical Guys Jetseal og Meguiars Sealant 2.0.

Så kan du legge på voks, og hvis du har råd til det, så anbefaler jeg Swissvax sine produkter. Syns du det blir for dyrt, kjør på med f.eks denne.

Koster en god del penger å kjøpe inn skikkelig gode produkter, men de holder til maaange behandlinger av bilen.

De produktene som jeg har nevnt ovenfor, bruker jeg selv opptil flere ganger i uken, og kan trygt anbefale de.

Men som jeg nevnte tidligere i denne tråden, hvis du ikke har erfaring med lakkrens/rubbing og roterende maskin, få med deg noen som kan dette til å vise deg. Resultatet av en slik prosess hvis du ikke har kunnskap om det, kan i værste fall bli at du ødelegger lakken beyond repair.

Les dette GRUNDIG før du begynner.

Og til sist, hvis lakken din er såpass ødelagt/blir så ødelagt at den må våtslipes, er ikke dette noe du bør gjøre selv, sett heller bilen inn hos et Bilpleiefirma.

Håper dette hjelper, og lykke til :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...