AVT Skrevet Juni 23, 2010 Skrevet Juni 23, 2010 Er det dumt å ha bredere hjul bak enn foran når man kjører en bil med firhjulstrekk? Jeg ser for meg at dette kanskje kan være skadelig??? Er usikker på om jeg burde kjøpe like brede hjul foran og bak.
Bimmer327tic Skrevet Juni 23, 2010 Skrevet Juni 23, 2010 Hvis rulleomkretsen er lik så skal det ikke ha noen betydning.
AVT Skrevet Juni 24, 2010 Forfatter Skrevet Juni 24, 2010 Det var det samme jeg tenkte, men jeg ville heller være føre-var... Er det flere som kan bekrefte at det er trygt? Setter pris på flere innlegg.
HansV Skrevet Juni 24, 2010 Skrevet Juni 24, 2010 Hvis du bare øker bredden på hjulene bak vil bilen bli mer understyrt. For å beholde riktig balanse i bilen er det best med samme bredde forran og bak. Men hvis du ønsker å endre kjøreegenskapene kan du blandt annet gjøre dette med å justere bredden på hjulene.
AVT Skrevet Juni 24, 2010 Forfatter Skrevet Juni 24, 2010 å? Hvorfor vil bilen bli mer understyrt? Sålenge jeg ikke velger smalere dekk foran enn det jeg har nå så vil det vel holde seg likt?
Morty999 Skrevet Juni 24, 2010 Skrevet Juni 24, 2010 du skal ikke ha mange % avvik på rulleomkretsen for att det skader! jeg ville kjørt med 4 like.. blir det feil så vil mellomaksel bakover gå fortere enn den fremover f.eks og det skjønner du sikkert selv att ikke er veldig godt for girkassa di...
AVT Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 nå er det bredde det er snakk om her da... det påvirker ikke rulleomkretsen.
eirikoo Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 å? Hvorfor vil bilen bli mer understyrt?Sålenge jeg ikke velger smalere dekk foran enn det jeg har nå så vil det vel holde seg likt? Under/overstyring er jo en balanse mellom hvordan bilen er satt opp foran kontra bak. Bedre grep bak-> mere understyring.
morten325i Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 det skal gå bære fint så lenge du kommer på på samme rulleomkrets... korsn dim på dekk å felg hadde du tenkt å kjør me??? så kan æ se her på jobb kor mange prosent du kan ha...
HansV Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 Bredden på dekket påvirker diameteren, fordi profilen er forholdet mellom bredde og høyde. Finn en dekkalkulator på nettet og prøv litt forskjellige dimmensjoner, så ser du hvordan størrelsen blir påvirket. Siden du har 4-hjuls trekk er det nok best å ha samme hjul hele veien, eller blir det fort mye unødvendig slitasje på drivverket hvis hjulene prøver å trille med ulik hastighet.
AVT Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 Da blir det nok til at jeg kjøper like brede dekk rundt om! takk for hjelpen
Morty999 Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 nå er det bredde det er snakk om her da... det påvirker ikke rulleomkretsen. bredden påvirker omretsen jo.. siden "40" er 40 % av bredden. så det vil aldri bli 100% likt
AVT Skrevet Juni 25, 2010 Forfatter Skrevet Juni 25, 2010 det visste jeg faktisk ikke! Men, da får jeg som sagt bare kjøpe meg like brede hjul foran og bak
francez Skrevet Juni 28, 2010 Skrevet Juni 28, 2010 Vil ikke anbefale å bytte til bredere dekk bak på en 4x4. Dette er, som tidligere nevnt, fordi du endrer rulleomkretsen på dekket når du beholder samme profil, men bare endrer bredden (xxx/40/xx, hvor 40 er prosent av bredden på dekket). Håper du ikke gjorde dette, men ser ut til at du styrte unna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå