mspec Skrevet Juni 25, 2010 Skrevet Juni 25, 2010 BIL:E46 Jeg skulle skifte fremre venstre bærearm m foring idag,men til min forskrekkelse klarte jeg ikke å få løs bolten som går til fjærbeinet!Dette hadde jeg ikke regnet med så gjengene til den gamle ble ødelagt å jeg måtte derfor montere den gamle bærearmen på igjen - 1 kule!med andre ord,jeg er uten bil jeg fikk løsnet alle mutterne,men den siste bolten satt BOM FAST å ville ikke ut fra fjærbeinet/spindelen.den ville absolutt ikke røre på seg. er det noen som har et tips til hva jeg kan gjøre for å få løsnet denne/evt verktøy til jobben?? (og ja,jeg vet jeg kan miste hjulet,så jeg trillet bare saaakte til parkeringsplassen før jeg låste bilen)
bmwmann24 Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 du trenger mer moment. forleng armen, evt stram bolt først, deretter slakk, å stram. da rikler den seg sakte men sikkert. dette gjør jeg med det meste som sitter som f...
mspec Skrevet Juni 26, 2010 Forfatter Skrevet Juni 26, 2010 hva mener du med å forlenge armen?fortell stramme bolten,mener du da å skru på muttern for så å skru den av igjen? jeg sto med slegge å banket på armen,spett for å bende,brytegaffel (som ikke kom seg innpå bolten ) osv i flere timer,men den ville ikke vrikke på seg den innerste kula satt litt men den løsnet etter jeg tok forlengere oppå bolten å kakket litt..men på den vanskelige bolten kommer jeg ikke ordentlig til pga det er under hjulbuen
bmwmann24 Skrevet Juni 28, 2010 Skrevet Juni 28, 2010 ser nå at du skriver at mutterne er av. Det er jo koningen du sliter med. Du trenger en "mobil-presse" for å få den av. Et spesialverktøy verkstedene har. Du kan få den ut med slegge osv, men som du skriver, den rikker seg ikke. Prøv å bank ut av hælvette i armen,vibrasjonene gjør slik at den løsner, men da må du ha bilen høyt oppe. Du trenger plass for å få sving på slegga. Evt. Riv av fjærbeien med armen hengene på. da får du av armen på no-time!
mspec Skrevet Juni 28, 2010 Forfatter Skrevet Juni 28, 2010 aah viste ikke at de opererte med "mobile presser " jeg fikk den løs tilslutt..gikk ganske lett 2 dager sener da jeg prøvde på nytt.regner med det var CRC/rustløser som gjorde jobben sin men takk for tips!skal huske på mobile presser til neste gang og helst ikke bynne i helgen når alt av verksted har stengt.hehe
bmwmann24 Skrevet Juni 29, 2010 Skrevet Juni 29, 2010 pressa er genial. trykker til med opptil 20tonns trykk (!!!) så slipper man å rive vekk halve bilen for å sette i en vanlig presse. Fint at du fikk til!
Kure Skrevet Juni 29, 2010 Skrevet Juni 29, 2010 Hvis det er type endeledd / kulebolt som er problemet her ( muligens jeg missforstår..hehe ) så er det da ikke nødvendig med presse eller lignende... Et bestemt og hardt slag med en stor tung hammer, men OBS ikke slå på skruen / bolten.. slå på selve "huset" av endeleddet, og slå i 90 graders vinkel Har enda ikke møtt ett endeledd / kulebolt som blir sittende etter et slag.. kanskje 2 i nødtilfeller..
bmwmann24 Skrevet Juni 29, 2010 Skrevet Juni 29, 2010 bærearmen jeg hadde på 5 serien banka jeg rett og slett av. Bærekula på 3 serien pressa jeg av med denne pressa. Dette på verkstedet til svigerfar, tror den koster like mye som en normal månedslønn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå