J-A-E Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 Har skjønt at B30 motoren er bedre å turbo konvertere en B32. Hva ca vil det koste å turbo konvertere en S50B30? Tenkte da en effekt på 400-450hk. Vil ikke ha noe serlig mer, får vi ha holdbart utstyr.
Wendel Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 kommer jo helt ann på om du vil gjøre noe med innmaten i motoren osv.. Men vil si alt fra 50 laken å opppover..
Joachim_M5 Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 har wiseco stempel, verdi råder og arp bolter til s50b30 til salgs om det skulle være interessant. eventellt også turbo og en del andre deler. Alt er nytt. At b30 skal være noe bedre enn b32 til å kjøre turbo på er vel i grunn bare en internettmyte som ikke stemmer... Toppen med innhold er jo bedre effektmessig på b32, og det er ingenting som tyder på at bunndelen er noe svakere i b32. men b30 er enklere og billigere å få tak i. Det som er en bakdel med s50 kontra s38 er at kammene sier stopp på et mye tidligere tidspunkt. Rundt 600hk på bf98 er det stopp i s50b30. Men så er jo også 600hk stort sett nok og for mye for de fleste. Hadde det ikke vært for at jeg solgte min s50b30 og at jeg har en e34m5 jeg skal bygge på så hadde jeg byggd s50 med custom-kammer.
oddis Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 Joachim har nesten fortalt av betydning nå Les hans innlegg nøye. Det at B32 skal være verre enn B30 er det største BS som finnes. B32 er overlegen B30 på alle punkter, og spesielt i toppen / flow. MEN, raser du noe på en B32 har du et større kostnadsproblem, siden det nesten ikke finnes reserveveiver og blokker til disse, og du ender opp med å kjøpe en ny brukt komplett motor til 35k. En tilsvarende B30 koster ofte 20k, og det er flere som har de tilgjengelige i deler. (Alt er relevant...) Men det er viktig å skille bensin og E85 overladede S50. Det er to forskjellige motorer. Orginalt er S50r veldig vare for tenningsbank, pga av litt spesielt kamdesign. Dette kan løses til stor grad ved omsliping av orginalkammer. Ellers blir du fort stoppe på rundt 550hk-ish på en B30, og 50hk mer på B32. Vanos anbefales det også at du blokkerer bort, både av kostnadsgrunner, og av den grunn at du vil få et sinnsykt dreiemoment på lave turtall, som vil herpe kjørbarheten om du skal ha høy effekt. Type M30 turbo og fullt hjulslipp på 3300rpm. Vanos justering blir som å mappe dobbelt, og kan koste endel ekstra i mappekostnader. Det er også enda en komponent som kan ta kvelden ved høye turtall og kjappe turtallsendringer. Jeg mener at man enten burde handle S54B32 motor (som orginalt har mye bedre innmat for overlading) og lade moderat trykk på den orginalt og oppnå 500-550hk som kan holde greit med god mapping. Et S50 turbo bygg burde du KUN vurdere hvis du ønsker et ekstremt kjørbart og bredt effektregister, og ikke vil ha den fryktelig ketchupeffekten du får fra f.eks M20 turbo. Men det koster, og du må være beredt å kaste ut minst 80-100k, da med ganske så midt på hylla løsninger (!) Skal du ha masse hk på bensin er det MYE bedre å gå for M50, som man plukker enda mer hk på med orginaltopp enn S50ene (!). Skal du derimot kjøre E85 kan du fint bruke S50. En B30 på E85 har ca 1000hk på 2,2 bar med passende turbo.
J-A-E Skrevet Juni 26, 2010 Forfatter Skrevet Juni 26, 2010 Mye av grunnen til at jeg lurer på ca. pris på turbo konvertering av S50, er om jeg skal velge å handle M3 med 3liter eller 3,2liter. Jeg skal verken ha 600 eller 1000hk, så da ser det ut til at jeg godt kan handle 3,2liter. Å heller turbo konvertere den med tiden, blir snakk om en effekt på 400-450hk i motoren. Å det greier vell S50B32 motoren??
Skrotenisse Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 400-450hk er lett for en M motor. Da hadde jeg selv gått for B32. Og evnt bare slengt på en kompressor med tiden, er bedre med tanke på jamt drag over hele registeret og lavt ladetrykk for holdbarhet.
oddis Skrevet Juni 26, 2010 Skrevet Juni 26, 2010 Dra heller å kjøp deg en M50B25 til 10 000kr, og kost på den en renovering og smidde stempler og sett på to innsugskammer så vipper du 500hk så det det dundrer etter. Så er slitedeler, pakninger og innkjøp av alle M50 deler 1/3 av prisene av S50. Lade på orginaldeler i S50 maskinen kan jeg garantere deg ender i ras, der er smidde stempler et must, i forhold til M50, som faktisk har vist seg å kunne tåle 1-1,2bar over lang tid på orginal innmat. Bare kikk på S50 stemplene, de er optimaliserte og marginalisert. M50 stemplene er mer robuste og har også større kryssbolt om jeg husker riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå