duemorty Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 Så ene muligheten er altså og bare koble fra dynamoen ett døgn og se om det er den som trekker strøm da. Jeg byttet batteri da det andre sikkert var 10 år gammelt og ikke ville lade på noen måte lenger. Men om jeg kobler fra dynamo er det noe jeg må passe på da`?
Aquarius Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Et 10 år gammelt standard batteri er normalt overmodent. Her kan celler ha vært kortsluttet som i neste omgang kan ha overbelastet/knekt regulator/dynamo. Testen er forøvrig ukomplisert. - Kjør bilen/lad batteri så du er sikker på at det er oppladet - Ta av batteri + pol (for ikke å kortslutte noe når du frakobler dynamo) - Frakoble dynamo B+ kabelen (går gjerne over til starter) og isoler skoen godt så den ikke kan kortslutte mot noe - Koble til batteriet igjen, la bilen stå og vent et døgn - Etter et døgn, koble dynamo til igjen etter samme prosess som over - Så kan du prøve å starte Om du har mulighet, mål gjerne batterispenningen før og etter prosessen.
P.O.M. Skrevet Juli 4, 2010 Skrevet Juli 4, 2010 hvis det er en sedan så må du sjekke at ikke lyset i trunken lyser konstant, det skapte mye problemer for meg, litt vanskelig å se. Hallo, Jeg har samme problemet med min E34, lysa i bagasjerommet lyser konstant og tapper ut batteriet. Jag har tatt ut pærene men kunne tenkt meg og fått fikset dette. Hvor var feilen hos deg?
Sturlis Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 hvis det er en sedan så må du sjekke at ikke lyset i trunken lyser konstant, det skapte mye problemer for meg, litt vanskelig å se. Hallo, Jeg har samme problemet med min E34, lysa i bagasjerommet lyser konstant og tapper ut batteriet. Jag har tatt ut pærene men kunne tenkt meg og fått fikset dette. Hvor var feilen hos deg? Må vel være bryteren som har hengt seg opp det?
torfinn9990 Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Hvis dynamoen er gåen så er det ofte høy utladingsstrøm. Det vil gnistre ganske kraftig når du kobler på batteriet. Jeg tviler på at det er det hos deg. Den vil også lade dårligere. Skaff deg et voltmeter (multimeter) og mål ladespenningen direkte på batteriet (når bilen går). Bør ligge over 14 volt, hvertfall like etter start. Hvis du ikke har tilgang til et amperemeter eller er usikker på hvordan det kobles kan du prøve å ta ut en og en sikring og koble av og på batteriet og se om det gnistrer. Når det ikke gnistrer lengre har du funnet kursen med feil på. Ofte vil det være ting som er ettermontert som f.eks stereo, forsterkere eller lignende, som tapper strøm. Hvis du f.eks har et 70Ah (amperetimer) batteri og det blir tomt på 24 timer, så har du 70/24 = 2,9A strøm. Det kan være noe mindre også, feks 2A. Det tilsvarer 24W. Torfinn
P.O.M. Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Hvis dynamoen er gåen så er det ofte høy utladingsstrøm. Det vil gnistre ganske kraftig når du kobler på batteriet. Jeg tviler på at det er det hos deg. Den vil også lade dårligere. Skaff deg et voltmeter (multimeter) og mål ladespenningen direkte på batteriet (når bilen går). Bør ligge over 14 volt, hvertfall like etter start. Hvis du ikke har tilgang til et amperemeter eller er usikker på hvordan det kobles kan du prøve å ta ut en og en sikring og koble av og på batteriet og se om det gnistrer. Når det ikke gnistrer lengre har du funnet kursen med feil på. Ofte vil det være ting som er ettermontert som f.eks stereo, forsterkere eller lignende, som tapper strøm. Hvis du f.eks har et 70Ah (amperetimer) batteri og det blir tomt på 24 timer, så har du 70/24 = 2,9A strøm. Det kan være noe mindre også, feks 2A. Det tilsvarer 24W. Torfinn Jeg målte nå i kveld spenningen rett fra dynamoen, den var 14,37 volt ved tomgang. Spenningen fra + pol punktet i motorrommet var på 12,87 volt. Ser dette ”normalt” ut eller? Batteriet byttet jeg i vinter. Jeg måtte starte bilen i dag med et ekstra startbatteri jeg har stående da den nok en gang var tom for strøm, det gnistret ikke fra startkablene da i hvert fall. (Nei, eg har ikke noe stort musikkanlegg eller noe annet ettermontert elektrisk utstyr).
torfinn9990 Skrevet Juli 6, 2010 Skrevet Juli 6, 2010 Nei det ser ikke korrekt ut. Du har altså målt 14.37 Volt rett på dynamoen når motoren går. Du har målt 12,87 Volt på hjelpestartpunktene i motorrommet (går ut i fra at det også er når motoren går. Prøv også å mål direkte på batteriet mens motoren går. Det skal være noenlunde samme spenning på alle tre plassene ved et friskt el-anlegg. Hvorfor har du så stort spenningsfall på ca 1,5V fra dynamo til hjelpestartpunkt? Har du en dårlig jording fra dynamo til karosseri, eller en dårlig forbindelse i pluss lederen? Hvis du har samme store spenningsfall til batteriet kan det være at batteriet ikke får skikkelig lading. Dermed vil du få problemer med å få start. Du får prøve å lete litt der.
hanskr Skrevet Juli 6, 2010 Skrevet Juli 6, 2010 ser ut til att plussen din går til jord ein plass, for so stort spenningsfall skal de vertfall ikkje være. Vi hadde de same probleme på ein russebil. da batterie vart tappa tomt på 30 min me musikke speling. Kutta ut orginal + og - ledninger og la opp nye til batteriet. Etter de ingen problem kansje de er ein muligheit ? 14,3 var jo og litt lite ut i fra regulatoren - om du måler på batterie mens bilen går skal de vertfall vere over 13,7 - 14,4 der. ta og mål spenningsfall på både + og - sida mot dynamo.
Margarus Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 interesan tråd dette her. har nettop begynt og for strøm trekk fra min bmw og nå. tappes etter ca ett døgn stille stående. 97modell e36 touring 318i jeg har cd spiller og en gammel denon forsterker koblet skikkelig med skikkelige kabler. dette systemet har funket problem fritt i vell ett år. før det nå plutselig har begynt og tappe batteriet. det er ett nesten helt nytt sønnak millenium 64 ah. alle mine kupee lys funker som di skal. og cd spiller og forsterker slår seg av når jeg skrur av tenning. tomgangs spenning på batteriet er 13.94V og 12.4 med tenning av. merket noe pussig i dag da jeg kikka litt runt med Voltmeteret. kobla av sikringen på pluss kabelen til forsterkeren. og målte på forsterker pluss og minus på batteri. den viste 0.80V så nappa jeg ut begge 40amp flatsikringene i forsterkeren, så målte jeg det samme da viste det 0.00v dette er målt med motor og tenning avslått. trekker da min forsterker strøm selv om LED lysene på forsterkeren slår seg av. har kobla vekk forsterker nå og skal prøve å kjøre ett par dager nå og se hvordan det ligger ann. forresten er det noen som har ett greit triks til og måle tilstanden på batterier? ser biltema har en batteri tester til runt 400kr. den måler med motstand så leser en av på en analog skala helsa til batteriet. ingen garasje målinger man kan gjøre me ett multimeter?
Howrd Skrevet November 10, 2010 Skrevet November 10, 2010 Jeg er elektriker, og hadde jeg hatt samme problemet, hadde jeg fått lånt meg en amperetang. (Amperetenger er ikke vanlig å ha for de fleste, så spør gjerne en du kjenner som f.eks er elektriker om å få lånt) Det du må forsikre deg om er at den kan måle DC, da mange kun måler AC (vekselspenning). Gå frem ved å måle på batteriet først, ta deretter for deg alle sikringer. Med denne tangen, slipper du å koble fra noe som helst, å måle med et vanlig multimeter er bare utrolig knøvlete å holde på med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå