[Martin] Skrevet Juli 4, 2010 Share Skrevet Juli 4, 2010 Tenkte jeg skulle lage en tråd om bruksbilen min som jeg kjøpte i november 2009, en 2003-modell BMW 520iat som hadde gått 170000km da jeg kjøpte den. Bilen har ikke veldig mye utstyr, men det holder for meg: Sportseter i kremfarget skinn, xenonlys og automatisk klimaanlegg. Prisen var dessuten veldig grei, så da valgte jeg å overse rusta på bakruteramma. Bilder fra da jeg nettopp hadde henta bilen: Passa også på å få oljebehandlet bilen før vinteren. Kjøpte meg noen 18-tomsfelger av en her på forumet i vinter, og fikk lagt på Nankang NS2-dekk. Felgene er ikke strøkne, men funker greit. Litt skuffa over at det rister noe i bilen over 110kmt med 18-tommerne, men får heller sende de til retting til høsten. Foreløpig har jeg byttet litt lockariskjermer osv, generelt prøvd å få bilen i god stand. Har også tatt en inspection2-service på den hjemme i garasjen nylig. Har også fått satt inn en USB-modul fra GROM Audio i cd-vekslerinngangen, så jeg har MP3 på originalspilleren. Sliter også med at bilen sliter mye på innsiden av bakdekkene, og jeg har en liten falskluftutfordring, men det har foreløpig blitt nedprioritert til fordel for husmaling og båtkjøring, bilen går jo fint uten LMM tilkoblet så.. I slutten av mars bestilte jeg meg Eibach Prokit senkefjærer og Supersport 15mm senkeskåler på GS. Pga laaaaaaang ventetid på senkeskålene fikk jeg bitene forrige uke, og i dag fikk jeg montert det. Fra å være 13mm høyere enn en kamerat sin 96-modell 520i ble den nå akkurat såpass høy at det ser passe tøft ut med 18-tommerne i stedet for alt for høyt. Glemte selvsagt å måle høyden etter at jeg var ferdig, men det må jeg gjøre. Bilder fra monteringa: Offeret står klart til å angripes Høyde fra midten av felgen til skjermkanten før senk Fjærbeinet med senkefjær og senkeskål. Sitter det forresten Bilstein støtdempere på disse bilene originalt? Min hadde nemlig det montert. Til ære for statens vegvesens kontrollør har jeg tatt bilde av senkeskålen ferdig på fjærbenet. Litt vanskelig å se koden på denne når den er montert.. Tok også bilde av nummeret på fjæra. Nummeret peker jo uansett utover, men kan jo prøve å gjøre et godt inntrykk på kontrollen. Erfaringene mine med biltilsynet er ikke akkurat gode fra før, så.. Møkkete bil og mørkt bilde. Saga og Nissan 200sx'en har førsterett på garasjen, og det regna i natt . Høyden ble akkurat sånn jeg vil ha den. Om 2,5 uke har jeg time hos Tronrud bil i Fredrikstad (aldri om jeg leverer bilen hos Brennes Auto), og da får jeg justert høyden litt lavere bak, og tatt hjulstillingskontroll.. Så vidt jeg har sett er det ikke mulig å justere høyden i Carsoft6.5..? Et bilde til, tatt fra høyre side ga litt bedre lys iallefall.. På to-do lista er nå: Fikse bakrutepusseren Fikse rust på bakruteramma Fikse rust på bakskjerm ved bakruta Tette vakuumlekkasje, evt også bytte LMM Bytte termostat Bytte ringer på VANOS-enheten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Juli 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2010 Måtte jo måle.. 34,5 cm, mot tidligere 39 = 45mm senk, akkurat som jeg ønska. Synker Eibach-fjærene noe med tiden? Også et bilde der den ikke ser så værst høy ut bak heller. Måten den står på i gårdsplassen gjør at den ser litt høyere ut foran og litt lavere ut bak. Riskokeren (som forøvrig er til salgs) i hjørnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Juli 23, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 23, 2010 Bilia i Fredrikstad justerte ned bilen for meg bak og skulle ta firehjulskontroll, men pga dårlig hjullager foran ble det utsatt en uke. Egentlig greit, for da får jeg tid til å bestemme meg for hva jeg synes om høyden bak. Lurer på om den er litt for høy fortsatt..? Vad tycks? Lysene mine er også helt på tur etter at de justerte ned bakdelen, peker rett ned. Justers lysene samtidig som man tar firehjulskontroll? Trodde xenonlysene skulle justere seg selv jeg..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen! Skrevet Juli 23, 2010 Share Skrevet Juli 23, 2010 Pen bil du har fått deg Å fine felger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet Juli 29, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2010 Takk for det, Simen. Bytta forøvrig hjullager på høyre side foran og linkarm til stabstaget på venstre side på den nå tidligere i uka, etter at Bilia mente dette burde byttes før hjulstillingskontroll. Skikkelig møkkajobb, boltene som holder lageret satt så hardt at muttertrekkeren måtte gi tapt og latmannsarmen måtte til pers. Likevel greit å bytte hjullager selv når det kostet meg 1300 kr i stedet for 4500 kr som Bilia ville ha for jobben.. Bytta termostat også, siden jeg sliter med en feilkode på termostaten. Noe irriterende at feilkoden kom igjen en halvtime etter at jeg slettet den selv med ny termostat da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet September 1, 2010 Forfatter Share Skrevet September 1, 2010 Fikk tatt firehjulskontroll hos Bilia etter hjullagerbytte, og 20. august var jeg hos alles kjære statens vegvesen for å få skrevet inn senkefjærene. Plukket med meg papir på hjulstillingskontroll og vognkort del2 og dro fra jobb i litt god tid. Etter å ha kjørt 5 minutter kom jeg på at jeg hadde glemt Tuv-papirene til senkesettet, tok en usving og dro opp på jobb for å skrive ut papirene. Fant E39 på Eibach.de i full fart og skrev ut de papirene før jeg hev meg i bilen og gassa avgårde innover igjen. 2 minutter for sent svingte jeg inn hos Statens Vegvesen, og møtte en kontrollør som ikke var helt fornøyd med å måtte vente 2 minutter på meg. Iallefall fikk han med seg papirer og gikk inn på kontoret sitt for å gå igjennom dem. Tida gikk, og jeg preka vel lei et par kontrollører som kom forbi mens jeg sto i kontrollhallen og ventet før jeg fant ut at det var fototid, med mobilkameraet. Fancy speilknipsing: Til slutt kom en noe misfornøyd kontrollør ut; jeg hadde tatt med papirer til sedan, ikke Touring med nivåregulering. Forslag fra meg om at vi kunne jo bare gå inn på kontoret hans og skrive ut rett papirer ble glatt avvist med at "jeg kunne ikke være med inn der", så jeg fant rett papir på telefonen, og etter å ha hevet stemmen litt forsiktig klarte jeg å overtale kontrolløren til å gå over bilen og sjekke det han trengte, så skulle jeg ettersende riktige papirer på e-post. Long story short: En time senere var bilen godkjent senket. Kontrollørens målte høyde fra navsenter til skjermkant: 34cm foran og bak. Deilig å ha det i orden. På fredag blir det mest sannsynlig oljebehandling hos Funderud antirust, så får jeg håpe bilen kommer opp på bukken i år også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrbatnes Skrevet September 2, 2010 Share Skrevet September 2, 2010 flott bil med pent interiør også, ble en helt ny bil etter du senka den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet September 2, 2010 Forfatter Share Skrevet September 2, 2010 Senkingen hjalp veldig på inntrykket. Den trengte de centimetrene, for å si det sånn. 07:30 imorra er det Funderud Antirust og oljebehandling. Greit å ha det klart til vinteren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet September 3, 2010 Forfatter Share Skrevet September 3, 2010 Da har jeg vært hos Funderud.. Dagens første kunder, kl 07:30, meg og en pensjonist fra Finnmark med hytte og hyttebil i indre Østfold. Flott skal det være. Skikkelig bondestemning med tresker i bakgrunnen. Fikk bilen inn i låven/hallen uten å ta nedi.. og opp på bukken: Om jobben er bra gjort eller ikke har jeg ikke innsikt nok til å uttale meg om (hadde jeg hatt det hadde jeg heller gjort jobben selv), men det lukter rimelig mye olje nå, og det røk godt rundt eksosanlegget da jeg starta opp og kjørte avgårde etter at de var ferdige. At det renner olje ut ved forskjermen tar jeg også som et godt tegn på at de har sprøyta inn i hulrom.. Rett plassering av bilen gir inntrykk et par cm ekstra senk: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet September 7, 2010 Forfatter Share Skrevet September 7, 2010 Hvor stor er bensintanken på min bil? Var nede og fylte opp i stad, 69,84 liter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet September 9, 2010 Share Skrevet September 9, 2010 Jeg har fått på 71 liter Ser du har tnkt å bytte ringer på Vanos`ene, har planer om det samme. Interesert i å bestille sammen, så kan vi dele på frakten? Lettvindt så lenge vi bor i samme by... Kan jo ta det på PM om det skulle være interresant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet September 11, 2010 Forfatter Share Skrevet September 11, 2010 71 liter? Da hadde jeg jo masse å gå på da.. Vanosringene ja.. De ble bestilt i sommer og ligger nå her og bare venter på at jeg skal bytte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet April 9, 2011 Forfatter Share Skrevet April 9, 2011 Nye felger! Rondell D58, 18x8,5 og 18x10 Har fjerna klarlakken på klantene og begynt å pusse kantkjøring og oksiderte områder. Avslutter med autosol. Felgen nærmest til høyre på første bilde er klar, venstre bak er begynt på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[Martin] Skrevet April 28, 2011 Forfatter Share Skrevet April 28, 2011 Rondell på bil, mobilbilde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tesnni Skrevet Juni 1, 2011 Share Skrevet Juni 1, 2011 Utrolig pen, strøken og utrolig fin e39. Syns de gjør seg med de Rondell D58 felgene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå