Svampebob Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Hei Hentet meg en ny bil på fredag som var, og brukte den fram og tilbake til jobb i helgen og på søndagskvelden skulle jeg hjem til meg som er ca 1t unna der jeg var på jobb, sov hos mine foreldre siden de bodde nærmere så da var det bare turer på 15min en vei. Plutselig på vei opp en bakke så lå tempratur nålen i midten, men hoppet plutselig opp til der det begynner å lyse rødt, så da kubbet jeg bilen og trillte ut til siden, kom litt hvit røyk ut av eksosen, peilet også oljen og den var da svart. Fant ut at slangen som går inn på varmeapperate hadde falt av. så da tok vi og festet den igjen og fylte på og tempen gikk ned, så da kjørte vi videre hadde kommet halveis så skjedde akkurat det samme, og vi gjorde det samme på nytt, startet opp og kjørte 20m og den fløy opp med engang. Fant da ut at det ikke var noe vann i i kjølesystemet i det hele tatt så da tok vi og fyllte opp og alt virket fint vi fikk ut luften og kunne kjøre fint resten av veien og alt virket helt fint til i dag tidlig da jeg skulle til jobb kom halveis og så at tempen begynte å stige over halv og fant ut at da bare kubber jeg den og parkerer langs veien, åpnet panseret og skrudde av radiator lokket og da stod vannspruten i opp i luften så var litt trykk der, men har ikke peilet oljen siden det. Noen som vet hva som kan være galt og om jeg har rett på å heve kjøpet? i kontrakten vi skrev stod det selges som den står.
takaasen Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 peker i rettning av røken topp pakning eller sprekk i toppen. Å heve kjøpe er ikke alltid så lett. Og særlig når man kjøper av privat personer. Jeg hadde tatt kontakt med advokat, hvist du har tilgan via naf eller andre verv, ellers blir det dyrt. Det kan virke som om selger har vist om dette problemet og derfor solgt bilen. Hadde ikke sommlet med å gøre noe med salget. Man skal aldri åpne radiator kopen når den er varm, det er under trykk. Legg merke til at det ikke trenger å være vann i oljen for at pakningen er ødelagt. Mest sansynlig er det en defekt fra forbrennings kammeret til vann hull. Har sett dette flere ganger både på m40 / m43 og m50.
Svampebob Skrevet Juli 5, 2010 Forfatter Skrevet Juli 5, 2010 Snakket med han i halv 12 tiden i dag, og da sa han at han skulle ringe opp igjen i kveld, han skulle høre med forgje eier om hva han hadde gjort, for han hadde bare hatt bilen i et halvt år, og hadde ikke brukt den så mye, og i følge vognkorte stemmer det, men ja føler nå at jeg har blitt lurt. Har ikke muligheten til noen advokat gjenom nav eller noen andre :/ Men forbruker rådet kan de gjøre noe som hjelper meg? EDIT: Er det vanlig at det meste av vannet forsvinner når toppakningen er gåen?
BimmerE46 Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Snakket med han i halv 12 tiden i dag, og da sa han at han skulle ringe opp igjen i kveld, han skulle høre med forgje eier om hva han hadde gjort, for han hadde bare hatt bilen i et halvt år, og hadde ikke brukt den så mye, og i følge vognkorte stemmer det, men ja føler nå at jeg har blitt lurt. Har ikke muligheten til noen advokat gjenom nav eller noen andre :/ Men forbruker rådet kan de gjøre noe som hjelper meg?EDIT: Er det vanlig at det meste av vannet forsvinner når toppakningen er gåen? Ikke for å være krass mot deg, men å heve kjøpet er jo ingen vits, og du har ingen RETT på det, dersom du prøvekjørte bilen og besiktiget den FØR kjøp, og du UNDERSKREV på at du tar bilen som den er så er det jo ingen lover som er på din side. Men dersom det er en feil "forrige" eier altså selger du kjøpte bilen av visste om feilen, (noe han burde hvis han har kjørt den i 6 mnd) så kan du jo prøve å høre med han om han kan bli med deg å spleise på rep kostanden. Men så lenge du kjøper av privat person, og skriver under på at du kjøper bilen som den står og har sett/prøvd bilen så er det ikke mye å hente lenger. Og den angrefrist regelen på 14 dager gjelder kun hvis du kjøper av forretning/firma. Og ikke de heller MÅ ta bilen tilbake, de har muligheten til å reparere feilen og du må beholde bilen. Er noe dritt det greiene med å kjøpe å selge bil, så oppdage feil. Lykke til.
Svampebob Skrevet Juli 6, 2010 Forfatter Skrevet Juli 6, 2010 Du har litt rett og litt feil i følge forbruker rådet, det de sa var at vis feilen var tilstede før jeg kjøpte den så har han rett på å utbedre den før jeg kan heve kjøpet, men vis feilen oppstod etter så har jeg ingen rett til å heve kjøpet, men vi har en god tone og jeg har egentlig ikke lyst til å heve kjøpet, har bare lyst til å fikse feilen, men hadde litt oppstart på den nå i sted uten radiator lokket på og da kom det bobler opp tyder ikke det på at det er luft i systemet? så da er det vel bare å skru opp lufte skruen og la den stå litt på tomgang?
Svampebob Skrevet Juli 6, 2010 Forfatter Skrevet Juli 6, 2010 Var å luftet systemet i sted og tok en kjøre tur, temperaturen lå jevnt på midten, men når jeg stoppet for å kjenne på inn slangen og ut slangen på radiatoren var den ene mye varmere enn den andre, men etter jeg gikk inn i 30min ca og kom ut igjen var de like varme omtrent, men tempraturen hadde heller ikke synket nedover :S
BimmerE46 Skrevet Juli 6, 2010 Skrevet Juli 6, 2010 Tar nok litt lenger enn 30 min nå for at motoren skal kjøle seg ned. Merker det på min også, kan gå opp til par timer før nåla flytter seg noe.
Svampebob Skrevet Juli 7, 2010 Forfatter Skrevet Juli 7, 2010 Ah okei, men vet ikke om jeg har fått luftet ut av systemet skikkelig, var ute å prøvde litt igjen og når jeg holdt over der man fyller på vann, og da kom det ikke noe vann ut av lufte hullet, men når jeg ikke holdt over så kom det mye vann blandet med noen bobler inni mellom. Når jeg holdt over lufte hullet så steg vannet i radiator tanken. Er det helt normalt dette? Og vannet forsvinner ikke etter jeg har kjørt. Men kan høre at det koker i radiatoren etter en tur, er det helt normalt?
BimmerE46 Skrevet Juli 7, 2010 Skrevet Juli 7, 2010 Det er jeg ikke så sikker på, der må nok noen andre bistå med kunnskap. Men veit av erfaring at lufting kan være vrient, jeg og noen karer luftet en bil lenge en gang før det kom varme ut fra ventilene inni kupén. Og det begynte å renne vann ut av luftehullet, da var det ferdig.
Svampebob Skrevet Juli 8, 2010 Forfatter Skrevet Juli 8, 2010 Tror jeg har funnet ut av det nå, tok ut av termostaten, og kjørte en tur og da begynte det å koke, da er det vel vannpumpen som har tatt kvelden? Fikk ikke kjørt noe særligt langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå