Gå til innhold

E39 Meget følsom for sporing

up
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ved flere anledninger skrevet og spurt om råd og erfaringer angående dekktyper og dekkdimensjoner til min E39, som sporer betydelig med 225 av merkene Continental, Goodyear og Nokian, men har aldri fått entydig svar, annet at dekkene selvsagt bør ha runde skuldre. De fleste mener at deres bil ikke sporer i det hele tatt uansett ?? Sannheten er at føreren må "dra" i rattet hele tiden med slike dekk. Finnes det vegslitasje i asfalten dvs. hjul-spor, må en holde fast i rattet for ikke bilen skal ta seg en tur ut i geografien.

Jeg har nå investert i nye KUHMO KU31 215/50-17 og bilen var ikke til å kjenne igjen. Sporingen forsvant og støyen ( i forhold til Goodyear F1 225/45-17 ) er betydelig lavere. :)

Det som undrer meg og mange dekkselgere er at så mange på dette forumet ikke har registrert at denne bilen er meget følsom for både ballansering og valg av dekkmerke/dekkdimmensjon. At mange kjører rundt med 235, 245 eller enda bredere på forhjulene prioriterer "tøft utseende" framfor kjøreegenskaper og komfort. Hvor er kvalitetssansen folkens ?

Det samme gjelder radioen( RDS ) i E39. De fleste eksemplarene jeg har testet har en svært dårlige. Den er normalt følsom nok men forvrenger lyden ved at s,ene blir til ssshhhh. Høres best ved tale. Jeg har kjøpt to brukte radioenheter, men det samme kunne høres her. Feilen ligger kanskje i antenneforsterkeren ? Jeg har iallefall testet 20 stk. E39, men alle låter på samme måte ???

Feilen ligger ikke i forsterkeren da kasett/cd låter som det skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører khumo ecsta spt 235/40/18 på 8,5" rondell ET/innpress er nå lik 3 med spacere, og det oppleves som tilnærmet sporings fritt. Og ja. Jeg vet godt hva sporing er for og si det sånn.

Har du fått kontrollert hjulstilling, eventuelt foringer her og der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette innlegget, annet enn å informere om at KUHMO KU31 215/50-17 sporer veldig lite.

Etter å ha lest mange poster her om risting og sporing sitter jeg med et inntrykk om at de fleste er "plaget"/merker det i større eller mindre grad. Men det er ikke alle som er kun er ute etter gode kjøreegenskaper når man cruiser på motorveien. Noen er kanskje villig til å kompromisse litt så de får bedre kjøreegenskaper på svingete veier også...

Selv så kjører jeg på 235/40-18 forann. Med de gamle dekka mine så spora den MYE, føltes ut som den kunne hoppe ut av veien hvis jeg ikke tviholdt på rattet. Med nye dekk (som her runde skuldre) og en forstillingskontroll ble alt MYE bedre. Jeg merker fortsatt at det drar mer med sommerdekka enn vinterdekka, men jeg plages ikke av det. Så lenge jeg ikke helst vil sitte uten henda på rattet så er det ingen problem. Og fordelen med dekka kjenner jeg umiddelbart når det kommer noen svinger.

Så jeg skjønner at du har funnet dekk som oppfyller akkurat dine ønsker, men det betyr da ikke at alle andre ønsker det samme som deg.

Og ang. radioen så er det almenkjent at den er av meget laber kvalitet. Hvorfor du tar den med i dette innlegget skjønner jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 4 nye 235/45x17 i bursdagsgave av madammen i dag, litt på forskudd men det var som å få ny bil......nå er den en drøm og kjøre, all irritasjon pga dårlig kjøreegenskaper kom av feil dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e39 sporet litt. Fikk justert forhjulstillinga og all sporing er borte. Jeg kjører med Minervadekk av str 245/40/18 og merker at disse er kun "litt" hardere enn de orginale 225/55/16.

Det skal også sies at jeg har en pågående post om risting ved bremsing som disse dekkene pga kvaliteten kan være årsaken til. Skal ta en overhaling av bremsene på bilen i morgen for å se om det blir bedre. Da det kan være bremseskivene som har slått seg pga casterforingene som var kaputt.

Du Tom, har hun en søster ledig? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...