Gå til innhold

Ettermontere klima i bil som ikke har (E36)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først! Til alle dere som har tenkt å poste bare for og sia at det er mye arbeid, dyrt, ikke verdt det etc... Hold kjeft! Jeg vet det er dyrt osv, det er det eneste som har blitt sagt i alle andre tråder som har blitt forsøkt startet om dette tema!

Men det finnes folk som har fått dette til, og for di av oss som har lyst å prøve som ikke har lyst og bytte bil, driter penger og har tid så la oss for guds skyld prøve!

Har lest et par tråder på nett om folk som har bygget om til klima fra vanlig varmeapparat, men det va lite info om hvordan det er gjort..

Jeg lurer på om man må endre noe på ledningsnettet som ligger i bilen fra før? eller om AC får strøm gjennom samme pluggen som varmeapparatet?

jeg vet at dash må ut for at det skal bli lettere og holde på og jobbe..

vet og at det finnes komplette brukte sett til salgs.

så mitt spørsmål er, er det plugg & play på bilens eksisterende el. anlegg?

Skrevet

Tipper det ligger orginalt i nyere biler.. men kan ikke bekrefte dette..

Skrevet

Ja det trur jeg og.. men, i utstyrs lista på min bil står det "848 ENLARGED WIRING HARNESS"

så lurer på om det ikke da kan ligge klart det elektriske for AC. 92mod. kunne vel leveres med AC?

Skrevet

hmm.. kan jo hende.. men er det på compacten du skal sette inn i ?

For i utgangspunktet er jo den "dårlig" utstyrt, og i begynnelsen av starten av E36`n..

Skrevet

hehe.. nei har ikke den lengre.. en kompis av meg skulle briefe at han og kunne leke med baktrekker så den er død :P

har bare ikke oppdatert kjøretøy. er en 320i coupe 92mod.

Skrevet

det er fullt mulig. Jeg har tenkt tanken selv. Du trenger komplett varmeregister, fordamper, kondenser, klimapumpe, festebrakett, tørrfilter og rør. i tillegg må du bytte til radiator med elektrisk vifte for klima.

Skrevet

sikker på dette jensemann?

e36 har jo viskoseradiatorvifte, og en elektrisk vifte som styrer kondensatortrykket?

Skrevet

stemmer.. de som har klima har 2 vifter, en elektrisk forran radiator til klima og en viskose vifte på vannpumpa..

så at schmiedmann har sett som er plukket av biler med ac hvor alt man trenger følger med..

Skrevet

fuck it..

jeg akter og prøve! :P så får dere vite hvordan det går!

har bestillt "Klimaautomatic eftermonteringssæt M50/M52". så om 6uker når jeg er hjemme skal interiør og motorrom plukkes i atomer :P

har googlet, studert bilder, studert bentley manualen og det ser ut til at ledniniger er plug&play med nettet på bilen. men det er MYE monterings jobb.

Skrevet

Nei.. er kanskje ikke det.. sorry for den..

Men det irriterer meg at folk skal være så f..ns negativ til alt.. Om de ikke har noe informasjon som er relevant til det vi spør om og kan hjelpe oss. Hvorfor gidde og skrive?!

Skrevet

Hender det ligger lagt opp elnett til dette.

Er div kontakter i motorrom. (til ac pumpa, el vifta, etc)

Så skal varmeapparatet (bak dashbord) ha 2 kontakter istede for 1 som "ikke ac" har.

Du kan jo se der om det ligger en ekstra kontakt som ikke er i bruk.

Ligger elnettet ferdig så sparer du nok engoddel arbeid.

Styringsboksen til ac skal ligge plassert i bunn av midtkonsollen fremme. (oppå tunellen, lenger frem enn girspaken). Tror det er 3 kontakter til den..,

Lykke til

Btw, har 6syl delebil med ac.

Om du skulle trenge noe deler e.l ;)

Skrevet

thanks.. skal huske på det.. bestillte et sett i går som skal være nokså komplett med ledninger osv.. TROR den ekstra pluggen du snakker om er den som skal gå ut til det som skal plugges til i motor rom?!

Finner vell ut av det :) Folk har fått det til før så.

• 3 months later...
Skrevet

Min bil hadde 2 plugger for og koble til AC en sort og en hvit under dashbordet ved gasspedalen. Det eneste jeg måtte koble i sikringsboksen var ledningsnettet til komponentene i motorommet. vifte, komp. etc. var ikke så vanskelig når man hadde kobblings skjema :)

testa det elektriske i går og alle funksjoner funker som dem skal. gjenstår bare å få på plass kompressor og resten av greiene i motorrom. og som AlXz sa så er det mye lettere og bygge om til AC om man har 2 plugger (en sort og en hvit) dær varmeapparat er kobblet til bilen. Min bil har extended wiringharness så det er litt mere ledninger på min :P

Jeg trenger alle luft kanalene inni bilen :P og "dysa" midt i dashbordet over spilleren. Er det manuell eller automatisk klima i delebilen din AlXz?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...