Langdal Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 Har planer om å lakke om en mtech-fanger og noen forskjermer. Alle disse er lakket fra før, så må jo nødvendigvis fjerne lakken. Hva kan jeg, som ikke har erfaring med dette fra før, gjøre klargjøringsarbeidet lettere for lakkerer? Tenker på f.eks. bruk av lakkfjerningsprodukter, ulike typer pussing etc. Finhet i sandpapir (om dette skal brukes) etc. NB: Regner med at man skal være forsiktig med plastfanger og lakkfjerningskjemikalier?
Martinsen Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 Du pusser den ned med fint sandpapir eller vis det ikke er noen riper osv i den som du vil fjerne. så kan du bruke 3m kobberpadd og matte delene ned med. Ellers er det 500p på maskin som gjelder. kan og bruke 800pad. og vask de godt først, slik at det ikke er igjen noe salt eller silikon rester. kan også vaske over med silikon fjerner vis du har tilgang på slikt. Men er ikke mange som har tilgang på rett utstyr, så heller lever den så gjør de allt. koster ikke mange kronene på en fanger og skjerm.. er vel bortimot 2500 for fanger og 1500 for skjerm.
Tom K Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 Jeg leverte en ny ulakkert M3 fanger til lakkering her i Halden, betalte 1500,- for hele jobben inkl lakk
Langdal Skrevet Juli 10, 2010 Forfatter Skrevet Juli 10, 2010 Ja men mine deler er lakkerte, så blir nok mer. Om prisene som Martinsen oppgir er rette så synes jeg ikke det var så ille.
Martinsen Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 Er litt mer jobb vis den er lakkert ifra før. det kommer også an på størelsen på fangeren. er iallefall rundt 2500 vi tar for å lakkere en fanger som er brukt ca. hadde jeg hatt den store kloke boken forran meg så kunne jeg ha gitt en eksakt pris også, men den ligger på jobb:P
Langdal Skrevet Juli 10, 2010 Forfatter Skrevet Juli 10, 2010 Og bare fordi jeg er nysjgerrig: Lyst å si litt mer om metodene dere bruker for å fjerne lakk? F.eks. bruker du kun å pusse/slipe? Isåfall tørt eller vått? Bruker dere noen gang noe slags lakkfjerningskjemikalier som gjør at lakken flasser av, ala det som skjer med bremsevæske dot3/4? Er bare nysgjerrig altså.
bmwkizn Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 Du trenger ikke å fjerne lakken som er der fra før (så fremt den ikke er lakkert med Biltema spraylakk). Holder med å matte den ned, og evt slipe vekk urenheter/sår/riper.
Langdal Skrevet Juli 10, 2010 Forfatter Skrevet Juli 10, 2010 Ah, skjønner. Trodde man måtte slipe ned til grunninga. Silly me.
Martinsen Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 ikke borti noen kjemikaler:P men vi sliper som oftes kun med maskin(rondel) MED mellompute. våtsliping tar for lang tid, prøvde det en gang når jeg holdt på med min bil og skal alldri borti det igjen:P med mindre det er snakk om mellomsliping av klarlakk. og vis det har flasset av noen plasser så slipes det ut helt til lakken får "feste" ved bruk av kjemikaler så kan det få lakken til å koke, sier ikke at det gjør det, men det kan! så anbefaler ikke å bruke noe slikt. når du bruker feks bremsevæske, så etterlater det seg "silikon" flekker, og det er ett helvette når man lakkerer oppå slikt, det blir som å male på en silikon streng vis du noen gang har prøvd det, lakken "viker" ifra den plassen med silikon:S Har tenkt litt på å lage en liten DYI på hvordan man gjør grundarbeide før lakk, men vet ikke om interessen er stor for en slik guide? hater når folk kommer med biler de har pusset på selv å skal ha billig lakkering, slipstripene vises og greier. slutt resultatet blir så mye mye bedre vis man gjør det skikkelig
Langdal Skrevet Juli 10, 2010 Forfatter Skrevet Juli 10, 2010 Bruker jo ofte rondell på jobb da, men uten mellompute og sikkert grovere papir. Kunne jo ha skaffa mellompute og papir sikkert, men hører stadig vekk lakkerere som klager over dårlig grunnarbeid så kanskje like greit å la være.
Martinsen Skrevet Juli 10, 2010 Skrevet Juli 10, 2010 hører stadig vekk lakkerere som klager over dårlig grunnarbeid så kanskje like greit å la være. Derfor jeg tenkte å lage en liten guide til dem som absolutt skal gjøre grundarbeide selv:P men må nesten høre om interessen er der før jeg lager en slik. og du må selvsagt ikke bruke mellompute, men sjansen for å slipe igjennom noen plasser er mindre vis man bruker det
Martinsen Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 Skal se om jeg får tatt noen bilder osv idag, så skal jeg prøve å skrive en liten guide på det
ehrnst Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri ... lv-se.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå