Svampebob Skrevet Juli 12, 2010 Skrevet Juli 12, 2010 Lurte på om det var mye jobb å bytte vannpumpen på en bmw 318i e36 1997 mod. Er det fort gjort for en som har litt erfaring? Eller bør jeg overlate det til et verksted?
Svampebob Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 Har akkurat byttet vannpumpe, men bilen gikk forsatt varm, er ikke termostaten for den var ikke koblet i, den stod på tomgang til tempratur nålen lå i midten så begynte jeg å kjøre og da begynte den å bevege seg videre oppover, stoppet og lot den gå ned til midten igjen så kjørte jeg tilbake og da skjedde akkurat det samme, stoppet og åpnet panseret kunne ikke høre noe vann som kokte. Kjennte på radiator slangene begge var varme, men kunne ikke kjenne noe vann der, åpnet lufteskruen og trykket litt på slangen og da kom det damp opp. Kan det bare være at der er luft i systemet? Eller er toppen gåen? :S Oljen er svart, og vannet forsvinner heller ikke, men har ikke sjekket etter turen i dag, men var akkurat samme problem før jeg byttet vannpumpen.
Aracna Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Med mindre det er "kjempehull" i kjølesystemet ditt, vil du ikke merke etter en tur at det forsvinner kjøleveske. Men, i dette tilfellet tenker jeg nok bare at du ikke har luftet skikkelig. Det er menge meninger om hva som er den beste måten å gjøre dette på, men jeg har hatt god erfaring med å sette bilen i den bratteste bakken du kan finne, skru ut lufteskruen og lokket på ekspansjonstanken. Sett på varmeapparatet på full stryke (varme). Så når bilen går på tomgang, helst bare med lav temp, heller du i vann/glykol til det begynner å komme vann ut av lufteskruen. Når det kommer bare vann ut, og ikke bobler, da begynner det bli bra. Etter du føler at det nok, kjører du en tur. Etter dette må du ta en skjekk eller to og eventuellt etterfylle de neste dagene. Da skal det gå bra.
Svampebob Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 hmmm, har problemer med varmen i bilen og så får bare kald luft, men har bestil delen som forhåpentligvis skal orden det, er den ''pinnen'' som åpner spjeldene som har knukket, men kan vel kanskje åpne de manuelt?
Aracna Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Hvis du mener sjeldene inne i bilen, har det jo ikke noe å si. Hele vitsen med dette er at du skal få ut evntuelle luftbobler som sitter i i varmeregisteret. En god pekepinn på at det luft og/eller lite kjølevæseke er at det ikke kommer varmluft når bilen er driftsvarm.
Svampebob Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 er ikke spjeldene inni bilen, er de som går inn til coupen fra motorrommet. Det kommer ikke varm luft i det hele tatt kommer bare kald.
Svampebob Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 Har luftet tidligere, men ikke etter jeg byttet.
Robbi3 Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 Hensikten med å lufte er jo å få vekk luft i systemet. Når u bytter og monterer noe nytt så kommer det selvsagt masse luft inn. Symptomene du nevner har sammenheng med luft i systemet.
baremats91 Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 lufting må gjøres alltid når du bytter komponenter i kjøesystem, men om bilen fortsatt går varm etter du har luftet så er termostaten din gåen og må byttes
håkon_w Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 du har byttetr vannpumpe men har ikke termostat i det hele tatt? termostaten har en vital funksjon i kjølesystemet.
Svampebob Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 Tok utav termostaten før jeg byttet vannpumpen for håpte det var den, men det var det jo ikke, så har jeg bare ikke satt den inn igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå