Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om det var mye jobb å bytte vannpumpen på en bmw 318i e36 1997 mod. Er det fort gjort for en som har litt erfaring? Eller bør jeg overlate det til et verksted?

• 2 weeks later...
Skrevet

Har akkurat byttet vannpumpe, men bilen gikk forsatt varm, er ikke termostaten for den var ikke koblet i, den stod på tomgang til tempratur nålen lå i midten så begynte jeg å kjøre og da begynte den å bevege seg videre oppover, stoppet og lot den gå ned til midten igjen så kjørte jeg tilbake og da skjedde akkurat det samme, stoppet og åpnet panseret kunne ikke høre noe vann som kokte.

Kjennte på radiator slangene begge var varme, men kunne ikke kjenne noe vann der, åpnet lufteskruen og trykket litt på slangen og da kom det damp opp. Kan det bare være at der er luft i systemet? Eller er toppen gåen? :S Oljen er svart, og vannet forsvinner heller ikke, men har ikke sjekket etter turen i dag, men var akkurat samme problem før jeg byttet vannpumpen.

Skrevet

Med mindre det er "kjempehull" i kjølesystemet ditt, vil du ikke merke etter en tur at det forsvinner kjøleveske. Men, i dette tilfellet tenker jeg nok bare at du ikke har luftet skikkelig. Det er menge meninger om hva som er den beste måten å gjøre dette på, men jeg har hatt god erfaring med å sette bilen i den bratteste bakken du kan finne, skru ut lufteskruen og lokket på ekspansjonstanken. Sett på varmeapparatet på full stryke (varme). Så når bilen går på tomgang, helst bare med lav temp, heller du i vann/glykol til det begynner å komme vann ut av lufteskruen. Når det kommer bare vann ut, og ikke bobler, da begynner det bli bra. Etter du føler at det nok, kjører du en tur. Etter dette må du ta en skjekk eller to og eventuellt etterfylle de neste dagene. Da skal det gå bra.

Skrevet

hmmm, har problemer med varmen i bilen og :P så får bare kald luft, men har bestil delen som forhåpentligvis skal orden det, er den ''pinnen'' som åpner spjeldene som har knukket, men kan vel kanskje åpne de manuelt?

Skrevet

Hvis du mener sjeldene inne i bilen, har det jo ikke noe å si. Hele vitsen med dette er at du skal få ut evntuelle luftbobler som sitter i i varmeregisteret. En god pekepinn på at det luft og/eller lite kjølevæseke er at det ikke kommer varmluft når bilen er driftsvarm.

Skrevet

Hensikten med å lufte er jo å få vekk luft i systemet. Når u bytter og monterer noe nytt så kommer det selvsagt masse luft inn. Symptomene du nevner har sammenheng med luft i systemet.

Skrevet

lufting må gjøres alltid når du bytter komponenter i kjøesystem, men om bilen fortsatt går varm etter du har luftet så er termostaten din gåen og må byttes ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...