faune Skrevet Juli 16, 2010 Skrevet Juli 16, 2010 Hei, Min trofaste sliter har fått tomgangssyken og er generelt lite villig til å gå når jeg trykker på gassen. Jeg kunne tatt opp video av hvordan tomgangen høres ut, men fant denne på youtube.com som er helt lik slik jeg kan bedømme: Følgende har jeg gjort/observert: - Turtallet ligger på ca 500rpm og strever konstant. Normalt for min er 650-700rpm. Det er nesten ingen pulsering å observere på turtelleren selv om lyden i videoen over pulserer. - Jeg kan få den til å gå opp til 2-3 tusen i omdreininger, men holdes gassen inne på samme stilling vil den etter 2-3 sekunder "kveles" ned til tomgang igjen. - Kobler jeg av kontakten til MAF, går bilen nesten normalt. Jeg kan innimellom høre den samme pulseringen svakt som i videoen over, men bilen virker å gå normalt også når jeg holder gassen inne i samme stilling over lengre tid. - Koblet av MAF og renset den innvendig med elektronikkrens, den ble faktisk overraskende ren av Biltemas Elektro Clean, men dette utgjorde ingen forskjell. Når jeg kobler på MAF igjen, så går den tilbake til å streve på rundt 500rpm. Dette tyder på at MAF gir signal og at feilen er et annet sted, slik jeg vurderer det. - Har sprayet alle vakumslanger med startspray og observerer ingen endring i turtall. Vanskelig å komme til overalt under innsuget, men slangene ser iallefall gode ut. Har i tillegg klemt og kjent på det jeg tørr klemme og kjenne på, uten at det gir utslag på turtall. - ICV er byttet for 4-5 år siden, samme med innsugsbelg og div slanger. Når ICV var gåen, så jaktet turtallet opp og ned hele tiden. Ergo mistenker jeg ikke dette heller. Tilbake står vi da med en eller flere sensorer? ECT sensor? Forslag til videre feilsøking ønskes. Videre: Er det farlig å koble av MAF kontakten for evt å kjøre bilen på verksted?
faune Skrevet Juli 16, 2010 Forfatter Skrevet Juli 16, 2010 Tennpluggene er det neppe, da bilen går normalt når MAF kobles fra.
larsern6 Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 HAr akkurat samme feil på min. Si idra om du finnr ut av noe, så skal jeg gjøre det samme om jeg finner no
jsr-Racing Skrevet Juli 27, 2010 Skrevet Juli 27, 2010 høres ut som at det er enten vakumlekasje eller falsk luft ja.. men på ene dekomprierte m50 motoren min den går sånn på tomgang. det er da med 3,5 mm pakning.. vet ikke om det kan ha noe og si men kan jo vere at kompen er dårlig i motoren vet ikke..
kbpE30 Skrevet Juli 30, 2010 Skrevet Juli 30, 2010 har det samme etter mitt motorbytte.. jeg er også åpen for forslag,,,, noen sier tomgangsregulator???
kbpE30 Skrevet Juli 31, 2010 Skrevet Juli 31, 2010 ikke lmm på min da motor får en annen gange nårr jeg kobler fra min lmm
Azeton Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Hvis du har gjengjort MAF på bilen din har du gjort en steike god jobb.. For den fins ikke =) Men er dette ved kald eller varm motor? Edit: Du har det. Tror ikke jeg var edru
kbpE30 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 den går vell normalt i ca3 min etter start. så blir det den gangen i motorn
Simpel Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Hvis den starter normalt, men jukser etter 3 minutt kan det vel være lambdasonde? Den blir først "aktiv" når motoren blir varm. Diagnose?
Morty999 Skrevet August 1, 2010 Skrevet August 1, 2010 Hvis du har gjengjort MAF på bilen din har du gjort en steike god jobb.. For den fins ikke =) Men er dette ved kald eller varm motor? Maf er jo luftmassemåler som jeg trodde alle m50 hadde ?
faune Skrevet August 9, 2010 Forfatter Skrevet August 9, 2010 Min motor går sånn fra jeg vrir om nøkkelen. Jeg har fått tips om del #9 på dette bildet: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=40 Hvis denne løsner/sprekker, så forårsaker den så mye lekkasje at motoren oppfører seg som vist i videoen. Er vist en veldig vanlig feil på M50 motorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå