Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

th_MOV01235.jpg

Vi har nylig hatt første oppstart på bilen, og slik gange har den når vi tror den går på alle sylindrene. Motor er bygd av en tidligere eier, og vi er ikke helt sikker på innholdet. Eier av denne bilen har fått opplyst at kamen skal hete ZX45. jeg er ikke helt sikker på at det er korrekt navn. For å gjøre justering litt greiere hadde det vært kjekt å ha litt teknisk info om den. Har misstanke om at det kan være en 290 grader+ kam, noe som vil forklare gangen. Jeg kan heller ikke mye om bmw, så kan ikke garantere att all info her blir helt rett :oops: Takker for alle mulige forslag :)

Skrevet

Hvis det er en z45 kam så skal den gå som normalt på tomgang. Må være noe annet som er galt i så fall.

Prøvd og ta av topplokket og sett om kammen er merket med navn eller noen tall/bokstaver som kan hjelpe deg med og identifisere den?

Skrevet
e sekkert enem z45 kam du mein! men førresten,har du pianotråd i blokka ? eller kjør du på orginal toppakning?

Fikk litt fleire treff på det navnet ja :) Ikke min bil. Håvard heite eiern. Ser du kommer fra Bodø. Du e ikke tilfeldigvis en av de som va innom i dag når vi hadd start på bilen? Har ikke peiling på om den har orginal toppakning eller pianotråd.

Skrevet
Hvis det er en z45 kam så skal den gå som normalt på tomgang. Må være noe annet som er galt i så fall.

Prøvd og ta av topplokket og sett om kammen er merket med navn eller noen tall/bokstaver som kan hjelpe deg med og identifisere den?

Etter å ha søkt på det navnet fant jeg ut at Z45 kammen skal være på 280 grader, så ikke veldig kvass nei. Kan være en kombinasjon mellom første oppstart/sure plugger/feil kamtiming/95lbs/hr dyser :lol:

Vi har vært så mye plaget med bensinlekkasjer, oljelekkasjer, og omstokking av pluggkabler(edis6 coil styrt direkte av MS2, så tenningsrekkefølgen stemte ikke helt). Normale barnesykdommer altså. Å ta av toppdeksel har ikke vært i tankene enda. Tenkte bare på å få litt info om kammen for å tilpasse oppstartmappen litt bedre til neste økt . Og dette hjalp betraktelig :)

Noen som har prøvd denne kammen som vet ca turtall den begyner å våkne orntlig til liv på?

Har en mistanke om 3500-4000rpm, da det ser ut som turboen begyner å våkne til liv da.

Edit: Finns det ikke multi siter knapp i dette forumet?

Skrevet

En liten tur rundt bygget ja. Klart å lad opp mot 0,2-0,3 @ ca 4000rpm, med ca 30 sek justering av bensin. Den stoppa plutselig utfor verkstedet, sansynligvis fritt for bensin eller no sånt. Eventuelt enda en barnesykdom. Kanskje på tide å fyll på e85 8)

Skrevet

Etter å ha søkt på det navnet fant jeg ut at Z45 kammen skal være på 280 grader, så ikke veldig kvass nei. Kan være en kombinasjon mellom første oppstart/sure plugger/feil kamtiming/95lbs/hr dyser :lol:

Vi har vært så mye plaget med bensinlekkasjer, oljelekkasjer, og omstokking av pluggkabler(edis6 coil styrt direkte av MS2, så tenningsrekkefølgen stemte ikke helt). Normale barnesykdommer altså. Å ta av toppdeksel har ikke vært i tankene enda. Tenkte bare på å få litt info om kammen for å tilpasse oppstartmappen litt bedre til neste økt . Og dette hjalp betraktelig :)

Noen som har prøvd denne kammen som vet ca turtall den begyner å våkne orntlig til liv på?

Har en mistanke om 3500-4000rpm, da det ser ut som turboen begyner å våkne til liv da.

Edit: Finns det ikke multi siter knapp i dette forumet?

Bruker denne kammen på min. Med min turbo så lader den fullt fra ca. 3700 rpm.

Skrevet

Ok. Egentlig ikke når den begyner å lade jeg er ute etter, men ca dreiemomentkurve med kammen i en tenkt NA motor, eller ca turtall for maks moment bare hadde vært til stor hjelp :) Lov å spørre hvilken turbo du har? Denne har rimelig stor T4 turbo(kina vare tror jeg), så man kan vel ikke forvente tidllig og rask spoolup.

Skrevet
såpass ja. men sjekk at han går på alle sylinderan. ta ut ei å ei plugghette å sett i en plugg å fil.

Den måten vi fant tenningsrekkefølgen faktisk :mrgreen: Håvard skal få lov å innvestere i nye plugger, og mer sotfritt drivstoff(e85). Tror nok pluggene er oversota.

Har du forresten en fungerende tenningsmapp til en slik motor med turbo som jeg kan få snike litt på?

Tenningsmappen som vi bruker nå er ikke tatt med utgangspunkt fra m20.

Eventuelle andre tennigsmapper fra m20 med turbo, av sprut som haltech, MS, emerald, eller andre med gratis software taes i mot med stor glede 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...