Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er litt som å banne i kjerka dette, men nå vurderer foreldrene mine å kjøpe seg BMW. Familien har hatt Quattro i mange år, helt fra UrQuattro som jeg eier til Allroad som de har nå. Torsen-systemet er velprøvd og veldig driftssikkert, hvordan er dette med BMW sitt nye xDrive?

Det som skiller quattro og xDrive er vel i det mest vesentlige teknikken. Hvordan holder fordelingsmekanismen/elektronikken i girkassa på xDrive? Har det vært noen klager og reklamasjoner på dette?

Er det forresten noen andre feil som BMW tradisjonelt har vært utsatt for? Audi hadde sine problemer med kamakslinger og tiptronic-kasser, har BMW noen tilsvarende tilfeller av "mandagsmodeller"?

De kommer forøvrig til å kjøpe en bil ikke eldre enn 2008 og med lavest mulig km-stand. Mest aktuelle er 3- og 5-serie, eventuelt den nye X3 om den kommer før de handler.

Mvh

Eivind W.

Skrevet

Kan fort bli store diskusjoner om hvilke system som er best, men jeg kan hvertfall bekrefte at xDrive fungerer ypperlig. Det som er artig med systemet er at om man faar litt sladd vil den forst prove aa rette opp ved aa distribuere kreftene fram eller bak for DSC (ESP) griper inn, dette fungerer bra og man merker det naar man kjorer, veldig behagelig at ikke DSC griper inn hele tiden naar man kjorer litt aktivt. Jeg har heller ikke hort om reklamasjoner paa mekaniske deler i xDrive systemet fra Bavaria Arendal, jeg jobbet der for og er stadig innom. Ta en telefon til en stor BMW forhandler og snakk med verksmester og hor om det har vaert noe problemer om du er skeptisk.

Skrevet

Eg har lite å bidra med på den tekniske biten, men etter å ha køyrd x antal kilometer i ein 525d xDrive i drosjebruk i grisgrendte strøk, med ulike og mange utfordringar på vinterføre, kan systemet trygt anbefalast. Eg har ikkje erfaring med Quattro-systemet bak drosjerattet, så det vert vanskeleg å direkte samanlikne dei to systema for min del. Derimot har eg ein god del erfaring med Volvo sitt system, frå ein V70 AWD, og etter mi erfaring fungerar det langt frå så godt som BMW sin xDrive.

Løp og kjøp! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...