spruddel Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Skal lakke litt i hjulbuen fordi det er et sted hvor lakken er borte. Lurer litt på rekkefølgen og produktene og tid som skal brukes. Planen min er: - Pusse ned litt (300-500 papir) for å fjerne urenheter/rustdannelse - Så fikk jeg først tips om å bruke brunox, men hørte med billakkspesialist at brunox kun skal brukes på ordentlig rust som er der fra før, ikke på blankt metall. Så de anbefalte noe som heter acid 8. Isåfall blir det vel 2 lag med acid 8. - Etter det tenkte jeg å lakke (hvor mange lag?) - Klarlakk (hvor mange lag og hvor lenge bør jeg vente etter lakk?) Takker for svar og tips til hvordan det bør gjøres. Forresten.. Bør jeg avfette etter jeg har pusset ned, før jeg påfører acid 8? Kan man avfette med rødsprit/thynner da?
spruddel Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Ja, da har jeg bestemt meg for hvordan jeg gjør det.. Lar bare tråden ligge, tilfelle noen trenger tips til senere.. Her er oppskriften jeg bruker. Alt fåes kjøpt hos Thorsov bilrekvisita Pusse ned med sandpapir for å få vekk skitt og rust Vaske og avfette. Kan bruke thynner, whitespirit eller kraftig avfetting. Brunox 2 lag (6-12 timer ventetid mellom hvert lag) Bodyskydd 2 lag. Lakken fester seg bedre og denne beskytter mot rust og steinsprut. Heter vel steinsprutbeskytter. Lakk 2 lag Klarlakk 2 lag Har foreløpig bare fått på første laget med brunox, neste lag legger jeg på ikveld. Får se hvordan dette blir, men håper det blir bra. Mulig jeg tar fler lag med lakk og klarlakk osv, men tror det holder med det jeg har skrevet her også Så håper jeg andre kan bruke dette.
OOTT Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 jeg gjorde dette nettop på min stakkarse e34, det så bedre ut når hjulbuen var rusta anbefaler å lakkere hele forrskjermen ikke bare hjulbuene for det blir alltid en utrolig stygg lakk kant med mindre du er lakkerer
spruddel Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Dette er kun på helt innerste kant som har subba såvidt det var, og var såvidt antydning til bart metall, så har ikke vært noe rust her. Og jeg maskerer, så man kommer ikke til å se noe som helst. Kan ta et bilde når jeg legger på andre laget med brunox. Hadde det vært et synlig sted på bilen eller et stort område som var rustet, så hadde jeg aldri tatt det selv
spruddel Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Her ser du hvor lite det er snakk om.. Er bare den helt øverste blanke kanten og nå har jeg slipt litt med sandpapir selv også. La nettopp på lag to med brunox. Håper det blir bra Ser at jeg burde fjærnet ALT skitt i falsen før jeg satt igang, men får fjerne alt etter jeg er ferdig og gjøre alle hjulbuer rene før vinteren
spruddel Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Tenker det jeg også Jeg er langt fra noen lakkerer, så hadde aldri tatt et synlig sted selv. Eneste grunnen for at jeg gjør dette er for å hindre rust. Og med nok lag, så bør det vel gå greit tipper jeg
Concep Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 den kanten han snakker om får du uansett, med mindre du flekker ut med klarlakk senere er sikkert ikke så betydelig på det stedet men
Robbi3 Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Jg hadde prøvd, sinkgrunning. Deretter vanlig grunning utenpå, for så å legge på lakk. Men brunox slår ikke feil det heller, funker som gull. Når det blir brukt og behandlet riktig.
spruddel Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Man kan godt bruke Acid 8 som er etseprimer, men fikk ikke tak i det. Skal bruke klarlakk til slutt.
Robbi3 Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Husk at etseprimer er kun for å få godt feste, fikk jeg beskjed om fra billakkspesialisten på torshov. altså etseprimer for feste, deretter normal primer utenpå.
spruddel Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Ok, takk for tipset Nå er jeg forøvrig blitt ferdig med dette.. Ble ganske bra det. Skal holde følge med det over vinteren selvfølgelig, men mye bedre enn ikke noe må dette være!
Jørgen Lie Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Vil ikke bruk av whitesprite etterlate seg en hinne/film av nærmest fett?? Noen som sa dette et gang jeg holdt på å vaska rent med dette før jeg gjorde samme jobben som deg, tok en hjulbue. Det skjedde ingenting etterpå, men bare lurte på om noen andre vet noe om det Brukte også zinkspray først for å legge i ujevnheter, så grunning og deretter lakk.. Ble knallbra
spruddel Skrevet Juli 22, 2010 Forfatter Skrevet Juli 22, 2010 Tenkte det jeg også, men fikk blant annet høre det av en kompis som jobber som bilmekanikker at gutta som lakkerer der (audi verksted) gjorde det.. Enten thynner eller white spirit.. Mulig det fordamper? Godt å høre at det ble bra hos deg, når du har gjort mye av det samme.
Jørgen Lie Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Okei.. De vet nok bedre enn oss! Jada, ble knall, enda ikke rusta, på snart 3år, å bilen står ute ved havgapet på Nordmøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå