Chris1 Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Jeg driver å bytter clutch på min BMW 316 E36 med M40 motor.. Jeg har begynt å løsne skruene og slikt.. Men så har jeg nå kommet så langt at jeg mangler å løsne EN skrue. Noen av skruene er jo utvendig torx.. Uten at jeg tenkte noe over det så løsnet jeg alle skruene med vanlig piper, det gikk greit med alle unntatt denne siste :S Der har jeg da klart å mestre å ødelegge sporene.. ikke mye, men nok til å torxbitsen ikke tres skikkelig på.. Når jeg da skrur så løsner bare bitsen :S Noen som har noen kjappe råd om hvordan jeg da kan løsne skruen?? Hvis du ligger under bilen med hodet mot fronten av bilen så er det den skruen som er øverst på venstre side (altså under passasjersiden på bilen).. Der komme man akkurat til med pipe og skralle så det er litt tricky å komme til med noe annet (borr f.eks).. Jeg vil helst ikke prøve mer før jeg vet hva jeg kan gjøre.. vil ikke ødelegge mer.. :S Hjelp fort, vær så snill!! (Er ikke SÅ bilkyndig.... )
AlXz Skrevet Juli 21, 2010 Skrevet Juli 21, 2010 Ta en torx pipe i en størrlse mindre og bank den på med hammer? For den satt ordentlig på når du prøvde den i rett størrlse? Mulig du får den mer på med hammer?
Chris1 Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Jeg får nesten på den torxpipen som er riktig str. Men jeg får den ikke helt innpå slik at den bare løsner når jeg drar til.. Og jeg har ikke sjans til å få en hammer inni der.. Det er for trangt :S
Chris1 Skrevet Juli 21, 2010 Forfatter Skrevet Juli 21, 2010 Problemet mitt er: Jeg får ikke Torxbitsen som er riktig str. ordentlig på skruen.. Jeg får bare festet den på tuppen, den går ikke helt innpå fordi torxsporene på skruen er ødelagt.. Men går det ann å borre hull i hodet på skruen og stikke inn en stålpinne eller noe for så å løsne skruen?? Sporene på torxskruen er såpass ødelagt at bitsen ikke vil ordentlig på.. Men hvis jeg borrer et hull i hodet og putter inn en pinne så tror jeg det kan gå.. det blir i grunn samme prinsipp som å bruke bits og skralle.. Noen tips til hvordan "pinne" jeg kan bruke?? Trenger jo noe som ikke knekker så lett.. og en forlenger er jo for tykk....
AlXz Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 Ville prøvd å satt pipa på, og så noen forlengere om det trengs. For så å banke som f*** på dette med hammer slik at pipa kommer ordentlig/bedre på. Pleier gå greit det med torx... med mindre bolthodet er helt ødelagt. Du kan borre hull og bruke "grisepikk". Den skrus inn motsatt vei, og skal låse seg fast i bolten når den er inne. Da skrur du den ut og bolten blir med.. Biltema f.eks selger slike.
Fixfax Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 kommer du til med drill kommer du vel til med hammer også, puutt på mange forlengere om nødvendig, det er absolutt beste løsning, hadde aldri bruk grisepikk på en skrue som ikke var knekt. visegrip er også ett flott verktøy
håkon_w Skrevet Juli 22, 2010 Skrevet Juli 22, 2010 du har skrudd ut girkassefestene på kassa slik at den blir tiltet litt? bruk den lengste forlengeren fra biltema. den koster peanøtter i tillegg. og slå bitsen innpå det er vel en av de som fester starteren som du sliter med? ja, det er trangt, men verktøy er mer enn halve jobben.
Chris1 Skrevet Juli 25, 2010 Forfatter Skrevet Juli 25, 2010 Jeg fikk tak i en torx fastnøkkel, dermed fikk jeg litt bedre plass til hammer.. Så fikk jeg banket den på og løsnet skruen Så nå er clutchen ENDELIG demontert Jeg anbefaler INGEN å gjøre den drittjobben!! Det er nesten bedre å betale for det på verksted MEN, om noen skulle finne på å begi seg ut på et slikt eventyr så kan jeg anbefale denne siden: http://www.bimmerdiy.com/ Der står det hvordan du bytter de fleste deler på din BMW Jeg har fått MYE hjelp av den siden på veien, og kommer til å få mer hjelp derfra når clutchen skal monteres i morgen Takker for alle svar jeg fikk!
Bimmerlars Skrevet Juli 26, 2010 Skrevet Juli 26, 2010 Kjempe fin jobb å bytte clutch på en E36. Du har bare ikke rette verktøyet/kunnskapen. Beklager om du ble støtt av det. Din feil om du ødelegger torxen ved å bruke vanlig pipe på den, ikke bilen/bolten.
Fixfax Skrevet Juli 26, 2010 Skrevet Juli 26, 2010 Husker første gang jeg tok ut kassa på e30 6er, husker jeg banna og steika fordi jeg ikke kom til skruene til startern, men nå er det nada problemo. gjør jobben igjen og det går 10 ganger så lett vil påstå at man ikke trenger så mye kunnskap for og ta ut en girkasse, er bare litt jobb. selvfølgelig er det ikke jobb for en advokat og lignende, men med skruerfaring klarer man det
Chris1 Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Skrevet Juli 27, 2010 Kjempe fin jobb å bytte clutch på en E36. Du har bare ikke rette verktøyet/kunnskapen. Beklager om du ble støtt av det. Din feil om du ødelegger torxen ved å bruke vanlig pipe på den, ikke bilen/bolten. Det var en grei jobb når jeg først fikk det til Blir i grunn ikke støtt av det fordi jeg har ikke såpass med bilkunnskap at jeg bare kan bytte clutch Det var jo også min feil at den ble ødelagt, men det var bare så fordømt irriterende at jeg skulle klare å ødelegge en av de vanskeligste skruene.. Det funket til slutt og nå går bilen som ei klokke igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå