Gå til innhold

Bygge m3 3l , har en 325i 91 mod e36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har bare noen spørsmål, hva trenger jeg og gjøre med en bmw 325 for og få den godkjennt med m3 3 L motor?? hva må jeg gjøre. kan noen si eksakt hva jeg må gjøre? bremser? understell? diff?

Skrevet

Enkleste for og kunne få godkjennt i dag er og først søke om du kan få bygge om.. Så Vil de helst at du har en komplett bil og plukke av.. Da kjører du den til biltilsynet og de plomberer motor, gir, bakstilling og forstilling.. Dette flytter du over på din bil og viser hvor flink du har vært.. Da først vurderer de og godkjenne det..

Skrevet

oki tusen takk for svar, men min problem er at jeg får tak i en bra motor og det jeg trenger fra en jeg kjenner så jeg har ikke noen delebil hmmm. får se hva jeg finner ut. men tusen takk for svar ;)

Skrevet

om du skal godkjenne bilen som m3 3l må du sende søknad, men om du bare skal godkjenne bilen som 325 med m3 motor og understell (er som regel billigst med tanke på forsikring) så mener jeg du ikke trenger å sende søknad dersom bilen er eldre enn 11 år og har vært registrert i Norge i 10 år, men du må vise bilen hos BMW forhandler så de kan se at du har brukt m3 deler som du skal ha i vognkort, det må også gjøres når du skal godkjenne den som m3.

Skrevet
om du skal godkjenne bilen som m3 3l må du sende søknad, men om du bare skal godkjenne bilen som 325 med m3 motor og understell (er som regel billigst med tanke på forsikring) så mener jeg du ikke trenger å sende søknad dersom bilen er eldre enn 11 år og har vært registrert i Norge i 10 år, men du må vise bilen hos BMW forhandler så de kan se at du har brukt m3 deler som du skal ha i vognkort, det må også gjøres når du skal godkjenne den som m3.

O_o

Det er jeg uenig i, alt som er ombygging. Ihvertfall teknisk (dvs, bare å bytte til større bremser) skal i teorien egentlig godkjennes.

Fikk denne strenge beskjeden sist..

Skrevet
er forsåvidt det jeg mente, men er en lengre vei å godkjenne bilen som m3 enn å godkjenne den som 325 med m3 motor og understell

Da skjønte jeg, men da må han ha dokumentasjon på at 325 bremsene takler M3 effekten. Blir jo på en måte samme som å kjøpe M3 bremser.

Men er helt enig i at det høres mye bedre ut på søknaden:

"Vedr. ombygging av bil fra 325 til M3 effekt"

Skrevet

skal man få godkjent et slikt bygg så skal allt flyttes over av understell, du må også sveise inn forsterkningsplater som en orginal m3 har, og du må få papierer ifra bmw om at chassinr og deler er samme! Jeg driver selv å bygger, riktig nokk en 318 som jeg bygger om til 325 turbo og få dette godkjent, så siden jeg skal ha "tilsvarende" lik effekt som en m3, så må jeg ha understell ifra en m3 og jeg må sveise inn forsterkninger. men itilleg vis det er en importert bil så blir det litt mere styr med tanke på avgasser, da må du ha full syklustest på ett godkjent laboratorium. Jeg kan skrive ett utsnitt ifra brevet som jeg fikk ifra bmw vis det er ønskelig ;) men som sagt så er dette ett turbobygg, men går vel stort sett ut på det samme! ;)

Skrevet
skal man få godkjent et slikt bygg så skal allt flyttes over av understell, du må også sveise inn forsterkningsplater som en orginal m3 har, og du må få papierer ifra bmw om at chassinr og deler er samme! Jeg driver selv å bygger, riktig nokk en 318 som jeg bygger om til 325 turbo og få dette godkjent, så siden jeg skal ha "tilsvarende" lik effekt som en m3, så må jeg ha understell ifra en m3 og jeg må sveise inn forsterkninger. men itilleg vis det er en importert bil så blir det litt mere styr med tanke på avgasser, da må du ha full syklustest på ett godkjent laboratorium. Jeg kan skrive ett utsnitt ifra brevet som jeg fikk ifra bmw vis det er ønskelig ;) men som sagt så er dette ett turbobygg, men går vel stort sett ut på det samme! ;)

Stemmer det du sier her, men jeg mente at kun 3,2l kom med forsterkning bak og ikke 3l?

Skrevet

Stemmer det du sier her, men jeg mente at kun 3,2l kom med forsterkning bak og ikke 3l?

Det skal ikke jeg utale meg noe mye om:P men det kan godt hende.

Dette står i fra bt:

"

Ved motorbytte må støy og avgasskravet fortsatt være oppfylt for det aktuelle kjøretøyet. Ved bruk av original motor, motorstyring og eksosanlegg fra en norskregistrert BMW 325i av 1992 eller nyere model, vil kjøretøyet tilfredsstille støy og avgasskrvet.

Ved import av delebil må støy og avgass dokumenteres på lik linje med registrering av en bruktimportert bil.

En effektøkning utover original effekt på en 325i motor ved hjelp av turbo innenfor effekten til en M3, vil kunne godkjennes hvis det kan dokumenteres at støy og avgasskravene i 1992 forsatt er oppfylr. Dette må dokumenteres av kompetent uavhengig laboratorium. Hjuloppheng,styring og bremser må i så fall oppgraderes tilsvarende en BMW M3. Her må eventuelle forsterkningsplater som er originalt på et M3 karosseri også monteres/innsveises. Denne oppgraderingen må dokumenteres av et BMW merkeverksted.

Hastighetskode for dekk vil bli endre til kode V på grunn av høyere topphastighet ved ombygging til 325i. Ved montering av turbo i tillegg vil det kreves at dekk har hastighetskode W."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...