Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har seg slik at eg har fått ei lita sprikk i toppen på min non-vanos e34 525i 24v. Så fekk eg tak i ein vanos-topp til e36 325i, så lurte på om kun sjølve toppen passer over? At eg bruker non-vanos kammene osv? Vil dette kunne fungere, eller blir det noe kluss med noe elektronikk..? Evt noe annet som ikke vil passe/fungere?

Skrevet
Hei!

Har seg slik at eg har fått ei lita sprikk i toppen på min non-vanos e34 525i 24v. Så fekk eg tak i ein vanos-topp til e36 325i, så lurte på om kun sjølve toppen passer over? At eg bruker non-vanos kammene osv? Vil dette kunne fungere, eller blir det noe kluss med noe elektronikk..? Evt noe annet som ikke vil passe/fungere?

Bare du bruker sensorer og kammer fra non-vanos toppen så skal dette gå, det er andre veien som kan være noe styr...

Skrevet

Passer det, så vil det vel funke? Eller? Hvorfor ikke "optimalt" i så fall?

Må jo bare høre rundt her på forumet, har jo en vanos-topp, så er jo lettere å finne ut om det passer enn å bestille ny topp.. :)

Skrevet

Veit at det er vanos-sensorer, men veit ikkje korleis dei fungerer. Innbiller meg at dei gir signal til hjernen om at ventiltidene har endret seg og dermed må også bensin/luft-blandingen endres. Men eg veit ikkje, har aldri vore borti det før.. :)

Sjølve vanos'en sitter jo på kammen og den blir jo bytta til non-vanos kamm.. Så spørsmålet er ka som er forskjellen på sjølve topp-stykket? F.eks. er det forskjell på størrelsene på ventilene? Forskjell på ventilløftere? Kjølevannskanaler?

Har forresten også hørt noke om ei adapter-plate.. noken andre som har..? :)

Skrevet

vanosen mener jeg få oljetrykk fra oljefilterhuset.. så siden du skal flytte dette til en topp uten så tror jeg det skal gå ?

Skrevet
njaaa, tror ikke det kommer til å funke, har litt med sensorer å gjøre, og en vanos trenger oljetrykk for å fungere og her vil det jo ikke det... men for all del kan jo ver :P

Som jeg nevnte tidligere, dette har jeg prøvd å dette går på en betingelse:

Bruk de Non-VANOS kammene + sensorer + dekkplata i fronten, dermed er toppen bygget om til non-vanos.

Skal du bygge om en non-vanos topp til vanos må du frese litt av toppen for å få plass til selve vanosen enheten...

Litt fakta:

Non-Vanos topper har 7mm ventilstammer, kontra vanostopper som har 6mm. (Dvd. mindre masse i bevegelse.)

Non-vanos 2L versjonen har dobble ventilfjærer for ekstra trykk på ventilene, derfor har somregel disse en sperre på 7000rpm kontra resten på 6500rpm (ORGINALT).

Mer noen lurer på er det bare å spørre :mrgreen::roll:

Skrevet

Har selv gjort dette og det er ikke noe problem. Bare flytt alt over. Men ja, som sagt over her ventilstammen er ikke samme dim. Så kjøp ventiltetninger til vanosmotor om du skal skifte disse før mont.

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...