Rabies Skrevet Juli 28, 2010 Skrevet Juli 28, 2010 Nå har rattlåsen på gobilen bestemt seg for å ta kvelden. Selvfølgelig i låst posisjon (Litt irriterende når alt funker men jeg ikke kan svinge) så da må vel den byttes... Så: er dette vanskelig? Finnes det eventuellt en DIY noe sted? Gjerne med blder etc
Joher Skrevet Juli 28, 2010 Skrevet Juli 28, 2010 Lettere å bytte hele rattstammen. Er mye plukk med å gjøre det, spesielt siden det er to momentbolter som holder stammen oppe (hodet knekt av når den er skrudd til i riktig moment)
Rabies Skrevet Juli 28, 2010 Forfatter Skrevet Juli 28, 2010 Ok. Men kan jeg, om jeg tar godt tak og tvinger rattet rundt klare å knekke rattlåsen uten at noe annet ryker? Skeptisk til å kødde med styring/rattstamme etc...
waagbull Skrevet Juli 28, 2010 Skrevet Juli 28, 2010 Lettere å bytte hele rattstammen. Er mye plukk med å gjøre det, spesielt siden det er to momentbolter som holder stammen oppe (hodet knekt av når den er skrudd til i riktig moment) Hvis du skrur med rett moment skal jo ikke hodet knekke av.... Hvor er logikken i det da? Må ha brukt for mye moment da, høres det ut for meg ihvertfall... Ifølge Haynes Bmw verkstedhåndboka & Bavaria, så skal det ikke være så "store" jobben å bytte rattlåsen... Men burde helst være to for å holde noe trykk ifra noen fjærer på rattstammen under byttet av rattlåsen ifølge Bavaria... (stod ingenting om det i Haynes Manualen....) Men du må nok bytte tenningslås også, hvis rattlåsen har slått inn.... for hvis tenningslåsen hadde vært i orden ville ikke rattlåsen slått inn (mener jeg da...) Du kan jo bare skru av Bakre del på tenningslåsen(rød/oransj klump) som er satt fast med to settskruer(som du kun trenger flatt skrujern for å starte bilen med ) og vri & trekk ut den delen av tenningslåsen som skal inn i tenningsmodulen skal være tre "tagger" som passer inn i den delen du har skrudd løs(oransje ...) rund med en tang & så vil du få av rattlåsen , funket topp på min 97`320iT E-36 ihvertfall (bare huske å la nøkkelen stå i tenningen hvis du har startsperr på bilen) Gjorde nemlig det da jeg måtte vente 1 uke på ny tenningslås.... Kunne jo ikke være uten bil 1 uke hehe...Fikk også beskjed om at jeg måtte bytte rattlås samtidig med byttet av tenningslås pga det ofte hang i sammen, så kjøpte det også....men trengte kun å bytte tenningslåsen så funket rattlåsen fint den;) Var vel for å få solgt flere deler tenker jeg.... Litt rotete forklaring, men håper du forstår det... ser med en gang hva jeg mener når du skrur av dekselet under rattet (som er festet med 2 stk torx skruer,ikke stjernejern ) Så kjøp deg Boka så står det trinn for trinn med tekst og bilder hvordan du bytter rattlåsen hvis du må bytte den, så går det nok greit det Uansett Lykke til
Rabies Skrevet Juli 29, 2010 Forfatter Skrevet Juli 29, 2010 Se der ja Får se om ikke jeg klarer å finne haynes boka mi i morra og prøve ut det der Takk for informativt svar
Joher Skrevet Juli 29, 2010 Skrevet Juli 29, 2010 Disse boltene er momentbolter, så de skal knekke når det er rett moment. Alle E36 har knekte bolthoder der, og derfor selger de fleste med hele rammen som henger på når de selger brukt rattstamme...
Rabies Skrevet September 9, 2010 Forfatter Skrevet September 9, 2010 Ok, etter at bilen har stått i lange tider har jeg endelig fått rota meg til å bytte rattstammen. Problemet nå er at jeg ikke har nøkkel til den tenningslåsen som står i den nye stammen og da får jeg ikke løst ut rattlåsen fra baksiden heller (den tapen som skal inn i tenningsmodulen) Så: 1: er det noen som har tips for å få ut tenningslås uten nøkkel? 2: er det noen flere ninjatriks som kan brukes får å løse ut rattlåsen som ikke krever at nøkkelen vris i tenningslåsen. (vil kjøre bmw'en min NÅ )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå