Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal sette på ny registerreim, men plages med å få ventilene og stemplene til å gå overens...

noen som kan sim meg hvordan man finner dødponktet til kammen og stemplene???

Skrevet

Kjempe enkelt :)

Burde snart skrive en DIY om dette skjønner jeg.

Merkene finner du nede ved veivaksel/triggerskiva (På framsiden av motor). Hvis du ser nøye på triggerskiva ser du at den har ett lite hakk. Dette hakket skal line opp på pila litt oppe til høyre på blokka (i framkant. Se øverste bilde).

Når du har lina denne opp skal motoren stå i øvre dødpunkt (Der stempelet i sylinder 1 (den nærmest fronten) skal skifte retning. Dette kan du dobbeltsjekke ved å skru ut tennpluggen på den sylinderen og stikke nedi en liten flattrekker for å kjenne at stempelet akkurat er på vei til å snu.

Da du har forsikret deg om dette ser du på kamdrevet. Der er det også et lite "hakk", dette merker du opp med kritt eller tusj på dekselet bak hvor står. (Se nederste bilde)

Du har nå lina opp motor, og markert opp, og kan dermed skifte reima, siden du vet hvor motoren skal stå.

NB!!: Husk å sveiv motoren for hånd rundt 3-4 runder etter å ha satt på den nye reima og etterstrammer og sjekk at merkene liner opp på nytt, OG etterstrammer reima igjen. Dette fordi reima alltid slakker seg litt etter å ha gått seg til i spora. De som ikke gjør dette ender som oftest opp med kortvarig moro!

NB II : Hvis de som skiftet reima på motoren sist ikke har forholdt seg til disse oppliningsmerkene merker du bare opp hvor de står da du tar av reima. Enkelt og greit.

w2orywmcgsuf4buy0d6c.jpg

Den RØDE pilen som gjelder.

h6gepktxi9se87bqaf59.jpg

Skrevet

Det fungerer på samme måte om du har løftet toppen, men det kommer jo ann på om du har skrudd av kamdrevet og flyttet kamposisjonen. (Kamdrevet kan justeres).

Når du kontrollsveiver reima sjekker du selvsagt at den ikke går imot ventiler, derfor kan det være lurt å sjekke dette med alle tennpluggene utskrudd siden utrente sjeler kan forveksle dette med kompresjonstrykk som motoren gir med pluggene i.

Får du reima en tagg feil på denne type motor er det ofte 2-3 bøyde ventiler tvert. Og hvis motoren mot formodning starter vil den tikke og fuske/ettertenne som F.

Skrevet

Hehe.. Da får du enten finne nye ventiler å sette inn, eller skaffe ny brukt komplet topp (Jeg har en komplett som sitter på blokk) Eller bare skaffe ny motor, de er jo ganske rimelige disse M40ene..

Har nå hatt 11stk M40 motorer inne på verkstedgolvet med varierende problemer, og jeg er F så lei dem.

Skrevet

har allerede bestilt:) fant ut at etter et lite turboprosjekt så var det på tide å sette den tilbake på orginal tilstand:P var arti så lenge det varte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...