Gå til innhold

Info & typegodkjenning E30 Racing Dynamics K38/4 - 398hk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har, eller kjenner til noen som har god peiling på Racing Dynamics sin 293kW/398hk & 415Nm E30 versjon?

Holder på å samle inn så mye data som mulig om denne modellen (K38?) som ble bygget i utgangpunkt i E30 325i og M3 karosseri.

I Norge vet jeg det er godkjent ombygd minst to stk E30r med 292/293kW i vognkort og det er nærliggende å spekulere i om denne RD versjonen har vært utgangpunktet for deres effekt.

Er det noen som vet om Racing Dynamics ble regnet som en egen produsent, eller om de kun var en tuner. Lagde de ekstra serienr på bilene de lagde?

Veldig spent på om det foreligger TUV eller DEKRA sertifikater/typegodkjenninger fra den tiden.

Ble det levert noen RD biler til Norge, noen som vet?

Skrevet

K38 var vel en e34 modell?

Har faktisk ikke hørt de lagde noen annen enn k27

så vidt meg bekjent ble det aldri levert noen RD her i landet

Skrevet

eneste håpet du har er å ta kontakt med RD selv tenker jeg

Dette var vel under RD Racing opplegget?

ps: hva skal du med dette nå om dagen?;)

Skrevet

Det hadde vært genialt om det kom frem at denne var typegodkjent, hadde gjort ting LITT enklere med godkjenning av større motor vil jeg tro. Si ifra om du får noe informasjon ut av RD.

Skrevet

om du bygger med de eksakt samme delene som denne (om den er typegodkjent) er det ikke noe problem.

har du ikke de delene er det et problem

Skrevet

Om det ikke er gjort noe modifiseringer på selve råkarosseriet vil man vel få bekreftet at karosseriet tåler påkjennningene av 398HK? Og man kan vel da bruke understell som ellers holder til den motoreffekten man sikter for? Eller blir det fortsatt krøll med BT?

Skrevet

det kan gå

Problemet er om RD har egne ch.nr (noe de mest sansynlig har)

da vil de ganske sikkert si at det du har ikke er noen RD bil, men en BMW.

Du må derfor forholde deg til hva bmw har levert, evnt bygge en kliss lik som RD sin.

Skrevet

Har sendt forespørsel til RD, avventer foreløpig.

Jeg vil anta at de i det minste har oppsett for hvilke deler de brukte på den tiden.

Om de har TUV ville det vært meget bra.

Snakket litt med Tino på E30.de og han mente E30ene ikke trengte typegodkjenning ala TUV den gangen de ble registert, selv for "tunerbiler".

Skal bli intressant om Racing Dynamics er som tuner eller bilprodusent å regne. Om de f.eks setter på ekstra identifikasjonsnr.

Så blir det en ringerunde til SS, Borgar S og Helge Vik, som var de som fik gjennom disse 292kw bilene. Vik hadde individuell TUV, mens BS bilen var godkjent i Norge (på grunnlag av Helges bil mon tro?)

Skrevet

det er nok der cluet ligger, ja.

Har de egne nummer er det egentlig bare å drite i. Delene vil være umulige å oppdrive

Skrevet

Delene er nok ikke å oppdrive nei, men hadde vært nyttig å fått litt mer informasjon fra de personene oddis har sendt forespørsel til, og skal ringe. Men TÜV/Dekra papirer hjelper jo ikke alltid, bare se på Wenås-gutta.

Skrevet

Når man skal fremlegge informasjon om hvilke deler man har byttet, f.eks fra E30 316 til 325, holder da utskrifter av ETK fra GS/RealOEM/bmwfans.info med de aktuelle delene printet ut som dokumenter? Eller blir dette sett på som ikke gyldig da det er hentet fra internett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...