Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du bør jo heller ikke ta av toppen for å sjekke om den er sprukket, det går ann å trykksette kjøesystemet så ser man om det er lekkasje, det finnes også en "sniffer" som lukter om det er eksos eller olje i kjølevannet

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg kan låve deg at hvis det drypper vann runt termostat når motoren ikke er i gang så har du en seriøs lekasje der som den "super" luft inn i systemet gjennom når motoren går.. så bestill ny termostat og vannpumpe og viktigst av alt termostathus for det er av plast og er no dritt. da er du mest sansynlig kvitt problemet. Sjekk over alt etter lekasje, bak toppen inn mot torpedovegg er det en vanlig lekasjeplass på et slangeinntak. Men ditt problem er nok den lekasjen du har ved termostat for husk alt vann den mister gjennom en lekasje, blir kompensert med luft så mister du 1l vann der så har du 1l luft i systemet, å da MÅ du lufte på nytt hver gang du etterfyller.Så igjen, bytt de tre tingene først (vannpumpe,termostat og termostathus) og luft skikkeli igjen før du leter videre.

Enig. Følg det rådet!! OG gi tilbakemelding om det ikke funker.

Skrevet

Okey, takk for hjelp, skal prøve det!

@Tom K

Tenkte å bytte toppakningen uansett, men får vel heller trykkteste først da. Takk for tips

Skrevet

Hadde bytta vannpumpa om jeg var deg.

Selv har jeg bytta det på alt jeg har hatt av m50 og M52 motorer.

Får også kjøpt forsterket pumpe med "skovlehjul" i metall og ikke plast. funker som en drøm :)

Skrevet

Tore østhus på Autotrim er flink når det gjelder slikt..Lever toppen til han om du finner det aktuellt å plukke den ut. Men sørg for å avtale tid på henting når du leverer den, for østhus kan finne på å tra seg GOOOOD tid ;)

Skrevet
Tore østhus på Autotrim er flink når det gjelder slikt..Lever toppen til han om du finner det aktuellt å plukke den ut. Men sørg for å avtale tid på henting når du leverer den, for østhus kan finne på å tra seg GOOOOD tid ;)

ALLE motorbyggere lider av denne sykdommen :lol:

Skrevet

I dag kom pakken fra koed så nå stikker jeg på posten for å hente den og så er det bare å begynne å bytte litt deler i løpet av uka. Skal holde posten oppdatert om hva som skjer :)

Skrevet

Blæh ser jeg klarte å kjøpe feil termostat :P Men men, bor ikke langt unna gs bildeler så får stikke innom de senere i dag eller i morgen. Noen som trenger termostat til:

520i M52 Limousine, Touring, Fra og med 9/1998 (150HK / 2,0L / Dobbelt VANOS)

520i M54 Limousine, Touring (170HK / 2,2L)

523i Limousine, Touring, Fra og med 9/1998 (Dobbelt VANOS)

525i Limousine, Touring

528i Limousine, Touring, Fra og med 9/1998 (Dobbelt VANOS)

530i Limousine, Touring

?

:P

Jeg har en sen 97 modell så dette passer dårlig.

Dette er hva jeg skal bytte nå:

Kjøling:

- Vannpumpe + pakning

- Termostat + pakning

- Ekspansjonslokket - ikke kjøpt ennå (tror pakningen i lokket ikke er 100% tett)

Annet:

- Alt av foringer/stag i forstilling (defekt bærekule, så da bytter jeg alt så det er gjort)

- Bremser forran (muligens jeg drøyer det litt, men det må uansett gjøres innen neste eu-kontroll på nyåret)

- Brekkwire (må bruke øverste hakk på brekket)

- ABS føler (får opp feilmelding på venstre framme)

Har også kjøpt nye bremser bak, men dette gidder jeg ikke å bytte hvis det ikke er så slitt bak, kjøpte det sånn at jeg har det "på lager".

Så jeg har hvertfall nok å gjøre fremover, jobber tross alt 7 - 17 hver dag + at studiene starter snart... Penger og tid er ting jeg egentlig ikke har til overs akkurat nå.

Men får kanskje opprette en "prosjekttråd" etter hvert. Blir vel flere ting som blir gjort fremover som feks facelift lykter, felger, bytte ut orginalhøyttalere osv.

Skrevet

Da var vannpumpe og termostat byttet... Alt så fint ut, helt til jeg startet motoren, da fant jeg en lekasje! Trodde først det bare var jeg som hadde sølt masse vann, men det er en lekasje i ekspansjonstanken og det er ikke synlig før det har kommet ut en del vann, så det er mulig det er her hovedproblemet hele tiden har vært. Pakningene til termostaten/huset var hvertfall dårlig, så hvordan det lakk så lite som det gjorde vet jeg ikke!

Sånn jeg har forstått det er det mulig å demontere ekspansjonstanken, men hvordan gjør man det? Er det bare å løsne skruen i bånn + dekselet på toppen + slangene og dra den rett opp med litt makt?

10298.gif

Skrevet

Det er lett å bytte tanken, skru a del nr.5 på det bildet å så er den bare å lirke opp, kan sitte litt så det beste har nok vært å tatt av radiator å så lirket den av, men du kan ju prøve først,hold litt jevnt trykk rett opp så slipper den nok. Husk å bytte tetteringen nr.3 også. Får håpe at ikke radiatoren lekker for det gjorde den på min, jeg byttet først den tanken å når jeg hadde montert alt i hop da så jeg at det dryppet litt helt nederst i venstre hjørne, så jeg måtte bytte hele driten.

Skrevet

Fikk bytta ekspansjonstanken... men det var ikke der det lakk, selve radiatoren hadde sprukket akkurat der det øverste "røret" fra ekspansjonstanken gikk inn!! Så da dro jeg og kjøpte ny radiator så da var det problemet løst. Ser ingen lekasjer nå og nå har jeg lufta systemet en del og skal fortsette igjen i morgen.

Ting som er bytta nå:

• [*:2ax0rywf]Termostat + hus + pakninger
    [*:2ax0rywf]Vannpumpe
    [*:2ax0rywf]Radiator

Så da gjenstår det bare å se om toppakningen er hel og fin. Noen som kan si hvor mye et toppakningsbytte + evt retting/sliping av topp kan koste inkl deler? Tenkte egentlig å evt gjøre det selv, men har aldri gjort det på BMW før og hvertfall ikke så store motorer :P På en gammel vw jetta 1.8 var det ikke akkurat så vanskelig...

Skrevet

Nå har jeg fylt på masse vann og lufta systemet lenge, men vannivået synker fortsatt... Skal la motoren kjøle seg ned nå og fylle på enda litt mer vann så får vi se om det forsvinner enda mer vann. Men antar jo at toppakningen er ødelagt og/eller toppen som er skeiv eller sprukket.

Har latt bilen stort sett stå på tomgang, men siden jeg bor i et boligområde er ikke det så alt for polpulært så jeg har kjørt litt i dag. Første turen kjørte jeg nesten 5 mil totalt veldig rolig (maks 2000 rpm) og da sank vannivået 3 "streker" på ekspansjonstanken, men dette antar jeg stort sett var luft som var i systemet. Tur nr 2 prøvde jeg å gi på litt mer, men kjørte kun ca 15 km (av og på motoreveien noen ganger) og da sank nivået 7 "streker", noe som for min del høres veldig mye ut hvis det bare var luft i systemet.

Så det virker som om toppakningen/toppen "gir etter" ved litt høyere turtall og slipper vannet inn i sylinderne. Vannet og olja ser helt fin ut og det er ingen hvit røyk når jeg står på tomgang, men burde sikkert fått noen til å sett bak bilen når jeg gir på.

Skrevet

hei

på min tds var det ikke hvit røyk i det heletatt når toppen var gåen men klarte å få det til å ryke en gang vist jeg kjørte den

varm og så ventet en stund til tempmåleren var mellom norm og blå strek. da fik jeg hvitrøyk i en liten stund til katalysator ble varm.

så har du katalysator er det ikke sikkert det blir hvit røyk (ble ikke det på min iallefall men det er diesel)

hos meg kokte ikke bilen men sank heller på tempen og så brukte den vatten men det var altid for mye i tanken når man så etter, helt til man skrudde av radiatorlokket og vannet forsvant og kom tilbake i en form av en geysir.

der var toppen sprukket i 5 av 6 av syl.

jeg tok en trykktest på kjøleanlegget for å finne lekasjen (ha gjerne på alt for mye trykk. vises bedre lekasjen da)

Skrevet

De aller fleste bilverksteder i dag har ett middel de fyller på kjølevesken på bilene, og da ser de det med en gang om det er topp og eller topp-pakning som er gåen.

Koster deg ikke rart hvis de tar betalt for jobben i dt hele tatt.

Hvis du får sjekket dette på verkstedet, og de sier at toppen ikke er ferdig, så ville jeg begynt å feilsøke på slanger, koblinger frostplugger osv.....

Sjekk også på gulvet og langs torpedoveggen på passasjersiden om det er fuktig der, for da kan det være registeret ditt som lekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...