Gå til innhold

e39 523 gikk over normal temp, ikke noe varme fra varmeapp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sto på tomgang med 523'n så begynte den å gå over normal temp. Begynte straks å kjøre å da gikk den ned på normal temp igjen.

Når jeg kikket i motorrommet så var ekspansjonstanken full av kjøleveske, og når jeg tok av lokket på tanken så fosset vannet ut (veldig mye trykk i tanken, ikke koking). Finner ikke spor av olje i kjøleveska, eller kjøleveske i oljen, men det har forsvunnet en del kjøleveske og olje over tid, og det ryker en del fra eksosen, spesielt når det er fuktig ute. (bilen er uten katalysator.) Har ikke sett noe tegn til vann/olje lekasje heller.

Etter tempstigningen og trykket begynte så har jeg ikke fått varme i varmeapparatet.

Har sjekket følgende:

- Klippet ut innmat av termostat (Fortsatt samme problem)

- Satt i ny termostat (fortsatt samme problem)

- Byttet vannpumpe (Den gamle var fin, men plastskovler, så jeg byttet til stål, fortsatt samme problem)

- Tatt ut alle tenplugger, og ingen av de skiller seg ut på farge.

Har prøvd å lufte så godt som mulig. Etter vannpumpeskifte satte jeg bilen med fronten hevet oppover en låvebru, og fylte etter vann i bleed-valven i termostathuset. Fylte godt over 4 liter, og regner med det var igjen en del i radiatoren også, så tror ikke det skal være noe luft i kjøleanlegget.

Alle slanger på radiatoren er varme untatt den som går ut i bunn av ekspansjonstank (til varmeapparatet?).

Er det noen som har opplevd lignende feil?

Kan det være toppakning som blåser trykk i anlegget, eller kan det være et spjeld eller noe som går til varmeapparatet som ikke åpner?

Noen som har en guide til lufting av kjøleanlegget?

Håper på raske og gode svar :)

Mvh

Hans Ola

Skrevet

Takker :)

Tror ikke det var vannpumpen, da den virket helt tight og fin :P men greit å bli kvitt plastskovlene uansett. Får lufte litt mer i morgen tidlig :)

Skrevet

Fikk lufta skikkelig nå :) Måtte blåse ned i ekspansjonstanken mens jeg hadde lufteskruen på termostathuset åpen, så når det bare rant vann så skrudde jeg til. :) Virker som det ble bra da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...