Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på noen ting ang. godkjenning med 3l i e30.

Eg har sendt en søknad til biltilsynet og fekk avslag. Dei meiner at det er 35nm for mykje i forhold til det som har kommet i fra frabrikk. Og da meiner dei at eg må forsterke karroseriet om eg skal ha denne motor i. Eg har hørt at dei som har fått det godkjent ikkje har forsterket karrosseriet. Er det noen som har lyst å gi fra seg litt informasjon ? :P Gjerne at eg får bruke deres skiltnr. som et eksempel ? :)

Takker så mykje for svar :)

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hva slags motor henviser de til at den har 35Nm for mye enn?

Scann inn søknaden din og legg den opp her, dette er intressant å høre hva de argumenterer.

Skrevet

Søknaden min var vel så og sei så enkel som mulig, men eg nevnte at eg skulle bruke bremse fra E36 M3 3 osv. Skal få se om eg får scannet inn svaret deres.. Dette er Biltilsynet i Førde (S&F). utgangspunket er en 323i.

Uttak: "BMW E30 utan forsterkning i karrosseriet er i fylgje våre opplysningar frå fakbrikken levert med motoralternativ til og med 155 Kw, 2693ccm. og eit dremoment på 265nm(325iS). Den største motoren reint dreiemomentmessig for dette karosseriet er i fylgje våre opplysningar den motoren som sitter i ein sørafrikansk versjon (333i), dvs. en motor med 3210cc. og eit dreiemoment på 285nm. Den motoren du ynskjer å bruke har derfor eit dreiemoment som er 35nm større en det køyretøyet/karroseriet frå fabrikken kunne leveast med." (dei kan faktisk ikkje regner heller, 265nm - 285nm er 20nm....)

Men har funnet en dokumentasjon på Hartge sin H35 (på tysk). er dette noe eg kan bruke ? :)

Skrevet

He he, den afrikanske har jeg ikke hørt om før. Prøv å få oversatt det Hartge papiret fra Tysk, så sender du klager, og viser til de bilene jeg sendte deg pm på.

Lykke til og hold oss oppdatert. :D

Skrevet
He he, den afrikanske har jeg ikke hørt om før. Prøv å få oversatt det Hartge papiret fra Tysk, så sender du klager, og viser til de bilene jeg sendte deg pm på.

Lykke til og hold oss oppdatert. :D

Kordan kan eg få den oversatt da ? translate.google ? :P

Skrevet

Flott at de faktisk nevner den sørafrikanske versjonen, da åpner de opp for ikke- europeiske versjoner. (Jeg trodde forøvrig at den sørafrikanske versjonen hadde 310Nm, som nesten alle M30 motorer har).

Prøv deg på Hartge H-35 export versjonen (330hk).

http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f01013.htm

Her må du kverne på for det ser ut som dette BT ikke er så nøye på typegodkjenningspapirer.

Jeg prøver å få Racing Dynamics i tale om dagen, så kanskje vi også får litt mer innput om deres 398hk/415Nm E30 versjon.

Skrevet

Men Racing Dynamic har vel bare jassa en bil, og ikke noe type godkjent bil?

Er jo sånn at det skal være lov å bygge om til den største leverte moddelen. Derfor er det så dumt at på E30 er det liksom ikke greit. Men på E36, E46, E39 osv, er det helt greit.

Hadda bare denne Hartge bilen ligget i BMWs register og etk, så hadde det nok godt fint.

Skrevet

Tja.. er det ikke lov på E30? Den største E30n fra BMW er jo M3 Evo på 238hk. Eller 325i med 171hk / 320iS 190hk.

Får man lov å bygge over 321hk på E36 da?? Det er det største BMW kom med til E36. Siden du sier det ikke er likt med E30..

Sør afrika modellen er jo ikke europeisk vel? Det er derfor jeg mener han burde kjøre på, siden dette tilsynet tydeligvis ikke bryr seg/vet om det :)

Men Racing Dynamic har vel bare jassa en bil, og ikke noe type godkjent bil?

Det er dette jeg prøver å finne ut, foreløpig er det tyst fra RD. Har lagt igjen mailer og PM'er til masse folk i RD systemet, og avventer foreløpig.

Som du kanskje vet er det godkjent minst to E30r i Norge med 292kw/398hk. Helge Vik sin, og den Borgar Strand bygde S50 turboen.

Det er påfallende at dette er akkurat 292/3kW, akkuart som største varianten til Racing Dynamics.

Vet Helge hadde individuell test på TUV for å godkjenne alle delene. Men BS bilen er godkjent uten Tysklandstur.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet

Da har eg fått svar på klagen min og dei har ikkje byttet mening. Dokumentasjonen fra Hartge er for gammel så den er ikkje gyldig lengre, og dei har ingen dokumentasjon på at E36 M3 bremser passer på M3 E30 understell, samt er noen par NM for mykje i forhold levert fra fabrikk,,

385ph7kt5sam14ga63kz.jpg

00avs0pclyk8dmyxdpr9.jpg

rrot7fxmfjxvg5fywj5l.jpg

Skrevet

Mye ulik praksis ute å går ja..

Alpina b6 og alpina b6s er ikke samme bil nei, Utifra det jeg har ifra Alpina er høyeste NM levert ifra dem i preface E30 ettersom den b6'en var levert uten Kat , hhv 192kw/261hk og 346nm

Det som kom senere både i m3 karossen og vanlig hadde "bare" 320nm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...