Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med at M3'n går varm. Den havner på streka mellom drift og rødt. Når jeg så den ble så varm, var det på med full varme og så har jeg bryter til vifta.

Og av alle ting, går bilen kun varm når det regner eller er vått og fuktig ute! Noen som har en teori om hva i alle dager dette kan være for noe?

Skrevet

Blir den varmere? Når jeg hadde 1 fase motoren i min så kom ikke vifta på før streken før rødt. Så sank den ned til rett opp og vifta stoppa. Det skal jo være to trinn på vifta. Min har aldri funka på low speed...

Det første jeg hadde gjort var å ta en kjølesystem flush på den. Nå når jeg bygde om min så tror jeg at jeg flusha 5-6 ganger før jeg fikk helt reint vann når jeg tappa av igjen.

Olje temp ligger fint på 75-100 grader?

Skrevet

Har aldri turt å la den bli noe særlig varm, så er ikke helt sikker. Men forrige eier sa han syns vifta kom på så sent, så han monterte en bryter til den. Så vet ikke om vifta kommer på automatisk da lenger! Det rare med det er at det kun skjer når det er bløtt ute!

Kan prøve å flushe systemet et par ganger. Byttet kjøleveske i vår, og da var det ikke noe misfarge på vannet.

Oljetemp ligger fint på 75 til 100 grader!

Skrevet

Hmmmm... Det sitter jo en motstand på viften. Den har en tendens til å ryke og da vil du få problemer med den. Det er den lille sorte dingsen som sitter utpå vifta liksom. Man får ny sånn på GS til noen hundre lapper. Jeg prøvde å bytte på min men fortsatt så går den bare på high speed.

High speed er når den er så varm som du sier.

Nå når jeg dreiv å fikkla med å få vifta til å gå etter ombyggingen så prvøde jeg å tvangs kjøre den. Brukte da bare et par lednings stubber til å kortslutte med. Fikk tak i en slik 3 polt kontakt som jeg satte i der som man egentlig skulle ha kobla til føleren.

Når jeg tok ledning over slik at den skulle gå på low speed så fikk jeg kun klikk fra et relè men vifta gikk ikke, den gikk kun på high speed. Tror det er et ganske vanlig problem på M3en. Ser det er en til tråd her med en som lurer.

Men når du kjører bilen din vanlig så skal den ikke gå varm uansett om du har vifta der eller ikke...

Du kan jo prøve å legge inn en tråd på www.s14.net også.

Skrevet

Sjekka litt i dag, og bilen blir varm selv om det er tørt. Men da kun på lave hastigheter. Uavhengig av turtall. Men med en gang det blir litt fart på bilen, kjøler den seg ned igjen. Den blir for øvrig varm om den står på tomgang også. Kan som du sier, hjelpe med en flush eller to av systemet. Skal uansett bytte vannpumpa, slik at jeg kan eliminere det. Kanskje jeg kan prøve å bytte den motstanden også.

Tusen takk for gode svar i alle mine tråder, Larsen-Racing :D

Skrevet

Ja, så lenge den kjøler når du kjører virker vannpumpa som den skal. Hadde prøvd å bytte motstanden førs.

Viss ikke, stikk på Biltema å kjøp en ny vifte og legg opp til bryter eller thermostat på vann rørene. Den flytter mye mer luft enn den orginale også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...