Brian Skrevet August 14, 2010 Skrevet August 14, 2010 Hei Nå har problembilen slått seg vrang igjen. Levde i god tro om at alt var i orden helt til jeg tok den med på en lengre tur de siste dagene. Begynte med at det røyk ganske mye hvit røyk i starten som ganske fort gikk over til blårøyk. Skrudde ut ene pluggen og sjekka, og den så fin ut bortsett fra litt mye bensin, noe som er greit siden jeg kjører litt for feit blanding akkurat nå. Blårøyken mistenkte jeg kom fra turboen først, men nå er jeg ikke sikker lengre. Kom mer blårøyk i motbakker og ved gasspådrag, ved cruising i 100km/t var det så godt som ingen blårøyk. Kjørte litt mer med den siden jeg måtte frem til et sted i dag, og rett før jeg kom frem så begynte plutselig bilen helt uten videre å kakle noe sinnsykt. Banker/kakler eller hvordan jeg skal forklare det ganske høyt fra motoren lengst inn mot torpedoveggen, i takt med turtallet. Oljetrykksmåleren viste også lite trykk, samt veivhusventilasjonen som er bypassa til en catch-tank hadde fått en del olje oppi seg. Utåndingsfilteret på tanken var også gjennomvåt av olje, samt at det hadde spruta utover hele motoren, så det virker som om det hadde vært bra trykk der. Så noen forslag? Tenker i værste fall om det kan være lekkasje fra en eller flere stempelringer muligens, men hva er mest vanlig som jeg bør sjekke først? Tenkte å ta en komptest, men det er ikke så enkelt å få tak i det i morgen på en søndag, så jeg får håpe noen i nærheten har en liggende. Haster litt også, siden bilen bør bli bra igjen fort som faen da jeg er avhenig av å kjøre den hjem igjen.
Ballder Skrevet August 14, 2010 Skrevet August 14, 2010 Sprukket stempel eller hull rett og slett. Tenningsbank ved hardkjør over lengre tid resulterer jo i dette. Har du noen gang hatt kontroll på om det banker (tenning) på oppsettet ditt?
Brian Skrevet August 14, 2010 Forfatter Skrevet August 14, 2010 Tror ikke helt dette kan være problemet heller. Lader kun 0,35bar, og har justert med datasprut. Ligger på ca 12-14 på lambda'n på vanlig kjøring, så jeg gir den litt ekstra bensin for å være sikker. Flere som har sittet på før dette skjedde har ikke lagt merke til noe tenningsbank, og jeg har heller ikke hørt noe som helst. Skjedde helt plutselig rett før jeg kom frem. Bremsa ned, svingte av veien, og satte den i andregir og slapp clutcehn, og da hørtes det ut som det tikket noe voldsomt frammi motorrommet. Så kjørte rolig de siste 100meterne hjem. Utenom dette har jeg ikke hørt antydninger til banking, men man vet jo aldri.
Brian Skrevet August 15, 2010 Forfatter Skrevet August 15, 2010 Da har jeg demontert alt og har tatt av toppen. Men siden dette er første gangen jeg åpner motoren, så lurer jeg på hvordan jeg får kjeden til å stemme på kammene etter jeg tar den av? Ser det er pil på tannhjulene men ser ikke noe som stemmer overens på kjeden.
Beta Skrevet August 16, 2010 Skrevet August 16, 2010 HeiKjørte litt mer med den siden jeg måtte frem til et sted i dag, og rett før jeg kom frem så begynte plutselig bilen helt uten videre å kakle noe sinnsykt. Banker/kakler eller hvordan jeg skal forklare det ganske høyt fra motoren lengst inn mot torpedoveggen, i takt med turtallet. Oljetrykksmåleren viste også lite trykk, samt veivhusventilasjonen som er bypassa til en catch-tank hadde fått en del olje oppi seg. kaklelyder og dårlig oljetrykk..... Høres ut som veiv eller rådelager for min del...
MotorViagra Skrevet August 16, 2010 Skrevet August 16, 2010 Ta en komptest da utelukker du noen problemer. Jeg trur stempelringer eller ventiltettninger som er gåene. I tillegg til kansje dårlig oljepumpe.. Kan være så mye, men spytter det masse olje i veivhusventilasjonen er dette som regel stempelringer eller tettninger på ventilene. Kan jo også være at et stempel har takket for seg.
Brian Skrevet August 16, 2010 Forfatter Skrevet August 16, 2010 Sjekka olja dagen etterpå, og da hadde all olja flytta seg over til ekspansjonstanken Så håper og tror på at det kun er toppakninga som er gåen. Har et stempel takka for seg, så blir det ny motor, men jeg vil uansett ta av toppen for å sjekke først. Må bare få tak i låseverktøy til veiva og litt forskjellig i morgen før jeg begynner å skru av. Første gangen jeg gjør dette, så det blir spennende. Noen tips på veien som kan være kjekt å vite?
Brian Skrevet August 19, 2010 Forfatter Skrevet August 19, 2010 Slik så det ut under toppen. Har ikke gått over toppen selv for defekter enda, men tror den skal være i god stand. Ser ut som det kun kan være toppakninga som er gåen, eller er det noen andre med trente øyne som kan se flere feil? Toppakinga så ikke så værst ut, men regner med den kan lekke uten å se oppspist ut?
Tom K Skrevet August 19, 2010 Skrevet August 19, 2010 det var veldig rent på det ene stempelet der, brukte bilen vann også ?
Ollie78 Skrevet August 19, 2010 Skrevet August 19, 2010 De stemplene ser mistenkelig ut som de som sto i min motor. Mahle heter dem eller noe i den dur, og dem er særs dårlige. Kjørte og med turbo, da litt mer i trykk. Alle stempler var røket mellom stempelringene og stempelringer kunne pirkes bort. Hadde særs liten komp. Om dine stempler er av typen jeg hadde ville jeg kvittet meg med dem fort og satt inn noen bedre, dem holder ikke til turbo-bygg.
Brian Skrevet August 19, 2010 Forfatter Skrevet August 19, 2010 Tom K: Den brukte litt vann i vinter også ja, men ikke så voldsomt mye da. Så regner med at toppakninga har vært dårlig en stund. Ollie78: Er det forskjellige typer stempler på orginalmotorer da? Trodde det var standardstempel? Da blir det fort billigere å kjøpe brukt 2,5l enn å koste på nye stempler i 2liter'n, så har ikke så lyst til det i grunn.
Ollie78 Skrevet August 20, 2010 Skrevet August 20, 2010 Nå skal jeg ikke si med 100% sikkerhet om det er orginalstempler eller ikke, men har blitt fortalt at mine ikke var det, og de var lik som dine. Trodde orginalstempler var flate i toppen, ikke frest ut for ventiler. Holder på selv å bytte motor etter mitt stempelras.....Men skal bygge en ny motor med full smidd innmat. Er vel det eneste som holder på sikt om man skal kjøre litt effekt.....
MotorViagra Skrevet August 21, 2010 Skrevet August 21, 2010 Nå skal jeg ikke si med 100% sikkerhet om det er orginalstempler eller ikke, men har blitt fortalt at mine ikke var det, og de var lik som dine. Trodde orginalstempler var flate i toppen, ikke frest ut for ventiler. Holder på selv å bytte motor etter mitt stempelras.....Men skal bygge en ny motor med full smidd innmat. Er vel det eneste som holder på sikt om man skal kjøre litt effekt..... Dette er orginal stempler
hardrocxsludge Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 Nå skal jeg ikke si med 100% sikkerhet om det er orginalstempler eller ikke, men har blitt fortalt at mine ikke var det, og de var lik som dine. Trodde orginalstempler var flate i toppen, ikke frest ut for ventiler. Holder på selv å bytte motor etter mitt stempelras.....Men skal bygge en ny motor med full smidd innmat. Er vel det eneste som holder på sikt om man skal kjøre litt effekt..... Dette er orginal stempler Hiver meg på denne ! Er originalstempler som sitter i
Morty999 Skrevet August 23, 2010 Skrevet August 23, 2010 De stemplene ser mistenkelig ut som de som sto i min motor. Mahle heter dem eller noe i den dur, og dem er særs dårlige. Kjørte og med turbo, da litt mer i trykk. Alle stempler var røket mellom stempelringene og stempelringer kunne pirkes bort. Hadde særs liten komp. Om dine stempler er av typen jeg hadde ville jeg kvittet meg med dem fort og satt inn noen bedre, dem holder ikke til turbo-bygg. det att de har sprekt mellom stemepringene har nok ikke noe å si pga efekten.. du har nok kjørt med mager blanding og hatt litt tenningsbank... folk drar jo ut over 400hk av orginale m50b25 motorer uten att det raser.. og stempler sprekker ikke når mapping er 100% riktig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå