Hitokiri Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 Fikk bilen fra verksted nettopp, de har skifta tenningslås og rattlås. Oppdaget da jeg kjørte derfra at rattet var montert skeivt, altså at det står i ca 45 graders vinkel når jeg kjører rett frem. Skulle selvsagt bare snudd, men hadde dårlig tid. Spørsmålet er om det er en smal sak å justere selv, eller om jeg skal stikke opp der og kjefte dem opp. Noen som vet?
thomaleo Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 ta av batteriet, ta av airbag (dra rett av eller 2 skruer på baksiden av rattet) bak airbag ligger det en skrue, nokså stor en ta den ut, dra rattet av (mens hjula står bent) og sett rattet så det står bent i forhold til sånn som du vil ha det eller hjula da skru fast skruen sett på airbag og koble batteriet (du kommer til å se feilmelding i speed o meter om airbag, du må til verksted for å få denne meldinga bort) det er ihvertfall sånn på e36 du får bare prøve deg fram ) dette kan gjøres på 20 minutter om du lurer
Hitokiri Skrevet August 18, 2010 Forfatter Skrevet August 18, 2010 er ikke verre nei... Spørs om jeg ikke bare gjør det i stedet for å dille med å levere den tilbake på verkstedet da...
Tom K Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 hvorfor ikke kjøre tilbake til verkstedet og la de ta det ? du må jo alikevel tilbake for å slette feilkoden på airbagen
thomaleo Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 kansje han har lyst å prøve fikse ting selv?) lærer mer av å skrue selv enn at andre gjør det for seg
Tom K Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 Her er det faktisk snakk om en garanti jobb, hvis et verksted har gjort en dårlig jobb og du begynner å kødde med sakene selv så kan du bare glemme å klage senere, hva hvis han nå skulle være så uheldig å ødelegge noe når han skrur ? da koster det fort penger men hvis verkstedet ødelegger noe så må de ta utgiften
Ballder Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 Ser ikke helt grunnen til at airbag lampa skal begynne og lyse etterpå, men anyway. Det er sentreringsmerker på ratt og aksel, så at verkstedet da klarer og lever ut bilen med rattet 45 grader feil er liksom helt jævlig bort i natta toskete. Bare det er grunn nok til og la dem rette opp sakene etter seg, og det bør dem gjøre på strak arm der og da! Begynner dem og mase om at du må sette igjen bilen osv, så be dem drite og dra, og forlang at det skal gjøres NUH!! Funker ikke det, så innformer verksmester om at du er aktiv på forumer, og at den hendelsen vil bli en av trådene på noe av det største bmw forumet i norge, og da selvsagt med verkstedets navn som emnetittel. Da tror jeg dem muligens tar til vett, men om ikke, så fortjener dem en tråd på forumet. La dem ordne opp i møkkajobben sin!
Gjest Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 +1 på siste. (Ballder) du får forøvrig ikke feilkode på airbag så lenge du tar av batterier (pol) først. og jeg må si, jeg skjønner trådstarter litt.. er ikke alltid man orker å bruke tid på det om f.eks. det er et stykke å kjøre dit osv.. men det er jo helt horribelt rævva jobb. hva skjedde med obligatorisk prøvekjøring? det er verdens enkleste forsikring for å sjekke at du ikke har gjort noe feil.. og dette er jo noe en merker bare ved å kjøre ut bilen.
thomaleo Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 e34_526tds da jeg tok av batteriet begge polene og tok av airbagen jeg fikk fortsatt feilkoden å må til verksted igjen
Gjest Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 da har du gjort noe feil. hvilken bil? har aldri opplevd dette og jeg har gjort dette over norm mye.. det skal liksom ikke kunne gå an, da styreenheten aldri vil kunne oppdage noe feil i kretsen. har mer tro på at det er noe annet som gjør at den kom..
thomaleo Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 det er en e36 1993 316 I det kan hende at det har med at jeg skifta speed o meter også (min teori)
Gjest Skrevet August 18, 2010 Skrevet August 18, 2010 mulig... les feilminnet så finner du ut av det..
Hitokiri Skrevet August 19, 2010 Forfatter Skrevet August 19, 2010 Da var jeg og snakket med mekanikeren. Det viste seg at han var klar over problemet. Det som var skjedd var at rattet i utgangspunktet var montert feil, trolig i forbindelse med en hjulstilling tidligere. Han monterte det etter merkene, og siden det var gjort en dårlig jobb før ble det skeivt. Alternativet nå er å enten flytte på rattet selv eller å ta en hjulstilling eller hva det nå heter.
thomaleo Skrevet August 19, 2010 Skrevet August 19, 2010 lønner seg å flytte rattet selv vil jeg sagt, hørtes mer avansert ut å ta ei hjulstilling er ikke mye stres å flytte rattet er det med airbagen som sagt tidligere hehe lykke til
Gjest Skrevet August 19, 2010 Skrevet August 19, 2010 ta en hjulstilling. hvis rattet er 45 grader skeivt så har jo noen åpenbart ikke visst hva de gjorde den gang det ble tatt forrige gang. rart at ikke de skriver/sier sånne ting til deg da. husk og, det er meningsløst å ta hjulstilling uten at alle foringer og kuler er iorden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå