Gå til innhold

behandling av rust? midler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da handlet meg en E36 318is prosjektbil som ikke har hatt noen snill tidligere eier, kort sagt, så tenkte å pleie den litt og fjerne mulig rust på alle steder jeg klarer å finne det, noen som har noen god erfaring med slikt om hva slags midler en kan bruke? bortsett fra sandpappir og en lakkboks :P.

Skrevet

-Sandblås/glassblåse

-Rustbullet grunning (2 STRØK)

-Sparkel

-Noen øl....

-Puss gradivs fra 120, 240, 400 og avslutt med 600 pappir

-Grunning

-Lakk

Grunning og lakk bør påføres samme dag, helst rett etter grunningen har tørket.

Det er lurt å gjøre pga da sitter lakken bedre fast i grunnungen og da vil det ikke flasse noe med det første.

Skrevet
-Sandblås/glassblåse

-Rustbullet grunning (2 STRØK)

-Sparkel

-Noen øl....

-Puss gradivs fra 120, 240, 400 og avslutt med 600 pappir

-Grunning

-Lakk

Grunning og lakk bør påføres samme dag, helst rett etter grunningen har tørket.

Det er lurt å gjøre pga da sitter lakken bedre fast i grunnungen og da vil det ikke flasse noe med det første.

Hva mener du med rustbullet grunning?

det har jeg ikke sett

hilsen

terje

Skrevet

kommer an på om du skal ta rust i hjulbuer, og sånn piss, eller om du skal pelle bilen ned, og kappe, og sveise.. Brunox kan jeg anbefale deg. Epoxygrunning. Er tett, og binder seg til rusta, danner et svart belegg som stopper videre rustdannelse, og blir en fin primer:) Så behandler du den med grunning(for fargegjengivelsens skyld) også lakk. Er det metallic lakk, MÅ du ha klarlakk:)

Skal du fjerne overflaterust, kan negerkuse (grovrengjører) stålbørste på drill, lamellskive på vinkelsliper, osv brukes. Hvis du har rust på synlige steder, som er dyp men du klarer å få vekk, har du på brunox, FØR du evt skal sparkle. Sparkel på rust vil dette av om et års tid.. Har drevet en del med sveising og rustfjerning, og dette er tips basert på det jeg har plukka opp, og erfart. Skal du gå til en lakkerer for å spørre om tips, så hold deg til èn kar, fordi de fleste lakkerere har helt forskjellige meninger om hva som er bra, lurt, ikke bra osv osv.. Hold deg til en seriøs en. Lykke til, og skal du sveise, gjør det ordentlig. Tette sveiser, og ikke noe overlapping. Butt i butt er eneste som gjelder.. Husk å slipe sveisene så godt du kan, og helst sandblås dem. Det er nemlig der du sveiser rusta først kommer. Få vekk alt av glødeskall i sveise"fuga" Det er det som også begynner å ruste fort.

Skrevet

Har hatt god erfaring med ferrobet. Fungerer som brunox etter hva jeg har hørt. Blir svart. Jeg bare pusset litt og la på, skulle egentlig forsegle det litt, men selv uten har det ikke rustet mer på flere måneder. Ferrobet har også en rustforsegler. Vet ikke om den selges lenger og hva den heter. Poenget er at man må kvele rusten siden det er en oksideringsprosess. Så det må helst også forsegles fra baksiden, særlig i skjermkanter. Klarlakken forsegler også på utsiden.

Etterpå er voksing minst en gang i året og kanskje varmvoks i automat når det gått en stund en god ide. Voks som annet fett grør at det ikke oksiderer, bare prøv med en grønnsak i et glass halvfyllt med matolje. Blir raskt dårlig over oljelinja, men kan holde seg i måneder og kanskje år under oljen.

Lykke til og si gjerne fra hvordan det går!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...