Gå til innhold

bærekuler, hjullager, foringer hva er feil?

marcushs
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :) har et lite problem. Forstillingen "vibrerer" litt når jeg kjører normalt fremover, virker som bilen "hopper" litt bortover, og hvis jeg svinger brått til en av sidene kommer det et klunk fra en av fordekkene. Vet noen om dette er noen foringer, bærekuler eller hjullager?

Har hørt dette kan være bærekulene som har tatt kvelden, men det aner jeg ikke så greit å høre hva folk mener :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dreier seg med meget stor sannsynlighet om bærearmene. Når kulene på bærearmene (enten den indre, den ytre, eller begge) er slitt, vil forstillingen begynne å oppføre seg merkelig, dette på grunn av slarken i kulene, da beveger bærearmene seg (enten inn/ut eller fremover/bakover) under kjøring. Når da kulene har slark i seg og ikke lenger er tighte, vil en klunkelyd høres når bærearmen utsettes for påkjenning, enten ved svinging, eller ved humpete vei. Hvis du bytter bærearmene inkludert bakre foring (skrudd fast i en holder i karosseriet), og i tillegg disse beryktede "kyllingbeina" (støttestag) i overkant av bærearmene, vil meget sannsynlig alle disse symptomer forsvinne! Hadde det dreid seg om hjullagrene ville en "ule-lyd" høres når du kjører fort. Endeledd kan man vel også utelukke, da det ville vært slark i styringa. Prislappen på bærearmer og støttestag er overkommelig, og jeg vil anslå en prislapp på rundt 3000kr uoriginalt, hvis du gjør jobben selv (meget enkel jobb, hvis du har rett verktøy). Husk forstillingskontroll når jobben er gjort, da skjevheter kan oppstå ved bytte av en såpass vital del som bærearmer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...