Gå til innhold

tomgang og girkasse problem m50 . eu nærmer seg haster !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo !

Sliter litt med ujevn tomgang på en 320 92 modell automat !

er ikke mye ujevnt , men kanskje 50-100 rpm fra og til !

ser det også på forbuksmåleren om jeg ligger i 90 km på rett vei, så går den fra 1 liter per mil til 1,1 liter per mil . varierer med ca 2 sekunder, sånn går den opp og ned hele tiden .

har også et annet spørsmål om automatkassen , den er veldig vrien å sette seg i revers om dagen .

Når bilen har stått, og er passe kald setter den seg fint i revers, men etter den har blitt kjørt litt med så er jeg nødt til å gi den lett turtall før den setter seg i gir !

Kan være veldig plagsomt ettersom det sliter på bilen at den får et lite nøkk da den setter seg i gir og , som regel må jeg opp på 2000 rpm før den vil i gir ved driftstemperatur .

Kan det hjelpe å skifte automatkassehjernen ?

Bilen ble kjøpt i februar å har gått 38 000 siden dette, kan det være olja som må byttes ?

I bunn å grunn var den bil som ble kjøpt for å " brukes" altså billig bil så har ikke byttat olje på kassa da jeg kjøpte den .

Skrevet

Forbruksmåleren vil du nesten oppleve at justerer litt opp og ned uansett, men det der var kanskje litt mye.

Har ikke peil på hva det kan komme av, men tenker litt lambda/luftmassemåler.

Automaten kan skyldes lite olje/gammel olje/kombinasjon av disse, og i verste fall en kasse som er på sin siste reise når som helst.

Ville sjekket nivået først og fremst, og det mener jeg du gjør ved driftsvarm olje sånn ca, og skrur da ut påfyllings pluggen på kassa mens motor går på tomgang.

Da bør det nesten sive ut litt olje, eller i det minste være kant i kant med hullets underside.

Tror temp på olje skulle være ca 40 grader, og ikke driftsvarm for og gjøre det etter boka, men pytt..

Antar at du ikke har peilepinne, derav denne typisk flotte bmw ingeniør peilemetode som må til.

Skrevet
Forbruksmåleren vil du nesten oppleve at justerer litt opp og ned uansett, men det der var kanskje litt mye.

Har ikke peil på hva det kan komme av, men tenker litt lambda/luftmassemåler.

Automaten kan skyldes lite olje/gammel olje/kombinasjon av disse, og i verste fall en kasse som er på sin siste reise når som helst.

Ville sjekket nivået først og fremst, og det mener jeg du gjør ved driftsvarm olje sånn ca, og skrur da ut påfyllings pluggen på kassa mens motor går på tomgang.

Da bør det nesten sive ut litt olje, eller i det minste være kant i kant med hullets underside.

Tror temp på olje skulle være ca 40 grader, og ikke driftsvarm for og gjøre det etter boka, men pytt..

Antar at du ikke har peilepinne, derav denne typisk flotte bmw ingeniør peilemetode som må til.

Takk for svar ! :)

Får sjekke olja en dag, og i værste fall om kassa er på vei til å si hjade så har jeg en automatkasse fra en 325 som jeg bygde om her i vinter :) .

Får forske litt mer på den tomgangen, kan eventuelt legge ut film en dag , for kan se turtallet vippe så vidt det er opp og ned på tomgang, og da må jo det ha noe med forbruker også, gjelder uansett fart, så varierer det opp og ned med 0,1 per mil ..

Skrevet

Hiver meg på denne, sliter med nett det samme på min 525, men der flytter forbruksmåleren seg med nesten 0.5 per mil, ligger liksom å "vugger" ved uansett pådrag, merker også at bilen min drar ugjevnt samtidig som den har samme problem som din på tomgang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...