Gå til innhold

Får ikke start etter motorbytte ( e46 316 m43 8v 2000 mod )

sh0rty^
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Får prøve å gjøre dette så kort og informativt som mulig :P

Bilen: BMW e46 316 2000 modell. ( m43 8 ventiler 105hk )

Forhistorien: Varmkjørte bilen, motor kokte, toppen sprakk, vanskelig å finne brukte topper til denne motoren, fant ut at det var lettere å bytte motor.

Kjøpte en "ny" motor hos en lokal hugger, denne motoren var fra en 2002 modell bmw e46 316. Altså nøyaktig samme motor.

Heiv ut den gamle motoren, og dytta inn den nye. Den ble da satt inn med den nye motorens ledningsnett, som var helt likt ( så iallefall sånn ut ). Eneste forskjellen var at der man kobler motor ledningsnettet til bilen ( svart boks ) så er det en firkantet hovedkabel og en separat kabel med to ledninger ( grønn/hvit og svart ) Fargene på ledningene var det samme som det orginale, men kontakten var annerledes utformet så den passet ikke, klipte bare fra det gamle og loddet den orginale kontakten slik at det "nye" passet.

Skal bare starte opp bilen, motoren går rundt, men ingenting skjer. Den tenner ikke, og gir ikke bensin. Går over alle kontakter og dobbeltsjekker jordinger. Og alt ser bra ut.

Kobler på diagnoseutstyr, og etter å ha slettet lagrede feilmeldinger får jeg opp 5 stykker jeg ikke blir kvitt, det er disse: TPS, Lufttemp, LMM, Vanntemp og en "tank venting valve fault".

Har prøvd å bytte alle disse sensorene fra den gamle motoren over på den nye, akkurat det samme skjer.

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, så derfor jeg prøver her.

Eneste jeg kan prøve på er å sette over det orginale gamle ledningsnettet over på den "nye" motoren.

Dette ble mye lengere enn jeg hadde trodd, men sånn er det jo alltid :P

Håper dere kan hjelpe!

mvh Lars Olafsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...