Galldrian Skrevet August 28, 2010 Skrevet August 28, 2010 Har hatt start problemer med bilen, der alle lys etc. fungerer men start motor vil ikke dra rundt. Fant ut at batteriet som stod i var over 10 år så jeg kjøpte et nytt (85Ah), det var bare velstand i 2 uker.. nå har jeg samme problem. Anntar det er dynamoen som ikke vil lade? Eller er det noe som "stjeler" strøm? Har dere noen tips for å feilsøke for å finne hva som forårsaker det?
Ballder Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Er jo bare og måle hvor mange volt du har på batteriet med motor i gang sånn i første omgang. Da ser du jo om den lader som den skal. Bør vel ligge på 13,5-14,5 volt ett sted. Min ligger typisk på 13,8/9. ved avlesing med carsoft.
Galldrian Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 leste av 13,9 med digitalt multimeter ved batteri polene saa det er nok noe annet som er galt. Fullada det nye batteriet i 10 timer igaar og den ville fortsatt ikke starte. Jeg vrikket noekkelen litt i tenninga og proevde 4-5 ganger saa kom den... virker som den sliter veldig med aa faa dratt rundt startmotor. til gjengjeld starta den med engang naar jeg fikk starthjelp fra naboen sin bil.... feilsoeking hittil : - ingen irring eller skade paa batteri klemmer - skiftet batteri (85aH biltema) - fullada det nye batteriet - sjekka at alle sikringer er iorden - ladespenning 13,9, normal spenning 12,3 er tom for ideer...
Ballder Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Da bør måle forbruket fra batteriet når bilen står i hvilemodus. Det vil si at mange forbrukere ligger og jobber i bakgrunn i ca 15 minutter, inkludert kupelyset dersom en dør står åpen. Du har ikke en ettermontert forsterker f.eks. som ikke slåes av med styrestrøm da?
todleif Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Startmotor er ikkje feilfrie. Er vel og problem med tenningslås på e39
Galldrian Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 ok faar ringe verksted imorgen, hvor mye blir det dersom enten startmotor eller tenningslaas maa skiftes? saann ca
Ballder Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Men dersom den starter med en gang startkabler kobles til, så vil jeg påstå at noe tapper bilen din, men det kan selvsagt komme av en gåen startmotor for den saks skyld, men...
Ralph Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Hei. Har ett lignende problem og har filma det. viewtopic.php?f=1&t=162531 Kanskje samme problem? Sjekk filmen selv. Vet enda ikke hva som gjør det, har ikke hatt tid til å se på det enda.
Galldrian Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 Hei.Har ett lignende problem og har filma det. http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=162531 Kanskje samme problem? Sjekk filmen selv. Vet enda ikke hva som gjør det, har ikke hatt tid til å se på det enda. Ikke helt det samme som hos meg, dog starteren våres kan ha forskjellige problemer da. Skal ta en film av min også imorra. Si fra hvis du finner ut mer
Galldrian Skrevet August 30, 2010 Forfatter Skrevet August 30, 2010 Ok jeg blir virkelig ikke klok på dette... Feilsøking til nå: - ingen irring eller skade paa batteri klemmer - skiftet batteri (85aH biltema) - fullada det nye batteriet - sjekka at alle sikringer er iorden - ladespenning 13,9, normal spenning 12,3 - Koblet -pol direkte til motorblokk for å sjekke om det var dårlig jording. Så kommer det snodige: - Starter konsekvent med starthjelp - Hvis jeg vrikker nøkkelen nøkkelen og prøver nok ganger da kommer den - Spiller ingen rolle om bilen er varm eller kald Filma det også, se her
Ballder Skrevet August 30, 2010 Skrevet August 30, 2010 Når du har nytt batteri osv. så ta en lang kjøretur, for så og koble av batteriet, og mål volten på det da, og dage derpå for den saks skyld. Bør være minst 12,5 volt dagen derpå mener jeg (12,7 er vel egentlig normal hvilespenning på ett friskt batteri) når det er frakoblet rett etter kjøring. Kan lade det med en seriøs lader også, og sjekk det samme ett døgn etter lading. Kan jo være ett deffekt batteri du har fått kloa i. Den starter etter en tur i butikken eller?
Galldrian Skrevet August 30, 2010 Forfatter Skrevet August 30, 2010 Når du har nytt batteri osv. så ta en lang kjøretur, for så og koble av batteriet, og mål volten på det da, og dage derpå for den saks skyld. Bør være minst 12,5 volt dagen derpå mener jeg (12,7 er vel egentlig normal hvilespenning på ett friskt batteri) når det er frakoblet rett etter kjøring.Kan lade det med en seriøs lader også, og sjekk det samme ett døgn etter lading. Kan jo være ett deffekt batteri du har fått kloa i. Den starter etter en tur i butikken eller? Vell de to første ukene med det nye batteriet var problemfritt, så kom start problemene tilbake slik jeg hadde med det gamle batteriet. Kjøpte en lader til 600kr og kjørte full vedlikeholdsladning på det nye i 24timer, det hjalp ingenting. Den starter ikke på første forsøk etter en tur i butikken nei, må prøve endel ganger før den "tar". Virker egentlig helt vilkårlig når den slår inn... Men kan jo alltids prøve det du sier. Jeg er tom for ideer...
Galldrian Skrevet August 30, 2010 Forfatter Skrevet August 30, 2010 Kom på å tenke på en ting... er kanskje 85aH for lite? Kanskje jeg burde bytte til et 100aH?
Ballder Skrevet August 30, 2010 Skrevet August 30, 2010 Størrelsen er helt kurrant, og mer eller mindre uvesentlig på denne tiden av året.
Galldrian Skrevet August 30, 2010 Forfatter Skrevet August 30, 2010 naa skjoenner jeg ingenting, proevde den isted og naa starter den som bare det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå