confUsed Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 Hei Kjøpte en E39 525tds for ei stund sida, og har nå endelig kommet meg igang med å fikse noen småting som har irritert meg ei god stund nå... Har i den anledningen et par spørsmål EGR ventilen er kobla ut. Dette i seg selv er vel ikke noe negativt, og jeg har funnet flere tråder på utenladnske forum der folk har gjort det på E34'ene sine. Men har ikke funnet noe særlig om E39. Det jeg lurer på er om det er noen tilbakemelding på dette som vil gi kluss i styringa på E39? Selve eksosrøret til EGR ventilen er plugga med en propp, og i tillegg er vakuumslangen dratt ut og plugga. Det er greit. Men så er det jo 2 plugger på den ventilen da, hvor i alle dager skal den nederste pluggen? Har ikke funnet noen løse slanger som passer, men jeg antar at det skal trykk inn på denne (siden den går inn på bunn av membranen i EGR ventilen), så jeg lurer jo litt på om det ligger en slange ett eller annet sted og lekker verdifullt ladetrykk ut i ingenting Her er et bilde (den lille pluggen har jeg funnet ut av, det er forresten den blå slangen i bakgrunnen, men det er den største jeg lurer på): En annen ting er den ventilen som igjen skal styre vakuumsignalet til EGR ventilen. Denne får tydeligvis vakuum fra samme kilde som bremseforsterkeren da den er kobla sammen med den. Slangen som går fra denne ventilen og videre til EGR ventilen er som sagt plugga, men det er en tredje slange på denne ventilen som overraska meg litt... Der går det nemlig bare en kort slangestump inn i noe som må være et uoriginalt filter, og rett ut i friluft. Hvor skal denne egentlig gå?? En tredje ting jeg lurer på er om det er elektronisk styring på ladetrykk på denne motoren eller om det er kun klokka på wastegaten som styrer det? Det er vanskelig å se nedi der, men det ser for meg ut som at det går et rør fra utløpet på turboen og rett inn på klokka, noe som betyr at det ikke er noe elektronisk dill på denne...? Litt vanskleig å se som sagt, så tenkte å høre først. Grunnen til at jeg lurer er at jeg tenkte å chippe bilen, og da må jeg vel til med en mekanisk trykk kontroller for å få opp turbotrykket også, hvis det da ikke er gjemt en elektronisk ventil nedi der som jeg ikke klarer å se... Tips til steder å få tak i chip til bilen mottas også med takk forresten. Jeg regner med å klare å skifte denne selv, så trenger bare en chip tilsendt På forhånd takk
Gjest Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 slangene du nevner er som de skal være. Den siste "pluggen" på egr ventilen skalgå inn på en plugg i registerkassen. er bare til "overflods" olje. ikke noe viktig. mekanisk wastegate ja. viewtopic.php?f=1&t=161793 dersom du vil ornde chip selv, så anbefaler jeg fekzen på forumet.
confUsed Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 Ah, genial tråd! Får kikke litt etter denne slangen fra registerkassa da, så det ikke står et åpent hull der så det kan komme dritt i olja... Hvor sånn omtrent går den inn? Syns forøvrig bilen er forferdelig lat under 1800-2000 rpm, men den er kanskje bare sånn? Fikk endelig carsoft til å funke i dag, men fant ingen feilkoder i motor, så da er det vel muligens lmm som bare er halvdød som du skirver i tråden din... Hvis den hadde gått i nødprogram hadde det vel kommet melding om det under diagnose? Oppdaga forøvrig at intercoolern er 100% tetta av grus og sand (det gjelder oljekjøleren på andre sida også), så den har ikke kjølt noe i det hele tatt Mulig det også har noe med saken å gjøre... Forresten når jeg først har denne tråden... Jeg har en tråd på ØK forumet også, men det er vel flere som ser her Er det noen som har en delemotor som har lyst å selge dyse nr 4 (den med sensor)?
fast Dog Skrevet August 29, 2010 Skrevet August 29, 2010 hvordan sjekke man tilstanden på IC? hvordan ser du at den er tett? hvordan oppfører motoren seg når den er tett?
confUsed Skrevet August 29, 2010 Forfatter Skrevet August 29, 2010 Jeg snakka da om tett for luftgjennomstrømning eksternt, ikke internt. Det er bare å vri rattet helt over og kikke inn foran høyre forhjul. Der ser du baksida på intercooleren. I mitt tilfelle var den HELT tetta igjen av sand, så det var null gjennomstrømning der. Kunne like godt kjørt uten Aner ikke hvor mye man merker, men et gitt volum varm luft inneholder jo mindre oksygen enn det samme volumet varm kald luft, som igjen gir mindre effekt. Så det er ihvertfall ikke positivt med en tett intercooler Ser ikke for meg at oljekjøleren (som sitter foran andre forhjulet) hadde gjort jobben sin hvis jeg hadde begynt å trekke en henger over en fjellovergang ellerno heller, siden den var i samme tilstand
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå