Gå til innhold

Hva bør byttes av pakninger og lignende ved motorbytte, M50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer sæ motorbytte fra M50B20 til M50B25, og æ ønsker da å skifte de pakninger som vil være mest naturlig når motoren først er ute. Toppdekselpakninga blir uansett skifta pga den kokte såvidt like før æ kjøpte delebilen (går fortsatt fint)...

Burde æ kjøpe et pakningssett for eksempel? Ser de har noen på Schmiedmann. Og burde æ åpne opp for å slipe (?) ventilsetene og lignende eller bare kjøre en rens? Får frysninger av M50-ventiltikk forøvrig, så ønsker å unngå det :lol:

På forhånd hjertlig takk for gode svar :)

Skrevet

Du burde bytte simmering bak svinghjul og bak reimskiva på veiva, bunnpanne pakning, pakning på registerdeksel, pakning på bakkant av topp (kjølevannslange). også bør du kontrollere alle små vann/bensin/olje/vakum slanger for sprekker osv :wink:

Bytter du dette er du nesten sikret for noen utv lekkasjer på motor :) lurt å bytte dem mens motoren er ute for disse er dritt å skifte når den står i bilen.

Skrevet

Hjertlig :D Er dette noe av det som finnes i settene en får på Schmiedmann, eller må en kjøpe alt separat?

Skrevet

Litt avskrekkende priser på GS kontra Schmiedmann da :P Men med tanke på ventiltikk: bør æ gjøre noe der mens motor er ute eller er det like lett mens motor står i, - hvis den en gang skulle begynne å tikke?

Skrevet

ja det kan nok hende det :) lettest er jo såklart når motor er ute, men skal ikke være veldig mye vanskeligere når den står i... hvis den tikker eller skulle begynne å tikke så kan du jo starte med å prøve å bytte olje, evt til en annen type.

For det er ikke noe justerings muligheter ol på ventiler da det er hydrauliske løftere :wink: hvis det ikke hjelper med annen olje type, så kan kammen(e) eller løfterne være slitte. Hva slags olje kjører du med?

Skrevet

hadde jeg vært deg hadde jeg byttet alt av pakninger og simringer, og samt sjekket topp for planing og muligens byttet ventiltetninger og slipt ventiler, da har du en motor som går mange tusen km uten bekymring for ventiltikking og lekkasjer :)

Skrevet

Da tror æ at æ tar det når/hvis den en dag skulle begynne å tikke :P Min m50b20 derimot tikker litt. Begynte vel etter at æ hadde den på veksted hvor de fylte på Castrol 0w-30. Brukte Mobil1 10w-40 før det. Har vært innom Elf 5w-50, men kjørte nettopp en motorrens og bruker Castrol 5w-40 idag. Tikker dessverre fremdeles :(

Tenkte å gå rett på Castrol 5w-40 i b25'en når æ har fått skifta. Takker igjen for meget gode svar :D

Skrevet
hadde jeg vært deg hadde jeg byttet alt av pakninger og simringer, og samt sjekket topp for planing og muligens byttet ventiltetninger og slipt ventiler, da har du en motor som går mange tusen km uten bekymring for ventiltikking og lekkasjer :)

Det hadde selvfølgelig vært det beste, men med tanke på kunnskap og økonomi blir det nok til at æ tar det som normalt vil by på problemer. En e34 ligger dessverre ikke høyt i pris i utgangspunktet :( ...en vil aldri få møe igjen for pengene mener æ

Skrevet

det er egentlig det greieste å ta det som det kommer, hvis ikke så blir det fort svinedyrt å plukke ned hele motoren osv :) vurderte dette selv når jeg bytta motor men slo fra meg det og angrer ikke! :D men det er bare å dra av toppdeksel og bunnpanne og kikke litt på stempler, sylindervegger, kammer og ventiler... og bestefall hvis du har mulighet til å ta en sylinderlekkasje test for å sjekke at toppakningen er hel :wink:

Så kan du se om det er noe fast brent olje eller om motoren har stått ubrukt lenge om du er usikker på om den er blitt behandlet bra med regelmessig olje skift og ikke "grisekjørt" :wink:

Du burde nok bruke castrol ja, prøv å gå opp til 10w 40 eller 15w 40. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...