Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom Dieselpower i dag. fikk pris på 7400kr for chipping med dyno. Syns prisen var litt stiv, og lurer på hva dere syns? han garanterte ca 20hk eller mer. og rundt 40-50nm. Er også garanti på motor og driverk i 2 år. er dette bare å kjøre på?

Dette gjelder en 528i med m50 manifoil, powerfilter og racingcat.

Skrevet

synes det var en grei pris for dette. men er det snakk om live mapping av bilen, eller "vanlig" chipping?

og den garantien må du ta med en klype salt. den gjelder garantert kun ting som kan bevises tilbake til hans oppgradering, og du har jo andre oppgraderinger også.

Skrevet

litt usikker på hva du mener med live chipping. det er hvertfall snakk om chipping ut i fra dynotesting. prisen inkluderer leie av dyno i 4 timer hos bjørnstad bil i trondheim.

Skrevet

Tja, hvis du får benke bilen og sett effekt før og etter og han garanterer at man får minst 20hk mer og 4-50nm så kjør på :D

I såfall vil jeg se bremsepapirene før og etter på din motor her etterpå :)

Det kalles live mapping det der, på OBDII motor så må man mappe bilen, kan ikke fysisk åpne motorstyringa og bytte en chip.

Men at det tunes inn på en slik dyno er en bra ting, kansje kan man få ut litt, vært artig å sett.

Dog har jeg svært liten tro på at han kan ta ut så mye..

Skrevet

live mapping er et uttrykk som brukes når man tilpasser mappene etter resultatene (eksosverdier i hovedsak, og moment kurve). Dette krever maaaange gjennomføringer, og er "svært" tidkrevende om det skal bli bra.

"vanlig" remap er at man en gang i tiden tar en gitt bil, og utvikler et map til denne (brukt mye tid på 1 528i en gang i tiden). Deretter lagrer man de forandringene som er gjort, for å kunne legge disse til mapppet til spesifikke biler, som har samme motor, og evt samme oppgraderinger. (her kommer skryteuttrykket "vi lager et map spesialtilpasset til din bil" fra, da ingen biler kan bruke eksakt samme mappene, pga startsperre osv)

(gamle biler,uten startsperre osv, så kan man bruke eksakt samme map om dme/dde nummer, s.nr, b.nr er likt).

jeg burde vite dette da jeg driver med det ;)

men som du ser så kan det være så mye som ligger i et slikt tilbud. jeg har mine tvil til at han har tenkt å kjøre bilen din i benk x antall ganger og bruke dagevis på å få det perfekt tilpasset. da hadde prisen vært en annen. tviler også på at han allerede hat dette "settet" lagret, da det ikke er såååå vanlig med dine oppgraderinger. men er jo godt mulig da.

Skrevet

jepps...sant så sant...han måtte lage et nytt et ja...var visst veldig mye arbeid å lage mappet også, så det lages nokk et nytt ja. og ja, det er obdII...altså flashing av motorstyreenheten. syns det hørtes mye ut med oppimot 50 nm...men skal bli artig å se...ser ut til at jeg gjør et forsøk;)

Skrevet

Men for at dette skal være noe vits så er det veldig viktig at du måler effekt på samme dyno både før og etter denne oppgraderingen.

Det er kun denne måten det er mulig å se hvor mye du har tjent på det.

Du har ikke peiling på hvilken effekt som er i bilen fra før av, 193hk kan man ikke gå ut i fra.

Det kan godt hende denne bilen f.eks fra før av har 200-205hk men at BMW har satt 193hk på for å få ned avgiftene.

Skrevet
Tja, hvis du får benke bilen og sett effekt før og etter og han garanterer at man får minst 20hk mer og 4-50nm så kjør på :D

I såfall vil jeg se bremsepapirene før og etter på din motor her etterpå :)

Det koster han som tar bilen på dyno maks en kvart kalori å manipulere målingene, uten at kunden har noen som helst anelse om at det er gjort. F.eks. ved å manipulere temperatur eller andre variabler. Jeg ville heller målt før og etter på en helt annen rulle. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...