AndreasBr Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Hallais, vurderer å konvertere bilen slik at jeg kan kjøre 100% e85.. Noen som ser noen ulemper/problemer med å gjøre dette? E85'en finner jeg på Storo, så det ekke noe problem. Langtur er heller ikkenoe problem da man bare kan switche over til 95 dersom det er over 60% bensin i tanken
HMW Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Ser ikke vitsen i å bruke mye tid og penger på dette. Du rekker aldri spare det inn igjen (om du tenker på at dette er billigere å kjøre på)! Mest sannsynlig går også drivstoff forbruket ditt bra opp også. Personlig mener jeg det er bare tull med mindre du synes det er UTROLIG spennende å drive med et slikt prosjekt.
AndreasBr Skrevet September 6, 2010 Forfatter Skrevet September 6, 2010 Hvorfor mener du man ikke rekker spare det inn?
ewsMOD Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Har kjørt min 318 m43b18 på bioetanol i et år nå, litt mere fuel og 8-10 grader ekstra fortenning så går den som et skudd, starter i 20 minus uten forvarmer selv om den ikke starter like lett som på bensin og den bruker gjerne 20-30 sek på tomgang før den blir kjørbar ved så lave tempraturer.
ehrnst Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 du må regne med ca 30% mer forbruk så vinninga går opp i spinninga egentlig. ikke så vanskelig å konvertere akkurat. best er det jo med større dyser og datasprut
AndreasBr Skrevet September 6, 2010 Forfatter Skrevet September 6, 2010 ehrnst: Det var litt mye vel.. 10-20% har jeg hørt. uansett, om man bruker 1 liter på mila med bensin, og bruker 1.3 liter e85, så bruker man 60 liter bensin, og 78 liter e85. Prisen av 60 liter bensin er 720 kroner ved 12 kr per liter, mens E85 koster 670 kroner for 78 liter. Derav har du allerede spart 50 kroner per tank, selv om man brukte 18 liter mer. bruker man derimot mindre enn 1 liter på mila med bensin, kan man anta at man sparer mere enn 50 kroner. Uansett hvordan jeg regner ser det ut som at du tar feil. E85 lønner seg i det lange løp Egentlig burde man jo også regne e85 opp mot prisen av 98, ikke 95 pga e85'ens oktantall
ehrnst Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 10 er alt for lite blandingsforholdet for maks effekt ved e85 er typ lambda 0.7, for bensin har du som regel maks effekt ved 0.85 (afr 12.5:1) om du regner ut prosentforskjellen er vi oppe i nesten 20% høyere forbruk, i realiteten ser jeg bilene bruke mer enn dette også
HMW Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Hvorfor mener du man ikke rekker spare det inn? Om du regner inn tiden du allerede har begynt å bruke på dette (istedet for å gjøre noe fornuftig), deretter deler som skal til og evt hjelp du trenger. Så har du forbruket som går opp. Jeg har testet med en tahoe og det var nok nærmere 30% ja Dette kan jo forandre seg fra bil til bil og hvordan du lager det. Uansett så skal du ha bilen en stund før det var noe vits. Eller så kan du snu det rundt og tenke på det som et artig prosjekt som for en viss sum kanskje en gang gir deg besparelse... Er bare mange som handler seg forskjellig ting for å spare så mye penger ... og ikke tenker på tid og penger som allerede er brukt
AndreasBr Skrevet September 6, 2010 Forfatter Skrevet September 6, 2010 Tiden jeg har brukt på det: 0 kr Tiden jeg kommer å bruke på å installere kittet: 0 kr Hvordan man lager det? Det er jo bare et kit man setter på Men at man skal ha bilen en stund er sant. Det er ikke at det er inntjent etter første fylling. I tillegg kjører man mye "grønnere" da.. Penger som er brukt? Jeg måler ikke min tid i penger, men hvor lenge jeg må kjede meg fra jeg er ferdig på jobb, til jeg kan legge meg (Eller noe? :S)
babjorn Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Penger som er brukt? Jeg måler ikke min tid i penger, men hvor lenge jeg må kjede meg fra jeg er ferdig på jobb, til jeg kan legge meg (Eller noe? :S) Kan komme til meg å klippe plenen å rydde til vinteren kommer gratis,da har du litt å gjøre
Waldez Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 www.etanolbil.eu. Kjørte E30 i over et år på E85. Den brukte ikke mer enn 10% mer maks.Kommer vel ann på hvordan det kjøres også.
AndreasBr Skrevet September 6, 2010 Forfatter Skrevet September 6, 2010 Å klippe din plen, eller rydde til vinter er jo en tjeneste. Skal man gjøre noe for andre er det klart det blir fakturert.
Beta Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Siste post i denne.. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=157440
AndreasBr Skrevet September 6, 2010 Forfatter Skrevet September 6, 2010 Tar man utgangspunkt i det Beta sier der, så kan det være EN DEL kroner å spare dersom man kjører mange km i året.. Som det er sagt hele tiden, dette lønner seg ikke over natta, men kjører man 20 000 km i løpet av et år, kan man spare en DEL kronestykker på dette Kittet til min bil koster 3500,- Pris for conv 3500 spart kontra bensin 1048 Utgangspunkt: 0,8 liter per mil bensin, 1 liter per mil E85. 12000 km i året. Prisforskjellen på bensin/e85 er spart + pris for conv. PS. Dette er regnet utifra en bensinpris på 12 kroner (95 blyfri), mens man burde regnet mot 98 blyfri pga etanolens høye oktantall
Waldez Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Hva slags "Kitt" snakker du om. Eneste jeg monterte var malpassi btr justerbar sådan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå