Gå til innhold

[316 e36] Konvertering til E85


Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg merker ikke noe forskjell om jeg fyller e85 eller jeg fyller vanlig bensin, eneste jeg merker er at jeg sparer godt over 200 kr pr fylling.

Bilen bruker rett under literen uansett ved min kjøring. jeg har ikke montert noe kit eller noe, eneste er en modifisert chip, dyser å slikt er helt orginalt.

Skrevet

Ehm, du har ikke gjort noe med bilen og fyller 100% e85? Stakkars bil sier nå jeg, med mindre det er en flexi-fuel bil du har..

Skrevet

man trenger ikke å gjøre noe spesielt med bilen for å kjøre på E85,

det kittet der gjør er at man selv kan velge om man vil kjøre på E85 eller 95 blyfri, med chip så kan man kun kjøre på E85 og ikke gå over til 95 blyfri uten å fjerne chippen. det som er forskjellen

Skrevet
Ehm, du har ikke gjort noe med bilen og fyller 100% e85? Stakkars bil sier nå jeg, med mindre det er en flexi-fuel bil du har..

"Alt er mulig dersom du ikke har peiling på hva du snakker om"

Skrevet

ehrnst: Unødvendig å svare som en smartass...

Jeg var av den oppfatningen av at dersom man gjorde det, så skadet man motoren. Og faktisk, det viste seg jo at han HADDE gjort noe.. Altså kan min påstand fortsatt være korrekt.

Skrevet

kommer an på hva du mener med å "ha gjort noe med motoren". går fint å skru opp bensintrykket eneste jeg er skeptisk til er dysene.

det gjelder også for det fuelcat greiene. dysene på din 316 vil jeg tro er oppe i 80-90% duty allerede. Skal man legge mer suppe eller trykk over disse sier det seg selv at de jobber overtid.

Jeg ville også byttet alle bensinslanger som begynner ¨å bli gamle. etanolen er slem mot gummi og pakninger

Skrevet

Etter det jeg har lest er det du sier ang gummi osv feil. Visstnok skal gummien tåle e85, men pga all drit som har samlet seg der over årene med bensin, så begynner dette å løsne når man bruker e85.

Fra fuelcat.no:

Er etanol "korrosivt" og farlig for slanger og annet i motoren?

Alla biler bygget etter 1988 er bygd for å klare 10 % innblandning

av etanol. Dette betyr at materialer som ikke tåler etanol, eksempelvis

magnesium, aluminium, naturlig gummi, kork også videre er utbyttet

eller beskyttet mot etanol. Det er ikke heller noen vesentlig forskjell

mellom de korrosive egenskapene hos en 10 % og en 85 %

etanolinnhold. Studier eksempelvis fra Hydroscand viser til og med at

etanol ikke er mer korrosivt mot plast og gummi enn bensin.

Påstander om korrosive egenskaper beror vanligvis på en

sammenblandning med metanol, som har helt andre

egenskaper en etanol.

Et stort antall bileiere i Tyskland og Frankrike tanker i dag etanol og

mange med konverterte biler har kunnet kjøre på etanol i flere år.

Det finns ingen skader rapportert på slanger eller annet av E85.

Man må også tenke på det at en stor del av den bensin som

selges i dag inneholder 5 % etanol og at den i USA og Canada

ofte inneholder 10 %.

Skrevet

skal ikke si at det ikke fungerer.

Jeg bare prøver å si at slangene dine kommer til å slå sprekker over tid. Da vil de mest sansynlig lekke. det er forskjell på 10% innblandet etanol og 85%.

det er ikke noe stort problem, men om slangene dine er 10 år så lever de uansett på siste verset på bensin, derfor kan det være en ide å bytte disse.

Skrevet

"Det er ikke heller noen vesentlig forskjell

mellom de korrosive egenskapene hos en 10 % og en 85 %

etanolinnhold. "

Det du sier ang. alder på dem skal jeg ikke krangle på ;)

Skrevet

Har regna enda mere på dette, og det ser faktisk ut som at vinninga går litt opp i spinninga. Dette lønner seg dog hvis man kjører VELDIG mange km i året.(Eller bruker hauger med bensin)

Felles er:

Bensin: 12.28 kroner literen

E85: 8.49 kroner literen

20% mere drivstoff ved E85

Forbruk på 0.8 ved bensin

Etter det jeg har regnet meg fram til:

12000 km i året, sparer 1600,- på å kjøre E85.

20000 km i året, sparer 2668,-

30000 km i året, sparer 4002,-

Dersom man legger inn den faktor at man forsatt er litt gasshappy, og sier at man bruker 1 liter på mila med bensin:

12000 km: 2510,40 kr

20000 km: 4184 kr

30000 km: 6276 kr

Dessuten, vil man ikke få en liten effektøkning ved å benytte E85 da den har en høyere oktanverdi?

Si ifra på PM med mail om dere vil ha excel fila (xlsx) så sender jeg den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...