steffen73 Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Hei, Kjøpte meg en 320dat (e91) 2008 mod for et par uker siden. Bilen ble importert av Drømmebil.no i sept 2009, og har hatt en norsk eier siden da, til jeg kjøpte den i august i år. Bilen har gått 45000 og hadde defekt åpning av bakluke vinduet da jeg kjøpte bilen. Forrige eier sa den aldri hadde fungert. Først ble diagnosen (betalte 675 for feilsøk) stilt på BMW Hamar til å være defekt knapp, kostnad 2.200 kr. ink jobb og del. Men når jeg skulle hente bilen sa de at det ikke var knappen men en junction box som var defekt. De skulle da plutselig ha 2400 kr for utvidet feilsøking OG drøye 6000 kr for skifte av junction box. Jeg protesterte selvsagt, men BMW Hamar var meget arrogante og sa at dette var vanlig prosedyre. Noen andre som har vært borti samme type feil? Jeg nekter å betale 8500 kr. for dette... En annen sak; kan denne feilen dekkes av BMWs garanti? Skal jeg da i så fall kontakte importør av bilen; Drømmebil.no? Tar imot innspill med stor takk! Mvh Steffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderdo Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Hei,Kjøpte meg en 320dat (e91) 2008 mod for et par uker siden. Bilen ble importert av Drømmebil.no i sept 2009, og har hatt en norsk eier siden da, til jeg kjøpte den i august i år. Bilen har gått 45000 og hadde defekt åpning av bakluke vinduet da jeg kjøpte bilen. Forrige eier sa den aldri hadde fungert. Først ble diagnosen (betalte 675 for feilsøk) stilt på BMW Hamar til å være defekt knapp, kostnad 2.200 kr. ink jobb og del. Men når jeg skulle hente bilen sa de at det ikke var knappen men en junction box som var defekt. De skulle da plutselig ha 2400 kr for utvidet feilsøking OG drøye 6000 kr for skifte av junction box. Jeg protesterte selvsagt, men BMW Hamar var meget arrogante og sa at dette var vanlig prosedyre. Noen andre som har vært borti samme type feil? Jeg nekter å betale 8500 kr. for dette... En annen sak; kan denne feilen dekkes av BMWs garanti? Skal jeg da i så fall kontakte importør av bilen; Drømmebil.no? Tar imot innspill med stor takk! Mvh Steffen Kan ikke skjønne annet enn att dette skal bli dekket av garantien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderdo Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Når du kjøper en ny BMW, får du kjøregleden med på kjøpet. Fra 2004 har BMW utvidet garantien på karosseriet til hele 12 år og på lakken til 3 år (gjelder førstegangsregistreringer). For hele bilen (unntatt slitedeler), samtlige originale BMW deler og originalt BMW tilbehør gjelder 2 års garanti uten kilometerbegrensning. Derfor er kjøregleden garantert. For kunder som har kjøpt bilen hovedsakelig til privat bruk, er lengstefristen for å reklamere 5 år. Garantien gjelder som et tillegg til de rettigheter som er beskrevet i det folgende, og begrenser ikke kjøperens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. For detaljer viser vi til BMW Garantivilkår som du kan laste ned her. Din BMW forhandler eller ditt BMW Service verksted vil kunne besvare ytterligere spørsmål rundt dette. Garantivilkårene er for tiden under revisjon. Kontakt eventuelt nærmeste forhandler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen73 Posted September 5, 2010 Author Share Posted September 5, 2010 Ok, er godt å høre at noen er enig med meg. Men er redd BMW Hamar ikke er av samme oppfatning. Bør jeg ta dette med BMW sentralt evt. med importør som tok bilen fra Tyskland til Norge i fjor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dunderdo Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Snakk med begge du Ikke gi deg!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Budda Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 Ettersom dette er en import bil er det de som importerte bilen som er ansvarlig i følge kjøpsloven når bilen er over garanti tiden fra BMW. Så dette er jo noe de bør dekke. BMW har blitt veldig strenge på importbiler som er over 2 år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 5, 2010 Share Posted September 5, 2010 er bilen bruktimportert (av noen andre enn BMW Norge) så gjelder kun to års garanti. det du kanskje kan ta verksted på er at de faktiks ikke har gidda å kontrollert gammel del før ny ble montert. de stilte en kjapp diagnose, at knapp var defekt, vanligvis riktig. hadde de gidda å målt knappen ville de vært sikre. dersom de ikke kan vise til defekt gammel knapp, er dette ikke noe du skal betale for. be dem sette på den gamle igjen om den fungerer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
steffen73 Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Tusen takk for svar. Må nok regne med litt "dealing" før denne saken er løst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts