Jump to content

Bensinmåler E39 viser feil

Scorn
 Share

Recommended Posts

Bensinmåleren i min E39 har begynt å vise feil. Dette gjelder både den "analoge" og den digitale.

Jeg har straks kjørt 60 mil siden jeg fylte bensin sist, og målerne viser litt over halv tank.

Når jeg har full tank viser den riktig, men ser ut til at målerne beveger seg under "halv tank".

Hva kan dette skyldes og hvordan retter man opp dette?

--Scorn

Bensinmåleren i min E39 har begynt å vise feil. Dette gjelder både den "analoge" og den digitale.

Jeg har straks kjørt 60 mil siden jeg fylte bensin sist, og målerne viser litt over halv tank.

Når jeg har full tank viser den riktig, men ser ut til at målerne beveger seg under "halv tank".

Hva kan dette skyldes og hvordan retter man opp dette?

--Scorn

Det skyldes dårlig kontakt eller deffekt sensor i tanken. Du har en sensor koblet til bensinpumpa, venstre side tror jeg og en på motsatt side i tanken. Når en av de målerene er defekt så får den feil motstands verdi og viser da den feil verdi som er for den motstanden på det ¨nivået¨ i tanken. Du kan måle motstand i sensorene, om du ikke får resultat så har du funnet den ¨dårlige¨. De verdiene har jeg ikke, men du får kjøpe brukte sensorer på koed til ca 650,-for begge.Du finner disse under baksetet som skal bare være å dra rett opp.Eller om du har intigrerte barneseter så er det noe skruing under de barnesetene før du kan løsne setet.