A. Larsen Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 Hei har en bmw 316 som er bygd om, eneste som er igjen på etterkontrollen er felger og vekt. Felgene er i boks. Men vekt. er vel snakk om ca 70 kg som må bort. Men hvis jeg får tak i vektdokument så kan jeg slippe å strippe alt mulig. Jeg ringte bmw Norge men møtte bare en sur dame som sa, "orginal orginal, nei, nei og ombygningspapirer sluttet vi med i 1994" Og litt mer "NEI nei" Så jeg lurer på om noen sitter på noen tidligere utgitte pappirer eller referanser til andre ombyggninger. Noe som kan si at et 316 karosseri tåler vekten.
Gjest Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 du kan prøve deg med å vise til delenummer (linket til VIN fra både bilen du skal godkjenne og donor) på råkarosseri.
Sjøbuse Skrevet September 6, 2010 Skrevet September 6, 2010 ttv/aksellast får du ikke endra. jo det får man. om du drar p bmw verksted kan de se på understellet. er det orginalt understell fra en 325 så kan de skrive et brev der de godkjenner at understellet tåler vekten av en 325. ta med brevet på BT når du skal på kontrollen der. så kan de justere opp vekta på bilen.
A. Larsen Skrevet September 7, 2010 Forfatter Skrevet September 7, 2010 jo det får man. om du drar p bmw verksted kan de se på understellet. er det orginalt understell fra en 325 så kan de skrive et brev der de godkjenner at understellet tåler vekten av en 325. ta med brevet på BT når du skal på kontrollen der. så kan de justere opp vekta på bilen. Ser du bor i Fredrikstad, bor i Spydeberg selv. Vet du om noen verksteder i nærheten som er villig til å gjøre dette da mange ikke gidder å ta jobben og sier de ikke kan.
AlXz Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 Hvordan er det med bensintank og visning? Klarer vel noen kg på bensinmåleren...
Gjest Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 det er hvertfall det jeg har fått fra kontrollørene i hallen når jeg har vist andre oppbygginger. jeg jobba hos bmw før, og aldri i verden om de vil gjøre noe annet enn å bekrefte hvilke deler som er på karosseriet. men for all del, om det finnes noen kontrollører som er åpne for sunn fornuft så er jo det bra
Sjøbuse Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 jeg sendte søknad om å sette i en 2000 mod 740 motor i min 1998 mod 728. fikk da dette svaret tilbake. Kjøretøy id: XX XXXXX Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2). Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer. Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy. Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis. Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side. Med hilsen Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt Kjøretøy hallkontroll etter dette svaret dro jeg til bilia Fredrikstad og spurte om de kunne se over bilen etter jeg har bytta motor og skrive under på at jeg har byttet ut alle 728 deler med 740 deler som trengs for at bilen skal bli godkjent som 740. altså bremser, drivverk, understell OSV. og om de kunne skrive under på at 740 understellet tåler mer vekt. det var ikke noe problem, de kunne se over bilen og skrive at alle riktige deler var brukt. de har gjort slik flere ganger sa han. og bilene har blitt godkjent etter brevene de har skrevet til BT. vekta var heller ikke problem. de bare ser på nr på understellet og skriver opp i brevet hva tillat totalvekt på en 740 er. og at understellet vil tåle mer vekt. så er det bare og ta med brevet og bilen til BT. også ordner de resten der.
Gjest Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 da har du et medgjørlig verksted, og ikke minst en kontrollør som ser gjennom fingrene med (ikke vet bedre? eller greier å innse at råkaross er likt, selv om dette er utenfor retningslinjer.) regelen om vekt.. siterer ditt innlegg som er akkurat det jeg får høre: "Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer."
Sjøbuse Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 jepp. og et bmw verksted er godkjent som kjøretøyfabrikanten jeg får dokumentasjon fra. de ser på understells NR og ser at det er fra en 740. så skriver de at det som er montert på min bil er fra en 740 og er godkjent opp til den vekten det er godkjent på i en 740 fra fabrikk. jeg har også dokumentert i søknaden min at karosseriene er identiske og har samme dele NR. og jeg har donor bilen også. så ramme NR på begge bilene er også sendt med i søknaden. kan bruke vognkortet på delebilen til å dokumentere at understellet tåler mer. siden delene kommer fra den 740`n understellet har stått på orginalt. vekta står i det vognkortet. og da kan vekta bare føres inn fra det vognkortet.
Gjest Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 men da har du jo gjort det som jeg beskriver i første omgang, som er utenom "riktig" måte. jeg ser at mitt andre innlegg gjorde det litt forvirrende mtp hva jeg mente, har endret ordlyden nå, ettersom mitt første innlegg var et forslag til hvordan man skal komme utenom at man normalt ikke får forandra det. bmw verksted er ikke "kjøretøyfabrikant". det er det som er hele poenget med denne regelen, da et verksted ikke har noe grunnlag for å ta denne vurderingen.
Sjøbuse Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 men bmw fabrikken har godkjent et E38 karosseri med den vekta på det 740 understellet. så det karosseriet med det understellet er typegodkjent med den vekta. min E38 har et identisk karosseri med samme delenr. når jeg da flytter over 740 understellet så er karosseriet og det understellet typegodkjent med mer vekt enn med 728 understellet. alt bmw verkstetdet gjør da er å bekrefte at det karosseriet jeg har er godkjent opp til en satt vekt med det understellet. så bmw verksted bare bekrefter for BT at det er typegodkjent. verkstedet tar ingen vurdering på det selv. bare bekrefter vurderingen bmw fabrikken tok i april 2000 da donor bilen ble laga.
Gjest Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 nettopp, og denne vurderingen gjøres på grunnlag av at delenummer er det samme. det er dette argumentet som brukes, ikke at verkstedet går god for at karosseriet tåler det. de går bare god for at det er samme delenummer, og dermed kjøres dette på samme godkjennelse.
Sjøbuse Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 ja. og det er godt nok for å få bilen godkjent mer høyere vekt. og det er gjort flere ganger på bilia fredrikstad. de har aldrig sett over en bil og gått god for den som BT ikke har godtatt.
Sjøbuse Skrevet September 7, 2010 Skrevet September 7, 2010 og siden det er godkjent fra bmw så er det ikke noe problem. blir det samme som de som drar til TÜV for å TÜV godkjenne et bygg for så å vise det på BT og få det godkjent der med TÜV godkjenning. slipper å dra til tyskland å godkjenne dette på TÜV siden det allerede er TÜV godkjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå