Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I for noen uker siden var jeg på NAF og skulle ha EU kontroll av bilen. Alt gikk problemfritt helt til den noe mårragretne kontrolløren la en feil på senking av bil. Hadde ingen godkjenning av senkesettet, da jeg kjøpte bilen ferdig senket. Jeg leita febrilsk etter TUV papirene men fant det ikke. Og forrige eier hadde heller ikke disse, da han hadde kjøpt bilen slik ifra Tyskland. Det ender da nå med at jeg må vise bilen hos :evil: BT :evil: for å få det stemplet i vognkortet.

Kan det stå i det gamle vognkortet ifra Tyskland om det er godkjent der.. har også noen Dekra papirer uten at jeg kan si helt/forstår hva det er for no.

Finns det noen løsning for at det holder med 4-hjulskontroll, eller må man ha TUV papirene også? Eller kan den være originalt senket fra fabrikk (tviler)? Dette er en 2002mod 530dat.

Jeg er lite fristet til å kjøpe og bytte fjærer....bare for å få bilen til å se helt lik ut igjen..

Tips og råd taes mot med stor takk!!

Skrevet

den kan være fabrikksenket ja, om du har "M-understell" dette står da i utstyrlisten.

om det er uorg fjærer må du nok ha TUV papirer... så vidt jeg vet da..

Skrevet

Hvordan så han at den var senket? Vet om et konkret tilfelle der en klarte seg med å kun lakkere de røde senkefjærene svarte.... Måler de høyden på bilen? Disse blir jo levert i et utall varianter originalt fra fabrikk, men bilen din er kansje vesentlig lavere enn andre E39`er?

Skrevet

For et sammensurrium..hehe. Bilen er ikke den laveste i gata. Ca 30-35mm klaring fra ytterkant av dekk og opp til hjulbuen foran og bak. Men for all del så har jeg sett høyere varienter. Men fremdeles lurer jeg på om hvirdan han kunne si at den er senket. Jeg har spurt og han kunne ikke svare..?!?! Så det blir vel en godt forvart hemmelighet:-)

Hvor finner man utstyrslista til bilen eller om det er M-Tech understell?? Hos BMW forhandler?

Skrevet

Dekra attest er omtrent det samme som en TUV attest, ta den med til BT så vil de hjelpe deg med den. Viss bilen er senket orginalt fra fabrikk så står dette nesten alltid i de tyske vognkortene ( som kan være i 2 eller 3 deler ), BT kan skaffe deg kopier av vognkortene viss de ikke har de orginale liggende på trafikkstasjonen. Alle vognkort fra importbiler blir sendt til billingstad trafikkstasjon i dag. Siden dette er en 2002m så finnes det også et COC dokument som fulgte med bilen når den kom til Norge, orginal COC har BT eller forrige eier av bilen viss du ikke har dette selv. Senkesettet kan også stå i dette, det gjorde det på min bil.

Skrevet

Hvis du ikke kommer noen vei er kanskje det rimeligste å bare hive på to nye fjører... fort gjort og da har du alle papirer etterpå.

Det kan nok være raskere enn å skaffe gamle papirer fra Tyskland som kanskje ikke er noe hjelp i det hele tatt.

Billig er de og :)

Skrevet

Sjekk i serviceheftet; ikke uvanlig at det er innlimt en kopi av utstyrslista der (Sonderausstattung står ofte side 4). Har du 0227 burde dette ikke være noe problem. Lykke til i alle fall.

Skrevet
Sjekk i serviceheftet; ikke uvanlig at det er innlimt en kopi av utstyrslista der (Sonderausstattung står ofte side 4). Har du 0227 burde dette ikke være noe problem. Lykke til i alle fall.

Jepps. Lista var der, og det stod ikke noe om senk eller kode 0227 der. Så da er det bare å få på nye fjører og godkjenne det. Da er det ihvertfall ingen tvil.

Mange tusen takk for hjelpen folkens!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...